hva er mine rettigheter hos nav?

• Trådstarter Trådstarter kmartine
  • Opprettet Opprettet
K

kmartine

Guest
Hei! Håper det er noen aom har svar å gi meg da jeg føler meg helt lost i et system jeg ikke kjenner til.

Jeg er nå gravid i uke 22+3 og har ventet på å få behandlet min aøknad om aap. I dag fikk jeg avslag da min fastlege ikke gjør jobbem sin til tross for mye mas.

Etter å ha vært i kontakt med nav så forstår jeg det slik at jeg har ikke krav på foreldrepenger, da jeg ikke har vært i jobb de siste 6 mnd før fødselen. (Jobber ikke pågrunn av PTSD og svangetskapsplager). Jeg har ikke krav på svangerskapspenger. Jeg har krav på en engangsstønad ved fødsel på 40.000. Men jeg må da ha penger å leve for fram til fødsel og etterpå, og med ytstyr til baby og div. Så har jeg ikke de 40.000 kr så lenge som jeg blir hjemme med barnet.

Jeg føler at det norske systemet har snudd meg ryggen til tross for at jeg har jobbet å betalt skatt som en normal norsk person tidligere. Hvordan skal jeg og et barn klare oss med 40.000 kr og ingen videre inntekt? Har jeg virkelig ingen rettigheter?

Takker for svar.

Har du fått sykepenger? Regner med du har vært sykemeldt når du søkte på aap. Det telles som opptjening ihvertfall. Hvis du ikke har sykepenger så må du søke sosialstønad.

Du har krav på foreldrepenger når du går på AAP, så da må du bare bytte lege og få den nye til å gjøre jobben sin.
Det er 6 av de 10 siste månedene du må ha hatt inntekt, men jobb trenger du ikke å ha hatt.

(Svangerskapspenger er for dem som har jobb, men ikke kan utføre den pga fare for babyen.)

Har du hatt jobb, også vært sykemeldt i over et år, så du nå skal over på AAP?

Du kan søke om https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/økonomisk-sosialhjelp.

Du har krav på foreldrepenger når du går på AAP, så da må du bare bytte lege og få den nye til å gjøre jobben sin.
Det er 6 av de 10 siste månedene du må ha hatt inntekt, men jobb trenger du ikke å ha hatt.

(Svangerskapspenger er for dem som har jobb, men ikke kan utføre den pga fare for babyen.)

Har du hatt jobb, også vært sykemeldt i over et år, så du nå skal over på AAP?

Du kan søke om https://www.nav.no/no/Person/Flere tema/Sosiale tjenester/økonomisk-sosialhjelp.

Har ikke vært fast ansatt da det er sesongatbeid jeg har drevet med i et ganske nytt firma. Skulle ut i arbeid å var på jakt etter ny jobb da jeg havnet på en skikkelig nedtur pga sykdommen min. Da ble det uaktuelt for meg og arbeide, nå er jeg så langt på vei at uansett om jeg søker vil jeg ikke bli ansatt. Må søke på nytt om aap å få den henvisngen jeg trenger, om jeg så må bytte fastlege. men da vil jeg få utbetaling i begynnelsen av desember først og da jeg har termin den 29. Januar så strekker jo ikke det til for å ha krav på foreldrepenger. Sosial stønad er jo en mulighet også da, men 3100 kr dekker fint lite..
Er så utrolig frustrert av dette systemet, og nav bare avslår meg tvert virker det som..

Har ikke vært fast ansatt da det er sesongatbeid jeg har drevet med i et ganske nytt firma. Skulle ut i arbeid å var på jakt etter ny jobb da jeg havnet på en skikkelig nedtur pga sykdommen min. Da ble det uaktuelt for meg og arbeide, nå er jeg så langt på vei at uansett om jeg søker vil jeg ikke bli ansatt. Må søke på nytt om aap å få den henvisngen jeg trenger, om jeg så må bytte fastlege. men da vil jeg få utbetaling i begynnelsen av desember først og da jeg har termin den 29. Januar så strekker jo ikke det til for å ha krav på foreldrepenger. Sosial stønad er jo en mulighet også da, men 3100 kr dekker fint lite..
Er så utrolig frustrert av dette systemet, og nav bare avslår meg tvert virker det som..

Men hvis du har hatt inntekt over en viss grense 6 av de 10 siste mnd før du skal ut i permisjon, spiller det ingen rolle om det har vært sesongarbeid, vikarjobbing, sykepenger e.l.
Det er inntekten som er viktig.

Hvis du søker om sosialhjelp, kan du søke om bostøtte samtidig. Da kan du få dekket husleie og strøm i tillegg.
NAV kan da kreve at du flytter til et billigere sted, at du selger evt. bil hvis du egentlig ikke trenger den, at du må delta på tiltak om mulig osv.

Hvis du ikke har kunnet jobbe har du vel vært sykemeldt og derfor fått sykepenger, eller dagpenger om du ikke var sykemeldt fra jobbsøking?

Back
Topp