Hva er forskjell på vernepleier og sykepleier?

en vernepleier jobber hovedsaklig mot de som trenger mer langsiktig pleie. Dvs personer med psykisk utviklingshemming, demens, psykiatri ol. Det handler ofte om å tilrettelegge miljøet rundt personen slik at personen kan yte maksimalt. En sykepleier jobber mer mot sykdomen til en person. Pleie for å lindre og helbrede. Men veldig mange av oppgavene overlapper hverandre og i mange jobber kan en sykepleier godt erstatte vernepleier og visa versa.

hmm ja litt vanskelig å forklare, men sykepleier utdannes mer mot sykdom, vernepleier mer mot miljø og pedagogik

En sikker forskjell som jeg vet om er at vernepleierne ikke kan jobbe på sykehuset. de har ikke den kompetansen til å kunne gi infusjoner osv.. Det var iallefall det noen vernepleierstudenter sa til meg..

ORIGINAL: leonorasmamma

En sikker forskjell som jeg vet om er at vernepleierne ikke kan jobbe på sykehuset. de har ikke den kompetansen til å kunne gi infusjoner osv.. Det var iallefall det noen vernepleierstudenter sa til meg..

jeg kan ikke sette medisin direkte i blod, og kan heller ikke sette veneflon ol... men er det satt kan jeg justere på pumpen... men nei jeg syns ikke vernepleiere har noe på sykehus å gjøre med mindre det er psykriatisk post. Om det er den type jobb man vil ha bør man bli sykepleier...

ORIGINAL: nancy drew

jeg kan ikke sette medisin direkte i blod, og kan heller ikke sette veneflon ol... men er det satt kan jeg justere på pumpen... men nei jeg syns ikke vernepleiere har noe på sykehus å gjøre med mindre det er psykriatisk post. Om det er den type jobb man vil ha bør man bli sykepleier...

jøss, jeg tror sterkt at de står nesten i lik linje med sykepleiere (men ikke helt )... Våre vernepleiere kunne dosere medisiner (uitfra legens resept), sette injeksoner SC (subkutant ) og sette på sprøyte..

ORIGINAL: Hilly77

ORIGINAL: nancy drew

jøss, jeg tror sterkt at de står nesten i lik linje med sykepleiere (men ikke helt )... Våre vernepleiere kunne dosere medisiner (uitfra legens resept), sette injeksoner SC (subkutant ) og sette på sprøyte..

Vernepleiere kan sette SC ja, men ikke legge in venflon, og henge opp infusjoner eller blande infusjoner. De har bare en medikament-test med tbl, mens man på sykepleien har en medikament-test til med infusjoner fortynning osv.. Ellers er de ikke særlig mye likt under utadanningen egentli. Sykepleien har mer anatomi & fysiologi, sykdomslære++...mens vernepleien er med miljø, tilrettelegging, psykisk og fysisk utviklingshemmende..

Jeg går 2.året på vpl nå, og jeg har hatt opplæring i alt det samme som en sykepleier. vi har akkurat samme pensum som spl når det gjelder å gi medisiner og injeksjoner, og infusjoner. så vpl og spl er likestilt på dette området. spl har mer læring om kropp og sykdom, men vi har likt pensum på medisin og slikt..

ORIGINAL: Michlooo

Jeg går 2.året på vpl nå, og jeg har hatt opplæring i alt det samme som en sykepleier. vi har akkurat samme pensum som spl når det gjelder å gi medisiner og injeksjoner, og infusjoner. så vpl og spl er likestilt på dette området. spl har mer læring om kropp og sykdom, men vi har likt pensum på medisin og slikt..

det var det også jeg mente...

Mange vernepleiere jobber innenfor psykiatri, rus, barnehage, skole, sykehjem, rehab, med psykisk/fysisk utviklingshemmede osv.
I korte trekk vil jeg si at hovedoppgaven til en vernepleier er å tilrettelegge miljø og læringsbetingelser. For å kunne gjennomføre dette kan en vernepleier endel om jus, pedagogikk, atferdsanalyse (ofte), anatomi, medikamenthåndtering, tilrettelegging med mer.
Synes Nancy Drew hadde et godt svar lenger opp!

Back
Topp