Hva er fordeler og ulempen med lekegrind?

Beate1

Elsker forumet
jeg synes:

Fordeler: gjøre småting feks lage mat
             slipper å tenke på hvor babyer er hen når babyen kryper

ulempen: tar plass i stuen
             unødvendig kostnad

ORIGINAL: Beate1

jeg synes:

Fordeler: gjøre småting feks lage mat
            slipper å tenke på hvor babyer er hen når babyen kryper
- helt enig. pluss at vi har hund, så da er det veldig greit at vi kan legge henne oppi den så hunden ikke når henne når vi ikke kan være i samme rom (må på do, på kjøkkene osv)
- og om det er litt kaldt om morgenen så er det varmere å ligge en liten meter over gulvet enn på gulvet til jeg har fått litt mer varme i stua

ulempen: tar plass i stuen
            unødvendig kostnad
- tar plass ja.. men vi bruker den som "lekekasse" på kvelden når hun har lagt seg. samler alt av leker og stæsj oppi den da [:)]

Jeg synes det er veldig praktisk.. Da får minsten ett trygt sted å være fra sine storebrødre.

Den tar stor plass ja, men som nevnt her før så rydder j opp alle lekene i den på kvelden.

Angrer absolutt ikke på det kjøpet [:D]

For oss er lekegrind helt unødvendig. Jeg tar alltid med meg ungen dit i huset hvor jeg er hvis jeg skal være der lenger enn 5 min. Ellers så lar jeg han bare kose seg på gulvet. Han komme seg ingen steder ennå, og jeg komme ikke til å sette han i lekegrind når han begynner å krabbe/gå heller.
Jeg skjønner det på dem som har hunder, men ellers forstår jeg ikke vitsen.
Hva er det dere er redd for at ungene skal finne på mens dere går på do?
(Jeg spør fordi jeg seriøst lurer, ikke for å ''rakke ned'' på de som velger å ha lekegrind.)

Jeg skal skaffe meg lekegrind.

Vi bor i andre etasje i et hus som er igang med å totalrenoveres. En bratt trapp opp til kaldloftet og en bratt trapp ned til første etg, pluss gelender rundt trappehullet ned. Skal seff sikres, men dog. Gulvet her er til tider fullt av spon fra saging av materialer som blir bært igjennom stuen for å snekres opp på andre rom, ikke så gøy å ha henne slikkende rundt på gulvet når det foregår. Når jeg skal på do må jeg ned i første etasje og synes ikke noe om å la henne ligge på gulvet i andre etasje alene mens jeg er nede (nei, kan ikke ha henne med, fordi doen ikke er på et bad, men på et 1 kvm stort rom under trappa).

For meg vil det bli en betryggende investering. Hadde vi bodd annerledes nå i krabbetiden hadde jeg nok ikke sett behovet. Her koster en 1X1 m lekegrind med heve/senkebunn, trefarget en tusenlapp.

Jeg ser INGEN ulemper med lekegrind jeg!
For oss en det en nødvendighet, enkelt og greit.
Med to hunder og en gutt som kryper, reiser seg opp langs bord osv må det til.

Før, kunne jeg legge han på gulvet, og finne han igjen i nærheten av hvor jeg la han, han rullet, og ålte seg litt, men nå kryper han, FORT! Han er på hele stuen, kjøkkenet og gangen på ekstremt liten tid! Skal jeg sette på en vaskemaskin, gå på do, lage middag, er det av og til VELDIG greit å begrense han litt... Der sitter han å leker seg kjempefornøyd, og reiser seg opp, men faller trygt og mjukt når han lander! Litt annet enn å dunke hodet inni pipen, eller falle rett i gulvet med hodet først, for ja, det skjer mange ganger om dagen, men da liker jeg å være i nærheten å passe på! [:D]

Jeg ville ha lekegrind til snuppa fordi leiligheten vi bor i er veldig gulvkald (kjellerleilighet). Og fordi jeg så hvor godt lillebroren min hadde det i grinda si. Han kunne sitte timesvis i sin grind og bare leke for seg selv og det var liksom hans "fristed".
Også bruker jeg den til å samle lekene hennes på kvelden.

Thea koser seg mer oppi den , enn når hun får kave rundt på gulvet.

ORIGINAL: SookieStackhouse

ORIGINAL: Majzan
Vi bor i andre etasje i et hus som er igang med å totalrenoveres. En bratt trapp opp til kaldloftet og en bratt trapp ned til første etg, pluss gelender rundt trappehullet ned.

Har du tenkt ut hvordan dere skal sikre dette gelenderet rundt trappehullet? Vi har også slikt nemlig og hadde vært kjekt med ideer for hvordan vi kan sikre det når barna blir eldre

Jeg har lurt VELDIG på dette... har vært inne på høsnenetting til og med...(det er jo i noen tilfeller kult, men da istedet for glass i skap og sånt. Men jeg har også tenkt på sånne kompostgrinder de selger på Jula. Spraye dem hvite og stifte dem fast. nydelig...[8|]

Jeg ser ingen ulemper med min lekegrind[:D] Jeg har kjøpt sånn babydan som man også kan bruker som romdeler og sikring foran peien. nå har jeg den to sider rundt legeområdet hans. det er helt super! Lillegutt er i lekegrinda si i all sin leketid, men det er fordi han har så stor område å boltre seg på. Bruker ikke lekegrinda som avlastning, men hele tiden. Er kjempefornøyd og lukas har det kjempefint oppi der han og[:D]

Jeg er iallefall veldig glad for grinda her.
Guttungen er høyt og lavt allerede og det er ikke alt vi har rukket å få barnesikra rett og slett. Vi har hatt mye å stri med og har ikke hatt krefter til å holde hele leiligheten i tipp-topp stand til enhver tid. Så her er grinda gull verdt når vi skal gjøre noe der vi ikke kan følge med på han konstant. Pluss at han storkoser seg oppi grinda. Der har han masse leker og han kan gjøre hva han vil uten å bli flyttet på eller at vi tar fra han ting han ikke får lov å leke med. [;)] Han blir dødelig fornærma når vi tar fra han kost og støvbrett og litt sånne ting som ofte bare har blitt stående å slenge rundt omkring her. Ikke noen livsfarlige ting egentlig, men sånn som jeg ikke synes er ok at han holder på med. Æsj... alt det ekle på brettet som vi har kostet opp fra gulv og over alt her. [:'(]

Har grind mellom stua og gangen for å unngå at han krabber bort til kattedo og forsyner seg av den. [8D] Når vi har fått gått runden vår og sjekka at alt av ekle ting er borte så får han krabbe fritt rundt på stua og kjøkkenet under oppsyn. Vi finner nye ting hver dag som vi ikke har tenkt på at han kanskje ikke burde plukke på. Hehe... ikke så greit å være mamma og pappa for første gang og aldri ha hatt krabbende barn rundt seg før. [8D] Men vi får da barnesikret leiligheten vår litt etter litt. [;)]

Back
Topp