Hva er grunn for at barnet er lite?

beth2210

Andre møte med forumet
Hei:) jeg er i uke 32 og har fått mye gode svar av dere på det at jeg har en litt liten jente i magen. Hun ligger 23% under det hun skal, men morkakefunksjonen er bra. Skal på nu UL neste fredag for å se hvordan hun har det. Jeg har hørt at det kan være genetisk at hun er liten, men jeg er så redd det skal være noe annet som kan være årsaken.. Men hvilke årsaker kan gjøre at hun er liten???

Mvh Anonym
 
Hei!

Jeg skjønner godt at en kan bli urolig når barnet er mindre enn forventet, der går nok mange tanker gjennom hodet ditt.

Det er ofte morkakefunksjonen en er mest redd for. Dette skal visstnok være sjekket, og skal være ok! Veldig bra! Hvis en har et forhøyet BT, som i svangerskapsforgitning, blir blodgjennomstrømningen til barnet dårligere, og det er en av de vanligste grunnene til at barnet vokser dårlig. Røyking gir samme utslag, dårligere oksygenering av blodet.
Der kan også være andre sykdommer som kan påvirke gjennomstrømmingen, men hvis du er frisk ellers, burde ikke dette være noe problem.
Hvor stor var du da du ble født? Ble du født til termin?
EN får ofte barn som er noenlunde lik en selv i størrelse.

Vet ikke om det gjør deg roligere?

Mvh jordmor Grethe
 
Ja det gjorde det.. De tror helst at det er genetisk siden alt ser bra ut på UL.. Men jeg er veldig redd for at det skal være noe og at når hun kommer ut så er hun syk eller noe!! Jeg er også redd hun ikke skal ta til seg næring når hun kommer ut også.. For de kan vel ikke se på en UL om hun er syk på noen måte??

Jeg var selv 3200 og har alltid vært ganske liten... jeg ble født til termin ja...

Mvh Anonym
 
Hei!
Prøv å hold fokus på at alt ser greit ut, at der ikke noe galt å se!
Ingen kan dele ut garantier for at alt lykkes etter fødsel, men hvis du hele tiden går og forteller deg selv at noe ikke vil fungere, har det en lei tendens til å bli sånn.
Vet ikke om du har hørt ordtaket " Det du har fokus på, får du mer av! "
Det stemmer oftest!
Du har de beste forutsetninger for å lykkes, der finnes hjelp og støtte å få!
Gled deg over det som snart skal skje ;)

Mvh jordmor Grethe
 
Jeg vil bare fortelle beth2210, at jeg fødte en frisk å nydelig liten jente på 2400 etter 41 uker. Det trenger ikke alltid være en grunn, blodgjennomstrømmingen var fin, jeg hadde et godt kosthold og mosjonerte og morkakefunksjonen var bra. Så noen ganger er bare barna små tror jeg! Tror ikke du trenger bekymre deg :)
 
Jeg og fikk en liten gutt i 2009 og alt var bare bra..Han veide 2890 og 47 cm lang og han er bare født 3 dager før :) Var litt av et sjokk med en gang for broren veide 3530 g og var 51 cm..Denne gangen hadde jeg baby mye lengre..I dag er han en normal gutt på 3,5 år med sine 17 kg ca og 103 cm.
 
Ja jeg begynner å venne meg til tanken at jeg kansje får en liten jente, men hovedsaken er at hun er frisk så om hun er litt liten gjør jo ikke det noe!! Men fikk du beskjed om at det kunne få konsekvenser for gutten din at han var litt liten?!
 
Nei jeg har aldri fått noe beskjed om noen ting :) Nå skal det sies at jeg forventer ikke og få store barn er bare 153 cm lav selv og på helsestasjon sier de at han er perfekt og han følger kurven bra..Mitt råd er slapp av,senk skuldrene,dette kommer til og gå bra :)
 
Fødte en frisk og rask jente 2 dager på overtid.
2669 og 48cm,
Jordmødre og helsesøster var bekymret da hun var liten, idag er hun like lang som de andre barna på egen alder og langt kommet!
ingen grunn til bekymring!

Dette svangerskapet får jeg ekstra oppfølging mtp veksten til lillesøster og skal om en uke til UL og måle :)

Nyt din lille baby, de vokser seg jammen fort store :D
 
Back
Topp