Hva er Påsken for dere?

Tweak

Forumet er livet
Jeg føler meg svært lite norsk som ikke har det grann behov eller ønske eller LYST til å dra på fjellet i påsken. Det er visst noe av det übernorske eller hva en skal kalle det.

For meg er påsken en religiøs høytid, skjærtorsdag, langfredag, påskeaften og påskedagene er høytidsdager der påskeaften og 1 påskedag gjerne markeres med familiemiddag. I praksis betyr det ikke så mye, annet enn avslapning omtrent som i jula. Men jeg forbinder ikke påske med å løpe på fjellet, jeg forbinder påsken med barndommens historier om Jesu død.

Har dere noen påsketradisjoner? Vi har lammelår i løpet av påsken og så er det jevnt over mer egg til frokost enn resten av året, men ikke stort mer. Pynter litt, men ikke så mye. Blir mer nå når jentungen lager påskepynt :-)

Jeg vokste opp med at vi var hjemme i påsken og hadde familiemiddager og kirka på påskaften

Nå som jeg har egene barns så har vi som oftest dratt på hytta siden vi har mulighetten til det ved at vi bruker hytta til svigers. ¨Så mens vi er der så drar vi å besøker svigers i en campingvogn de har ca 30 min fra hytta og har familiehygge der på påskaften hvor ungene leiter etter påskeegg rundt vogna

Påska for meg er en lang helg som er kjedelig fordi alt er stengt 

Fri fra jobb bare.
Og stengte butikker ... 

Når jeg var liten gikk vi alltid på (påske)tur og kokte (påske)egg. Ellers var det kun mammas pynting med gult som gjorde at det ble påske:)

Nå pynter jeg litt med gult (ikke så mye som mamma), vi drar på tur og koker egg og vi må på besøk til svigers som alltid har et lammelår-måltid. Forteller sønnen min litt om påskeharen og godteri i eggene (Veldig logisk det der, da). Har også tenkt å lage en "påskejakt" etter godteriegg.

For meg er påska HYTTETUR!!!  Gå et lite stykke på ski, så komme til ei kald hytte, fyre opp, være ute i solveggen. Spise appelsiner og kvikklunch. Spille kort eller spill inne i hytte på kvelden mens det spraker i ovnen og talglys brenner. Snopspising. . Lage oss mat på et lite hyttekjøkken proppanovn. Smelte snø til vaskevann på en kjele på ovnen. 

Hærlig hærlig hærlig....  :)

MEN i år avlyste vi hele hytteturen grunnet veldig dårlig vær. Snø snø snø snø.  :(  Og fortsatt dårlige værmeldinger.

Så i år skal vi ha bypåske for første gang. Blir helt greit det også. Gleder meg til det også!
Vi ville ikke ødelegge hytteidyllen med bare prakk.  (å gå på ski i 1 m løssnø, en 2 åring på slep, og mye mat og klær for en påske, det å sitte inne i ei hytte med dårlig vær utenfor i flere dager fristet ikke. Så når vi har småbarn kan det enkle ofte være det beste fannt vi ut. 

EFM skrev:

Samme her

Påske er nokon velfortente fridagar ispedd familiemiddag, vennebesøk og avslapping :) Eg er ingen skientusiast, og eg er ikkje religiøs, men fri likar eg å ha :D

Påske for meg er hytteliv, skitur, kyllingsalat, appelsin, kvikk lunsj, svart pølse i brød, kakao, familie og å lage påskekylling av snø sammen med pappa.

De siste årene har vi vært på hytta til min familie første delen av påsken, også har jeg jobbet røddagene. Da har sambo og jentungen vært  på hans familiehytte :)

Påsken for meg er bortkastet og jeg glemmer alltid, uten unntak, å kjøpe et eller annet... Utrolig irriterende med stengte apotek og matbutikker...

Her er påsken bare en ferie hvor man pynter med kyllinger og spiser marsipan og ser påskekrim på tv. Det var det jeg forbant med påsken som barn. Vi har aldri pleid "å dra på fjellet", har ikke hatt hytter eller noe å dra på.

Påsken er helt klart på hytta i Hemsedal, der hvor jeg har vært så maaaange påskner før. Men i år blir jeg i byen og har barnefri :) Det skal bli deilig kjenner jeg.
Jeg har endel jobbting som må gjøres

Påske er noen avslappende fridager hvor det er lov å gjøre ingenting.

Påsken er ikke noe "stort" for meg.
Det er ferie, snop, egg, påskekrim på melkekartongen, sitte i solveggen med en god bok..
Og så er det litt kjedelig, siden alt er stengt.

EFM skrev:

Sign.
Å påskeegg til barna.

- god mat og drikke
 - egg
 - påskeegg
 - hyttetur med skigåing (da jeg var mindre)
 - påskekrim
 - våren er her (husker at jeg gledet meg til å komme hjem fra påskeferie, for da kunne vi ta frem småsko og sykkel).
 - påskepynt

*Joha* skrev:
Påske er nokon velfortente fridagar ispedd familiemiddag, vennebesøk og avslapping :) Eg er ingen skientusiast, og eg er ikkje religiøs, men fri likar eg å ha :D

Back
Topp