Hva er normal søvn ved 3 mnd..?

Luttenutt

Glad i forumet
Julibarna 2019
Juligull2021
Dette er mitt andre barn, har en gutt på to år fra før og klarer ikke huske hvordan han var rundt samme alder..

Her legger han seg rundt 19-19.30 og sover i 4 timer, men etter midnatt våkner han annenhver time. Alle snakker om at de kan sove lenger når de når denne alderen, og skjønner jo at han «klarer» det når han gjør det tidligere på kvelden. Tips til hvordan få han til å sove lenger på natt?:rolleyes:
 
Lille her begynte vi med kveldsstell litt senere enn klokken 19 da lille våkner da gjerne rundt kl.12. Så nå har vi begynt å ta kveldsstell senere og det har fungert litt med at lille sover litt lengre. Men så klart kan lille våkne midt på natten. Men da gjerne for mat hvis lille ikke har spist noe særlig før han sovner. Nå som lille nærmer seg 4 mnd og snart skal på fast føde håper jeg lille sover mer sammenhengende igjennom natten :rolleyes:
 
Det er dessverre ikke så mye du kan gjøre, annet enn å holde på kveldsrutiner som fungerer og sørge for mer søvn selv ved å legge deg ekstra tidlig noen ganger i uka.
Har ikke opplevd at noe som helst har fungert for mer søvn med mine barn. Ingen forskjell etter innføring av fast føde - heller bare dårligere søvn. Men dette er individuelt og de sover lenger på natta når det passer dem. For de fleste ordner ting seg innen 18 mnd.

Mi er 7,5 mnd nå og våkner stort sett med mellomrom på 30 min til 2 timer fra hun legger seg 18:30 og står opp en gang i 6-7tida. Slitsomt, men jeg vet at det vil gå over av seg selv så jeg orker ikke bruke energi på å tenke på hva jeg skulle gjort annerledes osv. Den babyen her har så definitivt vært husets sjef fra vi kom hjem fra sykehuset :hilarious:
Hun sov bedre enn dette til rundt 4 mnd og siden da har vi stort sett hatt veldig dårlig nattesøvn. Siste skrik er å kryde nettene med å være våken 1,5 til 2 timer midt på natta. Husker at sønnen min også gjorde det samme i denne alderen, selv om han generelt sov mye bedre enn henne både dag og natt.

Slenger ved denne som er et realistisk bilde på søvn det første året. Noen opplever bedre søvn enn dette og andre dårligere.
 

Vedlegg

  • E10D6E10-2741-4E3D-9D87-DA368373FBC3.jpeg
    E10D6E10-2741-4E3D-9D87-DA368373FBC3.jpeg
    644,1 KB · Visninger: 62
Også pleier de fleste babyer å ha ett langt strekk som regel rett etter de har sovnet, for deretter å våkne litt hyppigere :) Så det er normalt at første periode før babyen våkner er lenger, men at han ikke klarer å ha flere slike lange strekk resten av natta.
 
Det er vel ikke så mye man får gjort for å få ungen til å sove igjennom natten dersom barnet ikke vil det selv, annet enn å tilrettelegge for god søvn slik ungen liker det - og det vil jo variere. Vi flyttet kveldsrutinen fra 20 til 21 fordi barnet brukte 2-3 timer på å falle til ro, på den måten ble iallefall kvelden noe mer hyggeligere. Så tar han heller en liten lur i fanget på kvelden før leggetid. Han sovner på puppen og er god og mett når han legges over i egen seng. Vi gikk også veldig kjapt bort ifra svøping fordi han ble mer urolig av det og fordi han vil sove med hendene over hodet. Vi surrer istedenfor et lite pledd som vi legger som en pølse rundt han, fra armhule til armhule rundt rumpa. Da får han noe støtte/følelse av nærhet uten at det kommer i veien for ansiktet. Men etter den lange luren så er han ganske urolig og trøtt, vansker med å sove videre og når han først sovner igjen så sover han lett og urolig.
 
Back
Topp