Hva er ok og spise og ikke?

Nei, det går under spekemat. Står inne på mattilsynet tror jeg hva vi kan spise og ikke.

Jeg har spist fårepølse :O. Kan man ikke spise det altså?

Sent from my GT-S5690 using BV Forum

Man skal visst ikke spise det. Jeg spiste litt salami i mine svangerskap, men står at det heller ikke skal spises. Skal prøve å holde meg unna denne gangen.

Jeg spiste også fårepølse fram til jeg fikk vite at det gikk under spekemat! Får vel bare klare å holde meg unna favorittpålegget mitt i 7 mnd til :p

Sent from my GT-I9300 using BV Forum

Jeg har gått gjennom to graviditeter pluss begynnelsen av dette, da jeg fant ut av at jeg ikke kunne spise salami. Hadde jo ikke tenkt på at det gikk under spekemat:) gikk bra da:)

Forrige gang spiste jeg salami, men denne gangen har jeg holdt meg unna alt det siden det er spekemat og det er fyfy..
vet ihvertfall hva jeg skal spise så fort ungen er ute ihvertfall :-)

Fant dette på matportalen;

Oppskåret kjøttpålegg utgjør en større risiko enn helt kjøtt når det gjelde Listeria. Gravide bør derfor spise oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg ferskest mulig, dvs. godt innenfor holdbarhetsdatoen. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria kan dermed mengden bakterier vokse til skadelig nivåer.

Kan jeg ikke da spise Vossafår som ligger uapner i kjøleskapet kjøpt i dag? har SÅÅÅÅ lyst!!! :P

Så servelat, skinke , osv er d OK så lenge den er langt innenfor dato. Hva med skinkeost, snøfrisk og Philadelphia ost? Leste at gravide bør holde seg unda ostekake.

Søk på matportalen!! :-) stod noe om oster der!! Tror tubeoster var ok hvertfall! :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum

Det er vel bare pasteurisert eller upasteurisert ost vi ikke kan spise, husker ikke hvilke av de, men det er bare å se på norwegiaosten i butikken hva det er;)
Tubeost mener jeg å huske er helt ok=)

Man kan ikke spise: rått kjøtt- herunder spekemat. Mange typer fårepølse og Salmi er varmebehandlet, da er de ok. Sjekk nettsidene til produsenten. Ellers kan spekemat fryses i minimum 2 døgn, da er det "nesten" sikkert (kan ikke garanteres). Fisk er ok, men ikke tunfisk (på boks er ok) eller annen eksotisk fisk, noen ferskvannsfisk Over 2 kg, svolværpostei og det mørke i krabber (krabbeklør ok). Hval- og selkjøtt Kan ikke spises. Sushi ok (men bare av "lovlig" fisk).

ost: ikke upastaurisert ost (står på) og mykoster som brie/ camembert og muggost. Smøreoster type Philadelphia og tine krepost er ikke mykost! Det er ok.

For mer nøyaktig info, se matportalen.no

Back
Topp