Hva er kriteriene for å få leie kommunal bolig?

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Ja, det lurer jeg på:)

For tiden leier jeg under hos mamma og pappa.. De begynner å bli gamle, og ser ikke for meg at de kommer til å bli boenes her i all evighet.. og da vil jeg trenge et nytt sted å bo..

Her hvor jeg bor er det kun et fåtall kommunale leiliheter (eller hva det heter).. og sikkert lang venteliste.. så tenkte kanskje å sette meg på venteliste..

Men vet dere hva kriteriene for å få en sånn leilighet er? Er det sånn at alle kan sette seg på liste? Og få den når det er dens tur? Eller hva?

At man ikke har noen plass å bo og har prøvd alt annet først. (altså lett aktivt, og ringt på det som er av interesse, og ikke er altfor kravstor).
I tillegg prioriterer dem (hvertfall her i byen) familier med barn i skolealder.

At man ikke ønsker å flytte ut fra tettstedet.. kan det være en negativ ting for meg?

Jeg vet det er flere kommunale boliger i kommunen.. i andre tettsteder.. men da må jenta mi bytte skole og vennekrets.. er det noe de ikke tar hensyn til?

ja det tar de hensyn til, nettopp derfor de prioriterer barn i skolealder fordi de skal slippe bytte skole og slikt. 
Men kommunal leilighet skal (egentlig) være et midlertidlig tilbud til man finner noe annet, og kontraktene er kun på maks 3 år. (vi fikk bare 1 år). men dette er jo noe som kan være forskjellig fra kommune til kommune.

Min eksmann og jeg satt med to små barn (nyfødt og en på 18 mnd) på 40 kvadrat i en ulovlig utleieleilighet, og jeg kontaktet kommunen her i Bergen. Da jeg var på intervju på boligkontoret, mente hun som intervjuet meg at jeg kunne flytte hjem til foreldrene mine i Narvik i stedet, med eller uten min mann som jo hadde jobb her i Bergen. 

Er ikke verre enn å gå ned til kommunen å fylle ut et søknadsskjema. Da kan du jo også høre med de..

Ja, er ikke noe værre enn det.. men tenkte å høre om erfaringer her inne:)

Back
Topp