hva er finest og mest praktisk? matte eller fliser med glans på gulvet?

guttemammaen

Forelsket i forumet
Å lage nytt bad er ikke enkelt. Vi klarer ikke å bestemme oss for hvilke fliser vi skal legge. Har dere noen erfaringer med fliser på badgulv? Vi har sett på fliser med glans (glaserte) og matte fliser, men hva er mest praktisk? Blir flisene med glans raskere skitten (synes bedre)? Er de glattere enn matte?

Vi har valgt hvit innredning med høyglans. Tre av veggene blir også hvite (plater som ser ut som fliser), og den fjerde veggen kan bli grå for å få litt kontraster (men også der er vi usikker).

Vi tror at vi ønsker et grått gulv (ganske mørkt), men er som sagt usikker på om de bør være matte eller glaserte. Vi er heller ikke sikker på om vi ønsker helt firkantete eller 30x60 str. Hvordan har dere det på badet? Har dere noen negative eller positive erfaringer å dele når det gjelder fliser? Jeg blir veldig glad for tips og for å få høre hvilken erfaring dere har:)

det jeg syns er viktigst iallefall er at de har en "glatt" og jevn overflate, pappa pusset opp med matte fliser som det akkurat som var litt tekstur i eller hva jeg kan si på badet. skitten syntes ikke godt da, men var heller ikke lett å rengjøre :p
legger med bilde fra badet vårt (det er fra salgsannonsen når vi kjøpte, men du ser litt av flisene iallefall :) ), de er ikke noe glans men heller ikke supermatte, men de er iallefall lette å rengjøre ;)

Lykke til med flisevalget :)

Vedlegg

• Skjermbilde 2015-04-08 kl. 12.31.22.png
    Skjermbilde 2015-04-08 kl. 12.31.22.png
    229,6 KB · Visninger: 506
Jeg ville gått for matte på gulvet.. Vi har fliser på badromsgulvet både hjemme og på hytta å har matte på begge steder... Er redd glaserte/blanke kan bli glatte med litt vann under føttene :S

Vi har to bad, det ene med matte fliser (grove) og det andre med blanke fliser:)
Flisene med glans er absolutt penest synes jeg (mørk grå). Synes nesten de matte flisene ser fortere møkkete ut:)
De blanke flisene er store og avlange, husker ikke målene.. de matte flisene er 30x30 mener jeg:)

Valgte matte fliser på det ene badet og "glatte" fliser på det andre da jeg kjøpte leiligheten vi bor i nå. Angrer på valget av glatte fliser, for skitt synes mye bedre på dem (heldigvis er det på det minste badet som vi bruker minst). Ikke noe problem å rengjøre de matte, grovere flisene.

Å lage nytt bad er ikke enkelt. Vi klarer ikke å bestemme oss for hvilke fliser vi skal legge. Har dere noen erfaringer med fliser på badgulv? Vi har sett på fliser med glans (glaserte) og matte fliser, men hva er mest praktisk? Blir flisene med glans raskere skitten (synes bedre)? Er de glattere enn matte?

Vi har valgt hvit innredning med høyglans. Tre av veggene blir også hvite (plater som ser ut som fliser), og den fjerde veggen kan bli grå for å få litt kontraster (men også der er vi usikker).

Vi tror at vi ønsker et grått gulv (ganske mørkt), men er som sagt usikker på om de bør være matte eller glaserte. Vi er heller ikke sikker på om vi ønsker helt firkantete eller 30x60 str. Hvordan har dere det på badet? Har dere noen negative eller positive erfaringer å dele når det gjelder fliser? Jeg blir veldig glad for tips og for å få høre hvilken erfaring dere har:)

Henger meg på denne, vi skal også pusse opp badet.. Har vært litt rundt å sett på fliser, utrolig vansklig å bestemme seg! Vi vil også ha grå fliser på gulv, sånn passe lys/mørk grå, og lyse fliser på veggene. Jeg tror vi går for firkantede på gulvet, og små firkanter i samme farge på gulvet i dusjen. Har lyst å gjøre ett eller annet på veggene også, som skiller seg litt fra de hvite flisene, men vet ikke helt hva.. Vanskelig!

Tusen takk for svar:-) ha det er vanskelig. Er det flere som har bilder av bad som de vil dele her? Er det forskjell på om flisene er lys eller mørk når de er glaserte? Ser lyse fliser fortere skitten ut, eller er det motsatt? Jeg lånte med meg fire ulike fliser hjem i dag, men ble bare enda mer forvirret. De blanke (glass) var tre gang så dyre så de matte, og jeg tenker ofte at du får det du betaler for, men i dette tilfellet er det jo ikke sikkert det stemmer:-D

Syns absolutt matte fliser er finest, men det er jo smak og behag :-)

Vi var helt bevisste på at vi skulle ha matte fliser for at det ikke skulle bli glatt om det var litt bløtt. Hadde blanke fliser i en tidligere leilighet, så vet hvor glatt det kan bli. Litt tyngre å vaske de matte flisene, men det har ingen betydning.

Jeg hadde matte fliser på et bad og synes det var et herk å vaske. Det ble striper på gulvet da det tørket. Måtte tørke over med en tørr klut eller torky for at resultatet skulle bli fint.
Jeg ville valgt halvblanke, men det var jo ikke et av alternativene dine...

Matte fliser på golvet er absolutt ein fordel. Ikkje for mørke, da viser blonde hår veldig godt, og ikkje for lyse, da visar alt;)
Høyres lurt ut med kontrastvegg, og personleg syns eg det er fint med litt større fliser på golvet enn på veggen, men i samme toner. Kontrastveggen kan jo gjerne ha ein ulik struktur også for å skille seg ut, feks litt mindre fliser (type mosaikk eller slike som ser ut som lange smale staver oppå kvarandre, veit ikkje kva det heiter)

Hmm, ser for meg det kule badet eg no, så gøy det må vera å få nytt:)

Jeg synes blanke fliser er finest, men det er jo smak og behag. Kommer vel litt an på rommet og, vi har ganske lite bad, og jeg synes de blanke flisene får rommet til å virke større. Vi har blanke, mørke grå fliser med litt mønster i på gulvet, og ser ikke skitt og støv i det hele tatt, og så er de kjempelette å vaske. Vi har badematte på gulvet uansett, så blir ikke glatt da. Ville ikke hatt helt lyse fliser på gulvet, da ser man hvertfall støv og skitt fort :)

Matte fliser er finest på gulv..synes jeg da :) her er bilde fra badet i huset vi bygger:

ImageUploadedByBV Forum1428647807.045541.jpg

Er sikkert forskjell på "grovheten" i matte fliser. Vi har det, og jeg har aldri tenkt over at de er vanskelige å vaske.. Glatte ville jeg aldri hatt pga sklifaren. Vokste opp med sånne...

Vi har glaserte fliser på badet, og det skal vi ikke ha igjen for å si det sånn.

Vi har matte. Mørkegrå. Veldig fornøyd:)

Sånn

Vedlegg

• 1428658561614.jpg
    1428658561614.jpg
    35,1 KB · Visninger: 63
Back
Topp