Hva er "praktisk" når det gjelder stellebord?

Neinei

Forumet er livet
VIP
Februarlykke 2016
Mailykke 2018
Jeg vet det er tidlig, men siden jeg er tre hakk over middels glad i å planlegge (gud bedre, jeg kommer til å få sjokk av baby, jeg vet!), må jeg tenke litt likevel.
Men jeg har aldri hatt barn. Jeg har jobbet i barnehage, og vet hvordan man skifter bleier på barn. Men det er store barn, sånne som har kunnet gå og plukke bleiene fra sin egen hylle på badet i barnehagen og rekke meg før de ble løftet opp på stellebordet for å skifte bleie.
Nå skal jeg liksom ha min egen å skifte bleie på.
Og siden badet mitt er akkurat så stort at jeg treffer alle veggen om jeg stiller meg på midten og strekker ut armene mens jeg snurrer, må jeg rett og slett lage stelleplass på barnerommet.

Men hvordan vet jeg egentlig om et stellebord er praktisk?
Jeg vet jo hva jeg synes er fint, men praktisk? ingen aning.
Dere som har barn, eller en evne til å se for seg hva som trengs, hva bør man ha tilgjengelig på stellebordet? Og hvor tilgjengelig bør alt være?
Bør det være skuffer? Hyller? En trent ape som bare rekker deg ting fra inni et skap?

Jeg har en stellekommode hvor jeg har klærne hans, og så har jeg noen kurver med kremer og bleier og alt mulig ved siden av, slik at jeg når alt uten å måtte snu meg fra stellebordet!

Vi har også lite bad. Vi har vaskemaskiner på badet og vasken rett ved siden. Jeg kjøpte bare en stellematte også skiftet jeg og stelte der:) det er veldig godt å ha rennende vann når du skal stelle babyen. Når de er helt små og frem til ca 6mnd har jeg bare holdt de under krans og skyller stumpen. Da slipper man å utsette huden for allverdens våtservietter og såpe. Om du skifter på soverommet vil du bli nødt til å bruke et kar som du fyller med. Vann hver gang, eller du vil bli nødt til å bruke våtservietter.. Det er liksom greit når man er på tur, men hjemme likte jeg best rennende vann.

Jeg begynte å bruke gulvet senere når han ble større. Jeg vurderte faktisk å ta i bruk kjøkkenet;)

Vi har tørketrommel oppå vaskemaskina, for badet er så lite at vi må stable i høyden. Så jeg tenker at det mest praktiske er å ha stelleplass på rommet, selv om det er upraktisk siden det ikke er vann der. Annet enn i radiatoren, men jeg ser for meg at det vannet er litt ekkelt å bruke.

Mulig det da må bli bolle med vann på barnerommet. Eventuelt nytt sted å bo. (jeg har funnet meg hus, det bare koster sånn ca 6.5 millioner mer enn jeg har på konto akkurat nå). Blir vel til at vi finner en løsning som duger etterhvert her. Må bare prøve å tenke praktisk på det.
Det -kan- bli plass på badet. Hvis jeg tar ut alle møbler som inneholder håndklær og vaskemidler og sånn. Men da må jeg jo finne et sted å gjøre av det da...

Har stellebord med balje som jeg angrer på. Hadde gått like fint med ei stellematte på kommoden siden de vokser fra den balja på 0, 0 :)

Jeg foreslår enten stellematte på gulvet på badet, eller et sånt stellebord du kan henge på veggen og løfte opp/ned (ala på ferjer osv). I nærheten (viss det er stellebord bør du kunne stå på samme plass uten å snu deg for å hente det som trengs pga sikkerhet) bør du kunne ha alt du trenger av bleier, vann, kremer/salver osv.. Men jeg skal på alle måter ha bare matte på gulvet! Er så (!) mange som snur seg/ikke følger med og så går babyen bang i gulvet... Fort gjort og det skjer den beste! plutselig har babyen lært seg å snu seg, og gjør det kanskje for første gang oppå stellebordet :/ Høres så fælt ut!

Vi hadde forresten stellebord på soverommet de to første gangene, det går jo når man vil/må, men det er ganske stress.. Greit nok om ungen tåler våtservietter, men å ha vann i balje hadde vi ikke lenge. det ble ekkelt, skittent og stress. våtservietter tålte ikke lillebror, så all vask måtte jo skje med vann, så vi endte opp med å bruke stellebordet veldig lite andre gangen..

Vi hadde Brio sitt vegghengte stellebord sist. Det har jeg solgt, men et slik skal jeg ha igjen. Genialt. Tar veldig liten plass, og rommer alt av utstyr som bleier, salver, klær osv. Jeg bruker mye heldresser,ull fra topp til tå på mine når de er små. Så garderoben er ikke så himla stor til å begynne med. Skal se om jeg finner et slikt brukt igjen iallefall.

Apropo våtservietter. Vi har stellebord på soverommet pga for liten plass på badet. Bruker mesoft gasbind i en plastboks med lokk og vann med litt olje oppi. Blir som våtservietter uten såpe. Genialt :D

Jeg har prolaps og klarer knapt å støvsuge nå, så jeg må ha stellebord. Men de vegghengte vil ikke få plass, fordi da må jeg sitte i vasken hvis jeg skal brette det ned, og det går jo ikke...

Og det er jo fordi jeg ikke vil snu meg fra babyen at jeg lurer på hva jeg må tenke på når det gjelder det stellebord. Litt dumt å komme på alle de smarte løsningene etter at babyen har kommet...

Jeg har tenkt å ha stellekommode med skuffer. Så har jeg en høy, smal baderomshylle som allerede står der i dag, som jeg har tenkt å ha kurver og sånt i. Da kan jeg både ha klær, bleier, kremer, salver, håndklær, vaskekluter og vann i nærheten. Tror jeg kjøper badebalje og ikke stellebord med balje i - hører alle sier de angrer på å ha hatt det.

Skal pusse opp en del i vår, og vi hadde i utgangspunktet tenkt å bytte ut boblebadekaret med en dusj - men nå er jeg litt usikker. Er jo praktisk med badekar når man har barn :-) Har sett massasjedusjer med "badekar" - er det noen som har erfaring med de? (f.eks. sånn: http://www.mobelfronten.no/products/korra-k-553n-dusjkabinett-95x95cm). Det er som et minibadekar i bunnen av dusjen, som er stort nok til små barn. Da kan barna bruke dusjen som badekar, mens vi voksne kan dusje så mye vi vil :-)

Når jeg tenker meg om står den kjempegamle stellekommoden etter småsøskenen mine i feriehuset til mamma :P Lurer på om det er noe galt med den. Må kanskje ta en titt på den og se om den kan pusses opp og brukes igjen :-)

Du har ikke mulighet til å ha et som henger på veggen da? Som du kan dra ned når du trenger det? Vi var avhengige av å ha vann i nærheten. Jentungen hadde veldig sart hud, så måtte vaskes med ann, istede for våtservietter. På mitt stellebord var det kluter, babykremer, zinksalve og andre baby salver, små håndkler, bleier, rangle eller annen liten myk leke og bodyer. Vårt bad er ikke en meter bredt engang, så vi har null plass til stellebord, vi håper vi har fått kjøpt noe annet før ungen kommer, men det florerer ikke akkurat at potensielle boliger her :p Må tenke litt på hvordan vi isåfall skal løse det.

Badet mitt er sånn avlangt og teit, og har egentlig ingen vegger å ta av. Men jeg har akkurat 69 cm på det bredeste ved vasken, som da er det eneste stedet jeg kan henge et på veggen. Og da får på en måte ikke jeg helt plass...
Mulig jeg må vurdere å pusse opp kjøkkenet og dytte trommelen inn der, så jeg får litt plass på vaskemaskina...

Så fantastisk å få så mange tilbakemeldinger fra så mange som vet hva de snakker om :D

Vi har lite bad, så vi hadde en stellepute fra Ikea oppå vaskemaskinen. Jeg synes det er greit å ha det på badet pga tilgang på varmt vann, og at når de er små kan det skje mange ulykker med både tiss og bæsj.

Back
Topp