Hva er fordel og ulemper der du bor?

LilleeMille

Gift med forumet
Satt og snakket med noen venner her en dag, så ble det snakk om alle de fine plassene rundt om i landet det går ann å bo.

Så derfor lurer jeg på, hvor bor du og hva er fordeler og ulemper med plassen du bor?

Jeg bor i en liten by i Nord-Norge. (ønsker ikke å fortelle navnet på byen da jeg fortsatt ønsker å være anonym på forumet)
Fordel med å bo her: lite sentrum med det meste innen kort avstand. Kjenner mange i nærområdet og vi kan sykle overalt hvor vi skal :)

Ulempe: liten flyplass med begrenset avgang, derfor dyrt å reise til utlandet og ikke mulig å ta en helgetur noen plasser utenom Norge. Lite aktivitetstilbud for barn på regnværsdager.

Bor i en liten sørlandsby. :)

Fordeler: Veldig pent, fine og mange strender. Mye liv på sommeren. Mange gode restauranter og nisjebutikker. Korte avstander. Mange aktiviteter for barn, både organiserte og uorganiserte. Rimelige hus, ingen bomstasjoner.

Ulemper: må til nabobyen for å finne en del store butikker, feks møbelbutikker og enkelte store kjedebutikker. Ganske dødt på vinterstid. Alle kjenner alle, så blir fort litt sladder.

Lita bygd på Østlandet. Er ikke fra bygda

Fordeler: slipper å ta så mye hensyn til naboer.

Ulemper: savner plassen jeg er fra. Trives ikke på bygda. Må bruke bil for å komme seg plasser. "Alle" er i slekt virker det som :P

Bor sentralt i by på Østlandet. Det negative må være støyen om sommeren. Ellers er dette en allsidig plass.

Bor i en av storbyene. I en bydel rett utenfor selve sentrumskjernen.

Ulempene: veldig dyrt (boligene), og noen ufordragelige snobber i nabolaget
Fordelene: godt miljø for barna, åpne dører slik at barna kan springe inn til hverandre, trygt, rolig, fint, helt ny barneskole, nærhet til absolutt alt av fritidsaktiviteter, butikker mm

Bor i sentrum av en landbrukskommune med ca 6000 innbyggere.

Fordelene akkurat her vi bor er lite støy og trafikk, nærhet til alt vi trenger samtidig som vi bor ganske skjermet. I tillegg har vi imponerende gode butikker i bygda, vi har faktisk alt vi trenger (noe begrenset utvalg feks i klær da).

Det at "alle kjenner alle" er både på godt og vondt, men den store fordelen er at vi alltid har noen å spørre om vi trenger hjelp, nabolaget er som en storfamilie. Dørene er åpne, vi kjenner alle godt og gruer oss ikke for å slippe jenta ut alene når det blir aktuelt.

Det eneste negative jeg kan komme på er at vi er ganske avhengig av bil. Den nærmeste matbutikken er ca 40 minutters gåtur unna oss, skole og andre butikker er litt lenger unna.

Lita bygd på Vestlandet.

Fordeler; har alt en trenger innenfor maks 15 min kjøretid; alpinanlegg, fiskevann, butikker, barnehager, skoler, langrennsarena, svømmehall, fjell, vann, skog osv. Nærme nok byene til å kunne ta dagsturer, langt nok unna til å slippe bråk, forurensing osv.

Bakdeler; Ingen som eg kommer på. :)

Jeg elsker stedet vi bor. Og har alltid bodd her:D

Fordel:Alt! Eldorado for barn og voksne. Strender og skog på hver side. Barna kan være ute lenge om kvelden på sommeren, de kan gå i butikken og kjøpe is, du vet hvem mange er...

Ulempe : Høyt prisnivå på bolig.

Bor i Oslo kommune, men ikke i by.

Fordel : Nær marka. Nær butikker. Nær kollektivtilbud.

Ulemper : ALT for mange mennesker. Ikke noe privatliv. Mye bråk og mas.

Vi skal flytte vekk fra folk, kan ikke skje fort nok :o

Bor i Bergen, har bodd her i fire år nå og ingen planer om å endre på det! :)

Fordeler: ganske stor by med mange muligheter uten å være for stort og ukoselig, flott by med trivelige "urinnvånere", fine naturområder relativt sentralt. Pluss at jeg har familie her.

Ulemper: håpløst underbemannet sykehus, studentby som "alle" forlater igjen når de er ferdigutdannet, middelmådig kollektivtilbud. Og været, så klart :P

Bor i Levanger, Nord-Trøndelag. Jeg trives egentlig veldig dårlig her. Har kun mamma, stefaren og lillebroren her som er familie. Relativt få venner. Synes stedet blir for lite i forhold til der jeg er fra(Drammen). Også været da. Trøndelag er Midt-Norges svar på Bergen.

Bor også i Bergen.

Fordeler: Byfjellene, bra kulturliv og koselige kafeer. Passelig stor by,
Ulemper: 22 dager med regn bare i juli.....

Nydelig område med masse turområder uten at det er for folksomt, ikke så tett mellom folk. Man kjenner alle. Trygt, lite trafikk, masse natur.

Ulempen er jo at det er få barn i området, spesielt akkurat der vi bor, og generelt på skolen. Så har det litt tendens til å bli litt bygdetroll, har vært en årelang debatt rundt sammenslåing av skole som var veldig stygg, og enkelte som ikke vil omgås andre (og så hindrer de ungene i å omgås barna til dem de ikke liker).

+ Sentralt, flere flotte turområder, kort skolevei, tilgang på et utvalg butikker, bra kolektiv tilbud, og kjøpesentre

- Tett på naboen, små hager, trafikkert, trafikkstøy, små hus, dyrt,

Bor et sted i Rogaland

Bor i Trondheim, litt utenfor bysentrum.
Fordel: gå avstand til det viktigste, nærhet til svigerfamilien. Flott natur, både i skauen og ved sjøen. Nærhet til Værnes gir kort vei ut i verden.

Ulempe: dyrt om man vil ha enebolig. Langt fra min familie og venner sørpå.

Back
Topp