Hva er greit å arve?

mammaidesember

Glad i forumet
Hva er greit å arve og hva er ikke? vet madrass ikke skal arves men hva med dyne? og isåfall hvordan vasker man sånt? også fått en deilig vognpose med saueskinn inni som er arvet, greit å bruke hvis sendt på rens? Får vogn og vugge som er såvidt brukt av ett barn i familien og da burde jeg kanskje kjøpe ny madrass til dem? hvor kjøper jeg sånt?
føler meg også ganske blank på hva som er for mye eller lite klær å kle babyen med i vogna? hvor mange lag med klær, ull evt tepper uten at det er for varmt? tepper blir kanskje for mye? er førstegangs og mye kommer jeg sikkert til å finne ut selv eller få vite etterhvert, men tenkte at noen her vet sikkert :D og burde få kjøpt inn manglende utstyr snart :)

Dyner kan vaskes og/eller luftes godt slt ettersom materiale. Se anvisning "på pakken".
Saueskinn posen kan du lufte godt og helst legge kaldt. Også i fryseren noen timer. Så børste den med en karde for å få den myk inni. Jeg ville ikke renser den pga kjemikalier.

Madrass til vogn kan du muligens få kjøpt hos utstyrsbutikk til din vogn.
Vugge kan være noe verre. Finn produsent og mål på madrass og se om noen før er rett type i forhold til hva dere vil ha. Ellers kan jeg tipse om at mange kjøper skumgummi på feks Jysk og klipper til selv. :)

Hva bekledning angår må du føle deg frem.
Å ha noen ull pledd og helseteppe på lur er bra, men barn er ofte heller varme enn kalde. Du kjenner bak i nakken på barnet om h*n er varm, kald, klam osv. :) Så avhenger mye av Vær og klima :)

Kjøpte ikke ny madrass til vogna enda vi kjøpte vogn brukt fra ukjent. Madrassen vsr så liten og lett å vaske og ungen lå aldri rett på madrassen uansett:) Det meste er vel greit å arve, utenom madrasser og gamle bilstoler:)

Alt fra søsken er greit å arve. Selvfølgelig ikke sko etterhvert da..
Men madrass fra andre er uaktuelt (bortsett fra søsken). Samme med dyne og pute.

Vi arver bilstol, men har lest så lenge du vet at den ikke har blitt mistet i bakken og hele historien så skal ikke det gjøre noe med arvet bilstol. Vet ikke om dette stemmer? Men jeg tror vi tar sjangsen på det. Jeg har til og med kjøpt noe brukte klær av folk jeg kjenner, det er jo bare å vaske det :)
Skjønner veldig godt hva du mener med lag og sånn i vogna, men jeg er selv førstegangs så er litt usikker på det selv :p

Vi kjøpte mye brukt tøy til storebror, samt at vi fikk en brukt vogn. Kjøpte ikke ny madrass til vognen, madrassen ble grundig vasket og storebror lå uansett i vognpose eller på tepper.

Så lenge det er mulig å vaske synes jeg det er bra med brukt. Blir jammen meg nok å kjøpe på første;)

Synes det meste er greit å arve så lenge det er i god stand og går ann å vaskes. Men dyne og madrass synes jeg er greiest å kjøpe nytt.

Hvis du finner målene på vuggen så er det mulig å gå innpå nettsteder og bestille madrass derifrå. Foreks: jollyroom og mimmis. Jeg gjorde det denne gangen :) Fant en madrass med målene 40*90 og den passet perfekt. Var ikke dyrt heller!! :p Har og kjøpt madrass til lekegrinden vår frå Internett!!

Back
Topp