Hva er greit å arve?

Neinei

Forumet er livet
VIP
Februarlykke 2016
Mailykke 2018
Jeg har ingen baby fra før, men jeg har mange søsken og venninner som har hatt babyer. Og da storesøster fikk vite at jeg skal ha baby, fikk jeg beskjed om å ikke kjøpe noe som helst før jeg har sett alt hun har på loftet. Og jeg vet at hun har både sånn høy spisestol, dyner, sengetøy og sikkert en del klær.
Mamma har også en del klær fra da jeg var lita.

Men. Hva er egentlig greit å arve, og hva bør kjøpes helt nytt?
Og da tenker jeg hygienemessig mer enn estetisk. Mye kan gjøres om med nål, tråd og litt tekstiler.

Dyner, puter, madrasser og sko arver jeg ikke selv eller gir bort til andre.. Sko pga svært ugunstig for føttene til de små og dyner, madrasser og puter leste jeg en gang at anbefaltes nytt til hver unge, iallefall madrass.. :)

Dyner, puter, madrasser og sko arver jeg ikke selv eller gir bort til andre.. Sko pga svært ugunstig for føttene til de små og dyner, madrasser og puter leste jeg en gang at anbefaltes nytt til hver unge, iallefall madrass.. :)
samme her! ellers ville jeg sett på det andre! for det er mye penger å spare, også er det utrolig koselig (synes jeg) å bruke ting jeg har minner om fra før:) Min sønn har bl.a min brors "moped" en slik blå greie til å kjøre rundt på i stua med:) Jeg husker den fra jeg var liten så det er veldig sats:)

Jeg tenker at jeg kommer til å ta i mot dyner, fordi de kan desinfiseres og vaskes på en relativt enkel måte (forutsatt at det er dun). Med mindre det er en annen grunn til at dyner ikke bør arves?

Madrass og sko er ting som tilpasser seg kroppen, så det kjøpes nytt.

Litt usikker på ting som pels til vogn og sånne ting...

Madrasser og sko verken arves eller gir bort.. Det meste annet kan desinfiseres eller renses slik at en kan bruke det til flere barn :-) Og så byttes smukker på flasker o.l. ut, men mest frodi det er gammelt ;) Håper bare ikke Dr. Brown har endret på utstyret sl\itt slik at nye smokker ikke passer på flaskene..
Lammeskinnet og saueskinnet fryses her ned for å gjøre det klart til nestemann :-)

Madrass ville jeg ikke arvet, men har selv arvet en dundyne til mini da han var baby :) Sko synes jeg er litt ymse. Sandaler og småsko som brukes enten uten sokk eller med tynne sokker formes veldig etter foten, men cherrox og vintersko med såler/innlegg som kan byttes ser jeg ikke helt problemet med :)

Ser ut til at det blir en spennende skattejakt på dette loftet :)
Kjenner jeg gleder meg!

Madrass, sko og smokker/tuter til flaske kjøpes nytt her.

Madrasser og sko, som jentene over her skriver :)

Og hvis jeg skal arve/kjøpe bil stol av noen ville jeg stolt 110% på de..

Som det blir sagt her, madrass og sko er viktig å kjøpe nytt. Pensko kan man arve om de ikke er mye brukt synes jeg, da barn vokser fort og knapt bruker de to ganger før de er for små.

Ellers bilstol er greit å vite at de ikke har vært skadet og ikke er for gammel. Tror bilstoler har levetid på 5 år, eller noen som vet sikkert?

Vi har mye etter vesla, og mine søsken har mye etter sine barn, men vi tar ikke i mot sko! Har dessuten lyst på noe nytt, men slike dyre ting som kun er brukt en liten stund synes jeg er greit å låne;)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Madrass ville jeg ikke arvet, men har selv arvet en dundyne til mini da han var baby :) Sko synes jeg er litt ymse. Sandaler og småsko som brukes enten uten sokk eller med tynne sokker formes veldig etter foten, men cherrox og vintersko med såler/innlegg som kan byttes ser jeg ikke helt problemet med :)
Problemene som kan oppstå med vintersko/ cherrox og andre sko hvor man kan bytte ut såler er at hvert enkelt menneske har forskjellig benstilling og dermed så sliter de også yttersålen på forskjellig måte. Dermed kan små barn spesielt pådra seg skjevstillinger ved arving av sko..

Som det blir sagt her, madrass og sko er viktig å kjøpe nytt. Pensko kan man arve om de ikke er mye brukt synes jeg, da barn vokser fort og knapt bruker de to ganger før de er for små.

Ellers bilstol er greit å vite at de ikke har vært skadet og ikke er for gammel. Tror bilstoler har levetid på 5 år, eller noen som vet sikkert?

Har hørt at levetiden på bilstoler er 5 år bare er et salgstriks for å selge mer. Er pga at isoporen blir sprø og ikke tåler like mye før den sprekker, men det går visst ikke på tryggheten siden støtdempingen var den samme, og et sete som har vært med i en kollisjon skal ikke brukes mer uansett om det har fått en sprekk eller ikke. Men alt for sikkerheten til barne mine tenker nå jeg.

Har hørt at levetiden på bilstoler er 5 år bare er et salgstriks for å selge mer. Er pga at isoporen blir sprø og ikke tåler like mye før den sprekker, men det går visst ikke på tryggheten siden støtdempingen var den samme, og et sete som har vært med i en kollisjon skal ikke brukes mer uansett om det har fått en sprekk eller ikke. Men alt for sikkerheten til barne mine tenker nå jeg.

Ok, jeg trodde det var Trygg Trafikk som hadde en anbefaling på dette :)

Enig med mange andre. Madrasser og sko! Resten kan vaskes, mange skinn kan også vaskes vi har mange (har sau selv) og ikke noe problem,å vaske de!

Ok, jeg trodde det var Trygg Trafikk som hadde en anbefaling på dette :)
jeg trodde også det var de som sa 5 år, men nå leste jeg akkurat inne på trygg trafikk sine sider om bruk av gammel bilstol og der svarte de 8-9 år...

Jeg tenker at alt kan arves som kan vaskes.... og bilstolen har jeg hørt 5 år...?? Men er veldig usikker!

Tenker at det blir ny bilstol, fordi i mitt hode er bilstoler litt som sykkelhjelmer: med mindre du har vært til stede hver gang den har vært i bruk, kan du ikke vite om den er ødelagt...

Back
Topp