Hva er lite spark?

*IdaMor*

Elsker forumet
Har et lite spørsmål, som jeg ternger kloke svar på ;)

De siste 2 dagen har jeg merket endring i aktivitet mønstret til lillegutt... Før har han vært aktiv hele tiden! Jeg har mærket spark hver gang jeg har satt meg ned, enten om det har vært for og slappeav, spise eller når jeg satt på do! Ja generellt heletiden. Men nå har han begynt å bli merkbart mindre aktiv...(jeg vet de sover og hviler, men føler dette er mer enn det) Han rører jo på seg og sparker, men jeg må liksom "dytte" han igang... Er dette normalt eller burde jeg kontakte jordmor?

Er en smule bekymret. Håper jeg ikke har noen grund til det.

Her går det litt opp og ned i bevegelsene. Hadde to dager etter hverandre i forrige uke der jeg syns han var litt for lite aktiv, men så tok det seg opp igjen etterpå! Jeg har en angelsound som jeg bruker når jeg blir bekymret og ikke kjenner noe . Men hvis du er nervøs for at det skal være noe i veien, så må du ikke nøle med å ta kontakt med føden! Ring dem og si at du er bekymret! 

Januar2013 <3 skrev:
Her går det litt opp og ned i bevegelsene. Hadde to dager etter hverandre i forrige uke der jeg syns han var litt for lite aktiv, men så tok det seg opp igjen etterpå! Jeg har en angelsound som jeg bruker når jeg blir bekymret og ikke kjenner noe . Men hvis du er nervøs for at det skal være noe i veien, så må du ikke nøle med å ta kontakt med føden! Ring dem og si at du er bekymret! 

Ja det går jo litt opp og ned her også, han har jo mer klare "sovetider" nå enn før, men synes det har blitt merkbart forandret:/  Vil jo liksom ikke ringe for ingenting heller, føler jeg har hvert der på så mange sjekker. Tror de snart må tro at jeg er en hysterisk gravid :/ (noe jeg ikke er langt unna :P) Blir fort bekymret. så redd for at det skal skje noe med lillebror i magen..

Det siste du skal tenke på er hva de tenker om deg! De er der jo for å hjelpe deg! Du tenker bare på barnet ditt!! :) 

Her har det blitt merkbart mindre aktivitet siden tirsdag. Men jeg tror kanskje frøkna ligger med ryggen ut og sparker innover i morkaka.. Jeg begynte med antibiotika onsdag, så kan også være derfor. kan hende hun reagerer på den, jeg aner ikke. Men jeg har også en doppler for og kan sjekke ved slike tilfeller, og jeg fant lyden med en gang i dag :)
Men ring om du er bekymret, di er der for og hjelpe :)

Var hos jordmor i dag, å da diskuterte vi akkurat dette. Hun sa det er normalt at det varierer hvordan aktiviteten er fra dag til dag, men man skal kjenne noe hver dag :)

Jeg har kjent på det samme i 2 uker, og når jeg var hos jordmor i dag, så ga jeg uttrykk for min bekymring. Og da fikk jeg komme til sykehuset og tok en sparketest, og ultralyd.

Alt var bra med barnet, men jeg hadde mer fostervann enn normalt, og barnet hadde endret leie, så dette var nok grunnen til at jeg har kjent mindre aktivitet:)

Her har og lille snuppa endret litt aktivitetsnivået sitt til litt roligere. Hun har jo vært helt turbo til tider, men de siste 3 dagene har hun tydeligvis sovet mer og lenger enn før.

Mest sannsynlig er det en grunn til det, mer vann, mindre plass, endret stilling, sparker bakover/fremover osv. Men det er ingen vits i å være bekymret. Ring føden og hør med dem. Det er bedre å ta kontakt en gang for mye. Lite spark er ikke et fast antall spark om dagen, men du skal være oppmerksom på endring i aktiviteten, akkurat slik du er. Ring du, og få deg en sjekk :) 

Back
Topp