Hva er feber metoden?

Ferber-metoden er en skrikekur for de barna som ikke klarer å sovne av seg selv.

Går ut på at man skal legge babyen våken i sengen og at den skal finne roen selv. Grunnen til at den også kalles skrikekur er at de fleste babyene som ikke klarer å sovne av seg selv, gråter og etterhvert skriker. Man skal følge en bestemt tidsinterval, dvs gå inn til babyen og si at det er natta/roe han ned etter så og så lang tid. Intervallen øker etterhvert. Første gang f.eks vente 3 min med å gå inn å roe, neste gang f.eks 5 min.

Har ikke brukt denne metoden selv, men bare lest utdrag fra andre som har prøvd. Vi har kanskje prøvd en light-utgave.

Man går inn med visse mellomrom...
Er ikke veldig fan av denne metoden, men det sies at det funker, har ikke prøvd selv.....

Vi ha latt mini sutre litt. Har bevisst lyttet på gråten hans, og hvis han har "er-lei-seg-gråt", tar jeg han opp. Hvis han bare har "jeg-gidder-ikke-ligge-her-gråt" lar jeg han ligge. Da roer han seg som regel etterhvert. Har ikke brukt intervaller eller noe sånt. Bare sunn fornuft.

Back
Topp