Hva er greit å si?

Kakedeig

Forumet er livet
Septembermødre <3
Sommerfuglene
Her i gata bor ei jente som er tilbakestående.
Man kan ikke se det på henne, men merker det gasnke kjapt når hun begynner å snakke.
Tror hun er 13-14 år, men mentalt sett på alder med en 7-8 åring kan det virke som.
hun er veldig snill og grei, men fryktelig nysgjerrig og har ingen anelse om personlige grenser osv. Men det er helt i orden, hun er aldri frekk og veldig søt og snill å snakke med.

Men jeg sa til sambo, der er hun ute igjen.
Hvem?
Hun som er litt tilbakestående.
Åh henne ja sier han og smiler.

Så sier han, er det egentlig lov å si? Tilbakestående?

Så jeg ble litt usikker. Hva er OK å si? Man vil jo ikke snakke med noen og si noe som for dem er nedsettende eller virker frekt eller noe (feks foreldre av barn med spesielle behov eller noen som er veldig politisk korrekt).

Så hva er greit?

Hadde vel kanskje enten sagt navnet eller utviklingshemmed

Personlig synes jeg tilbakestående er et nedlatende begrep, og synes ikke det er ok å bruke det. Hvis du vet hva hun heter funker sikkert navnet fint :) hvis det er noe som må utdypes ville jeg sagt "annerledes" eller utviklingshemmet.

Tilbakestående er jo på en måte likestilt med en diagnose, så jeg vil ikke si det er negativt med mindre det blir nevnt i en negativ setting.... Er så mye som blir brukst som skjellsord og derfor blitt negativt ladet... Veldig synd :(

Det kommer jo an på hvordan en mener det en sier og ikke hva en sier nødvendigvis. Tror ikke du mente å være slem iallfall :)

Personlig synes jeg tilbakestående er et nedlatende begrep, og synes ikke det er ok å bruke det. Hvis du vet hva hun heter funker sikkert navnet fint :) hvis det er noe som må utdypes ville jeg sagt "annerledes" eller utviklingshemmet.
Enig med deg

Tilbakestående er jo på en måte likestilt med en diagnose, så jeg vil ikke si det er negativt med mindre det blir nevnt i en negativ setting.... Er så mye som blir brukst som skjellsord og derfor blitt negativt ladet... Veldig synd :(

Det er jeg helt enig med deg i!
Jeg synes ikke det er negativt ladet eller et stygt ord å bruke og jeg bruker det jevnlig, men man blir jo usikker på hva som oppfattes slik og slik.
Jeg mener det kun som beskrivende på at de ikke er normalt utviklet psykisk sett.
Jeg vet ikke navnet hennes da hun ikke snakker om seg selv og unngår alle spørsmål om seg selv.
Utviklingshemmet er jo et fint begrep. Skal prøve på å huske det :)

Signerer den :)

Tilbakestående er et negativt ladet ord, som ofte blir brukt som skjellsord, så det ville jeg ikke brukt. Utviklingshemmet syns jeg er bedre. Men hater når folk forkorter det til hemma. "Hun som er hemma" syns også det er veldig negativt.

Jeg for min del hadde ikke reagert på tilbakestående dersom du brukte det på en grei og seriøs måte. Utviklingshemmet kan jo være flere forskjellige ting, det er jo mer konkret da.

Enig me deg :-)

Er enig med dem som sier at det kommer an på hvordan man bruker ordet, tror også at ord har forskjellig klang for den enkelte. Personlig synes jeg ikke det er noen stor forskjell på tilbakestående og utviklingshemmet, men liker tilbakestående bedre. Selv beskriver jeg ofte slike personer som "litt enkle". Opplever at foreldre kan bruke begge deler om egne barn. Synes forøvrig at vi har en tendens til å bli i overkant opptatt av å være "politisk korrekte" i mange sammenhenger og også skaper "fy ord".

Hvilken diagnose er det?
Lurer ut u fra nysgjerrighet :)

Når man diagnostiserer kan barn få diagnose "mild grad av utviklingshemming", "moderat utviklingshemmet" etc. Så utviklingshemmet er et begrep som iallfall brukes innenfor helsetjenesten og skolen.

Eg fekk nettopp beskjed på jobb om at tilbakestående ikkje var greit å seie, så eg må venne meg til å sei utviklingsforstyrra eller utviklingshemmet i stedet for;)
Trudde for øvrig at tilbakestående var heilt greit å seie, men tok tydeligvis feil;)

Tilbakestående er for meg et skjellsord. Jeg bruker heller ordet "utviklingshemmet".

Jeg skjønte at du, trådstarter, ikke mente det i negativ forstand, så reagerte ikke så mye på hovedinnlegget sånn sett.

Tilbakestående er ikke lov å si. Det er er negativt ladet ord, og er egentlig ganske gammeldags som ikke brukes lenger. Det samme som mongo, mongolid, ånsvak osv.. Jeg signerer de over her og sier utviklingshemmed. Personlig liker jeg å si mennesker med lærevansker eller forskjellig grad av bistandsbehov.. :-)

Back
Topp