Hva er norske normer?

*Meya*

Forumet er livet
Som vi alle må leve etter? Kan man ikke ha sine egne normer? Normer er jo skjelden lovpålagt, så jeg bare lurer?

Normer kan være både uskrevne regler, som bordskikk (sosiale normer), og skrevne regler som Bibelens ti bud og bestemmelsene i boka Norges lover. Normer kan deles inn i "formelle" og "uformelle" normer: formelle normer som regler som gjelder for alle i samfunnet, særlig rettsregler, og uformelle regler for rent private og begrensede sammenhenger. Sondringen mellom formelle og uformelle normer, kan også være etter hvorvidt normene er fastsatt av samfunnsmessige autoriteter, eller har utviklet seg som sedvaner folk flest føler seg bundet av.
Normer kan være regler for adferd (f.eks. du skal ikke stjele og kjør på høyre side av veien). Normer kan også være regler som tildeler myndighet og lignende, såkalte kompetansenormer (f.eks. at domstoler kan ilegge straff), eller regler som fastsetter eller tildeler egenskaper, såkalte kvalifikasjonsnormer (f.eks. hva som kan være et rettsbeskyttet åndsverk).
Norm kan brukes som overordnet begrep for rettsregler, veiledende retningslinjer, generelle prinsipper, enkeltvedtak med flere. Korte eksempler på normer om skikk og bruk i vår hverdag: Ikke rape under middagen, ikke ha beina på bordet, takke for hjelpen o.s.v. Normer som personer har innarbeidet og innretter seg etter, kan bli kalt for internaliserte normer.

En norsk uskreven norm, kan være å reise seg for de eldre på bussen...

ORIGINAL: IsThaBeth

Jeg vet ikke. Vanskelig spørsmål. Normer er ikke statisk, de er i endring.

STOPP ENDRINGEN!!! Bunad og brunost!![:(]

akkurat som liljene? [:-]

ORIGINAL: Dollface

[:D]

ORIGINAL: ©Smartass

STOPP ENDRINGEN!!! Bunad og brunost!![:(]

Transformasjonspedagogikk. Noen ganger må vi innse at brunosten kan ha noe å lære av Pilaf.

Vi må innse at det ikke er kun vi som har noe å lære alle andre, men at vi må være åpne for at andre kulturer har noe å bidra med positivt for vår egen utvikling og kultur også.

Vi må innse at det ikke er kun vi som har noe å lære alle andre, men at vi må være åpne for at andre kulturer har noe å bidra med positivt for vår egen utvikling og kultur også.

Nei nei, du tar helt feil. Integrering også, det går også bare en vei. Det er innvandrerne som skal tilpasse seg oss nordmenn bare, de skal bli som oss, leve som oss, spise som oss, kles som oss. Hvis ikke er de ikke gode nok og må sendes hjem. Det vet vel du og. Kulturer fra uggabuggaland har ingenting å tilføre oss, vi er kulturelt suverene.

Nei.. jeg syns at alle som kommer til dette landet skal lære seg å like fårikål, gome, komper, gå på søndagstur, gå på ski om vinteren, drikke karsk, og kun drikke alkohol for å bli drita.

Tullemuser

Lille pus, lille pus..
Lille lille lille puuuus..

Nå skal jeg gjøre noe fornuftig. Spark meg i rumpa om du ser meg her før klokka 14... [:-] (minus lunsj da.. da må jeg jo få lov å svinse litt..)

Tullemuser

Jeg liker å tulle med deg.

ORIGINAL: *Meya*

Nei nei, du tar helt feil. Integrering også, det går også bare en vei. Det er innvandrerne som skal tilpasse seg oss nordmenn bare, de skal bli som oss, leve som oss, spise som oss, kles som oss. Hvis ikke er de ikke gode nok og må sendes hjem. Det vet vel du og. Kulturer fra uggabuggaland har ingenting å tilføre oss, vi er kulturelt suverene.

Okei, siden jeg syns det der var ganske usaklig så tillater jeg meg å svare på dette...

Jeg ser på nyhetene HVER eneste dag om selvmordsbombere og borgerkrig hvor mange USKYLDIGE blir drept i muslimske land.
Dette skjer så godt som aldri i vestlige land - hvorfor?

Kan du med dette forstå hvorfor vi (jeg inkludert) forbinder islam og muslimer med krig og vold til tider?

Jeg vil tilføye at det er ikke borgerene i muslimske land sin feil, det er de som sitter med makten i disse landene som skaper borgerkrig og elendighet.
Men igjen så tror jeg ikke Stoltenberg hadde drept nordmenn fordi han tapte valget og nekter å gå av. Derfor vil jeg tillate meg å si at vi
har et fungerende land, vi lever i fred med hverandre og har en regjering som fungerer (godt nok til å styre landet hvertfall)

Tullemuser

Jeg liker å tulle med deg.

Why, why me?[X(]

Det skjer ikke fordi vi i vestlige land, ikke har vært undertrykket, vi har ikke vært kolonialisert, vi har ikke den forhistorien som mange land i Asia og Afrika har. Det var ganske blodig under "Jernteppet" og menneskene hadde litt vanskelig for å venne seg til friheten etterpå, men det gikk greit etterhvert, kanskje fordi vi har ett annet lynne i Europa når alt kommer til alt. Men ikke glem at vi har hatt store kriger i Europa også, hvor faktisk muslimer ble forsøkt utrensket, sammen med andre etnisiteter, kun på grunn av sin etnisitet. Og det er ikke så mange år siden, bare knappe 20.

Jeg sliter veldig med de norske "normene" som er sosialt skapt. Blir sett skjevt på og utelatt fra en del sammenhenger fordi jeg tenker annerledes i matveien, har litt annen måte å oppføre meg på (som IKKE går på mangel av vanlig folkeskikk, bordskikk og andre ting som er allment akseptert i Europa). Samme når det gjelder det å finne venner eller kjæreste - står bom fast fordi jeg ikke oppfører meg som ei norsk jente og ikke er vokst opp med sosiale koder og normer, men flyttet hit i ganske voksen alder. Synes det er utrolig frustrerende, og føler meg ofte ensom og misforstått/utelatt. [&:]

Det skjer ikke fordi vi i vestlige land, ikke har vært undertrykket, vi har ikke vært kolonialisert, vi har ikke den forhistorien som mange land i Asia og Afrika har. Det var ganske blodig under "Jernteppet" og menneskene hadde litt vanskelig for å venne seg til friheten etterpå, men det gikk greit etterhvert, kanskje fordi vi har ett annet lynne i Europa når alt kommer til alt. Men ikke glem at vi har hatt store kriger i Europa også, hvor faktisk muslimer ble forsøkt utrensket, sammen med andre etnisiteter, kun på grunn av sin etnisitet. Og det er ikke så mange år siden, bare knappe 20.

Skal jeg unnskylde min oppførsel fordi jeg ble banket når jeg var liten f.eks?
Er det greit at jeg dreper fordi jeg tidligere ble holdt innestengt av mamma?

Dette syns jeg er en TYNN forklaring på hvorfor samfunnet til dels IKKE fungerer i muslimske land.

Back
Topp