Hva er "farlig"

JosefineK

Andre møte med forumet
Jeg blir helt forstyrra av alt som er farlig og følt når man er gravid..
I går brukte jeg tigerbalsam og i dag leste jeg at man ikke skal bruke det.

Så søkte Jeg på nettet og der står det jo så mye rart :( noen som vet?

Jeg vet ikke, men kan ikke se for meg at noe du tar utenpå huden en skjelden gang ska ha noe varig farlig virkning.

Kan aldri innbille meg at det skulle være farlig. Det er jo tross alt noe som man bruker på hud, ikke slimhinner, og det har jo da begrenset virkeområde. :P Det at mange ting blir oppgitt som "farlig" eller at man bør unngå det ved graviditet, handler ofte om at man vil gardere seg fordi man ikke har forskning på at det ikke er "farlig". Jeg ville tatt det aller meste ganske med ro; tenker du i utgangspunktet at det er greit, så er det som regel det. (Bortsett fra fakta som at man SKAL unngå giftstoffer som alkohol, tobakk og visse matvarer som man vet kan være skadelig da).

Kan aldri innbille meg at det skulle være farlig. Det er jo tross alt noe som man bruker på hud, ikke slimhinner, og det har jo da begrenset virkeområde. :P Det at mange ting blir oppgitt som "farlig" eller at man bør unngå det ved graviditet, handler ofte om at man vil gardere seg fordi man ikke har forskning på at det ikke er "farlig". Jeg ville tatt det aller meste ganske med ro; tenker du i utgangspunktet at det er greit, så er det som regel det. (Bortsett fra fakta som at man SKAL unngå giftstoffer som alkohol, tobakk og visse matvarer som man vet kan være skadelig da).

Ja, det er forsåvidt sant! Men så utrolig irriterende at man skal gå rundt å være redd for alt mulig:p
Ja, takk for beroligende svar :) Jeg har spist masse salt i dag også, så blir sikkert stressa av komboen..

Ja, det er forsåvidt sant! Men så utrolig irriterende at man skal gå rundt å være redd for alt mulig:p
Ja, takk for beroligende svar :) Jeg har spist masse salt i dag også, så blir sikkert stressa av komboen..

Forstår deg veldig godt ;) Jeg har en tendes til å bekymre meg også, spesielt hvis jeg er litt i ulage, og da er det greit å bli minnet på at alt er ikke så farlig som det gjerne fremstår på Google :) :P Heheh..

Vel, enkelte stoffer man smører på huden inneholder såpass små molekyler at de går gjennom huden og over i blodet, BHA-syrer (f.eks. salisylsyre) i hudpleie er et eksempel på dette, og noe man bør unngå. Enkelte (komplekse) parabener bør i følge noen også unngås, da de kan virke hormonforstyrrende. Jeg kuttet ut det meste av "aktiv" hudpleie da jeg fant ut at jeg var gravid. Ja, det er litt irriterende å ikke kunne bruke produkter med salisylsyre på kviser og lignende, men jeg vil ikke at barna i magen skal få i seg mer stoffer som kan være skadelige for dem enn absolutt nødvendig :)

Sjekket selv opp det med tigerbalsam og det er ikke anbefalt når man er gravid nei, noe med noen stoffer i den som trekkes opp i kroppen og som ikke er bra for foster osv.... Så ville absolutt ikke fortsatt å bruke den, men er bok ingen fare selv om du har brukt litt allerede for det er nok i store mengder det "kan" være skadelig ;)

Jeg hadde ikke tenkt alt for mye på det. Eneste jeg vet du ikke skal bruke er slike ibux kremer. Jeg har ihvertfall tatt litt avstand fra generell "googling" av alt som er farlig og ikke farlig. Ta det opp med lege/jordmor neste gang du er der, de kan nok berolige deg :) Ser også du har fått gode og beroligende svar her også. :) Jeg har lært av jordmor at vi må ta alt med en smule salt av det som står på nett. Leste f.eks at jeg ikke kunne spise frossen frukt for å lage smoothies osv, ble skikkelig redd av disse svarene jeg fant på google. Etter en samtale hos jordmor så kunne hun bekrefte at jeg måtte bare kose meg med smoothie, men måtte bare passe på at fruktene var vasket før frysing, og det står på pakken dersom det har blitt gjort. :)

Jeg blir helt forstyrra av alt som er farlig og følt når man er gravid..
I går brukte jeg tigerbalsam og i dag leste jeg at man ikke skal bruke det.

Så søkte Jeg på nettet og der står det jo så mye rart :( noen som vet?
Jeg tenker at det ble født barn før i tida også. Da de ikke visste om alt som var farlig:) mamma fortalte her om dagen at den dagen jeh ble født sto hun og lakket utgangsdøren da vannet gikk. Og hun røyket under hele svangerskapet:confused:
Mener selfølgelig ikke at vi skal røyke/drikke eller gjøre andre ting vi vet kan skade fosteret. Men kanskje prøve å ikke tenke på alt som KAN være skadelig. Tror det kan være like farlig å bekymre seg hele tiden:)
Men som alltid: lettere sagt enn gjort :)

Alt man skal bruke, ta eller spise må sjekkes, for har fått mange små sjokk.. Er noe uvist eller jeg finner ikke klart at det ikle er skadelig så bruker, tar eller spiser jeg det. Tar ingen sjanser :)

Vel, enkelte stoffer man smører på huden inneholder såpass små molekyler at de går gjennom huden og over i blodet, BHA-syrer (f.eks. salisylsyre) i hudpleie er et eksempel på dette, og noe man bør unngå. Enkelte (komplekse) parabener bør i følge noen også unngås, da de kan virke hormonforstyrrende. Jeg kuttet ut det meste av "aktiv" hudpleie da jeg fant ut at jeg var gravid. Ja, det er litt irriterende å ikke kunne bruke produkter med salisylsyre på kviser og lignende, men jeg vil ikke at barna i magen skal få i seg mer stoffer som kan være skadelige for dem enn absolutt nødvendig :)

Har du tips til shampo og håndkrem som er gode, uten potensielt skadelige stoffer? Har du noen gode nettsider, for info om eller for å kjøpe "trygge" produkter? Har sett noen lister over hormonpåvirkende og andre stoffer man bør unngå, men det er så mange stoffer, og vanskelig å holde styr på synes jeg. :-/

Er helt sinnsykt mye å holde styr på:confused: dårlig mat sier seg litt selv da men alt mulig slags legemidler og kremer osv! Er så skummelt og stressende. Jeg kjøpte en reseptfri pille jeg skulle bruke for å få bort sopp i underlivet (som man jo ofte får i svangerskap). Men ventet med å ta den til jeg hadde vært hos legen og spurt. Han så i en håndbok og denne var på FARLiG-listen for medisiner for gravide :nailbiting: jeg fant også ut lenge etter en skytetime at skyting med rifle inne på skytebaner er farlig fordi kruttrøyken er skadelig for barneto_O gjorde det bare en gang da... Er så mye farlig:banghead:

Jeg hadde ikke tenkt alt for mye på det. Eneste jeg vet du ikke skal bruke er slike ibux kremer. Jeg har ihvertfall tatt litt avstand fra generell "googling" av alt som er farlig og ikke farlig. Ta det opp med lege/jordmor neste gang du er der, de kan nok berolige deg :) Ser også du har fått gode og beroligende svar her også. :) Jeg har lært av jordmor at vi må ta alt med en smule salt av det som står på nett. Leste f.eks at jeg ikke kunne spise frossen frukt for å lage smoothies osv, ble skikkelig redd av disse svarene jeg fant på google. Etter en samtale hos jordmor så kunne hun bekrefte at jeg måtte bare kose meg med smoothie, men måtte bare passe på at fruktene var vasket før frysing, og det står på pakken dersom det har blitt gjort. :)
Har du tips til shampo og håndkrem som er gode, uten potensielt skadelige stoffer? Har du noen gode nettsider, for info om eller for å kjøpe "trygge" produkter? Har sett noen lister over hormonpåvirkende og andre stoffer man bør unngå, men det er så mange stoffer, og vanskelig å holde styr på synes jeg. :-/

Ja, googling er ikke bra! Prøver å holde meg unna da, men klarer ikke i tider jeg blir bekymra, veldig dårlig kombo :p Men ja ikkesant, men hvor går grena til hysteri egentlig? Som "oktober-baby" sier også så har det blitt født ganske mange mennesker fvår tid. Der ligger noe i det, det er bare vanskelig å tenke at ting går bra når det er så mange ting som blåses opp over alt.

Var hos legen i dag og spurte om akkurat dette (var der pga allergi) og han visste ikke selv. Og han ble oppgitt over alt som ikke er testet selv, som feks nesespray.

Angående kremer osv regner jeg med at det er bra på apoteket, body shop og rituals. På Rituals vet jeg hvertfall at de ikke har parabener osv. Men oljer da.. Det har ikke jeg tenkt over en gang jeg!
Relis.no fikk jeg tips om fra legen min! Der står det om det meste for gravide og medikamenter og tigerbalsam.

Kan anbefale skinlove.no :)

Akkurat shampoo ville jeg ikke ha vært så nøye med (med mindre de inneholder helt crazy ingredienser, men det tviler jeg sterkt på finnes på markedet), siden det skylles ut av håret med en gang. Enkelte flasshampooer kan inneholde salisylsyre, så det kan være greit å sjekke :)

Når det gjelder håndkrem/body lotion har jeg lagt min elsk på Now Foods Shea Butter Lotion som jeg kjøper på iHerb. IHerb har generelt mange gode og mer naturlige hudpleieprodukter, så det kan være verd å sjekke ut :)

Må bare dele;
Jeg leste en plass at enkelte kremer kan inneholde koffein, og at man da bør ta med den mengden i hvor mye koffein man får i seg i løpet av dagen (anbefales maks 200mg for gravide) :laughing002:laughing002 Haha!
"Hmm, i dag smurte jeg meg med den kremen, så da bør jeg droppe en kaffekopp.." liksom :laughing005
Huff, enkelte er litt vel hysteriske :)

Men tilbake til sp.målet; det gikk mest sannsynlig bra :) Men tenker du bør holde deg unna tigerbalsam nå som du vet det ikke er så bra for gravide :)

Back
Topp