Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Ferber-metoden er en skrikekur for de barna som ikke klarer å sovne av seg selv.
Går ut på at man skal legge babyen våken i sengen og at den skal finne roen selv. Grunnen til at den også kalles skrikekur er at de fleste babyene som ikke klarer å sovne av seg selv, gråter og etterhvert skriker. Man skal følge en bestemt tidsinterval, dvs gå inn til babyen og si at det er natta/roe han ned etter så og så lang tid. Intervallen øker etterhvert. Første gang f.eks vente 3 min med å gå inn å roe, neste gang f.eks 5 min.
Har ikke brukt denne metoden selv, men bare lest utdrag fra andre som har prøvd. Vi har kanskje prøvd en light-utgave.
Vi ha latt mini sutre litt. Har bevisst lyttet på gråten hans, og hvis han har "er-lei-seg-gråt", tar jeg han opp. Hvis han bare har "jeg-gidder-ikke-ligge-her-gråt" lar jeg han ligge. Da roer han seg som regel etterhvert. Har ikke brukt intervaller eller noe sånt. Bare sunn fornuft.