Hva er "farlig"?

babyimai

Blir kjent med forumet
Hører jo at alt mulig er farlig å gjøre som gravid.. Tenker litt sånn egenpleie som solarium, hårfarging, tannbleking o.l. Gjør dere dette eller holder dere dere unna? Jeg holder meg unna, men føler meg lite fresh :/

Jeg holder meg unna, men det er ikke et sååå stort tap for meg ;) pleier aldri å ta solarium uansett eller tannbleking :P men skulle gjerne farget håret da når jeg tenker meg om...

Vanligvis så kan gravide ta solarium.
Vi må selvsagt følge vanlige forholdsregler og velge tid i solariumet ut fra hudtype. UV-strålene går kun cirka 0,5 millimeter inn i huden. Fosteret blir dermed ikke berørt. Gravide kvinner kan imidlertid få pigmentflekker og oppnå ujevn bruning når de soler deg. I tillegg er det uheldig for fosteret hvis moren blir for varm selvfølgelig .

Hårfarging er heller ikke farlig for forsteret, de aller meste hjemmehårfargene i dag er både uten lukt og amoniakk, og det er amoniakken man skulle passe seg for før i tiden, da den satt seg i hodebunnen og kunne "skade" fosteret gjennom blodet.
I dag skal det være helt trygt å farge håret når man er gravid.
God lufting i rommet at allikevel anbefalt under behandlingen.

Ang tannbleking er jeg usikker på.
Vet ikke hvordan dette fungerer, og hva slags medikamenter som blir brukt.
Men det går jo ann å forhøre seg med lege.

Jeg har alltid vært av den oppfatning at man ikke må bli hysterisk selv om man er gravid. Det finnes så mye forskning og gode informasjonskanaler til oss i dag, som vi kan rådføre oss med hvis vi er usikre.
Jeg ville selvfølgelig aldri gjort noe som kan utsette forsteret for noen som helst risiko, men man er såpass opplyst i dag og vet så mye mer enn hva feks våre foreldre igjen visste på samme tid, så jeg ser ingen grunn til hysteri.

Sunn fornuft og alt med måte tenker jeg.:signs017

Finner ikke redigere knappen i forrige innlegg.
Skulle ikke stå hysteri , gikk litt fort her.

Det jeg mener at at vi er så opplyst i dag at jeg ser ingen grunn til 'bekymring' , (ikke hysteri ) rundt disse temaene.

Er nok ikke den mest bekymra gravide jeg altså :) Og tannbleking har jeg aldri prøvd, var helst eksempler.. Farger håret en gang iblant, men klarer fint å vente til etter fødsel ;) Så en liten tur i solarium er ikke skadelig? Det er gode vifter, og jeg hadde gått utav om jeg følte meg varm. Pleier ikke så ofte å gjøre det til vanlig, men blir tydeligvis "likblek" av å være gravid ;)

Hadde jeg kunnet så skulle jeg gjerne tatt litt solarium i ny og ned, men p.g.a låst korsrygg kommer jeg meg ikke opp igjen av solsengen..Har fått masse kviser og er bleik som æsj så hadde vært godt og kunne føle seg litt bedre:)
Men får vente til sommeren med sol ser det ut som:)

Hår farger jeg, ser ikke grunn til og ikke gjøre det?Det blir litt mye fokus på alt som er farlig tenker jeg, hva med frisører som jobber med dette hele svangerskapet sitt?De føder jo barn disse også. En trenger jo ikke å stå å sniffe på alle midlene, og ja det er mye sterke lukter i dette faget.
Min søster er frisør og har 3 friske barn,hun har jobbet hele svangerskapet med alle 3!!

Tannbleking vet jeg ikke?

Hårfarging ser jeg ikke på som en farlig greie. Tannbleking har jeg aldri prøvd og vet for lite om det til å uttale meg om det.

Solarium eller sol generelt. Jeg opplevde å få sånne flekker som ikke går bort da jeg satt i påskesola med nummer en. Pigmentflekker. Så jeg holder meg unna direkte soling og bruker solkrem de dagene jeg er mye ute (som feks sikkert blir i påska i år også). Vil ikke ha flere sånne flekker.

Verken solarium eller hårfarging er farlig som gravid, tannblekning aner jeg ikke noe om...Farger etterveksten om det er behov for det ( noe jeg ser at det ikke er, enda vertfall =) Solarim pleier jeg heller aldri ta til vanlig, men tok mye solarium da jeg gikk gravid med nr 2 :)

Sliter med halen her da, så spørs om jeg hadde kommet meg utav solsenga ja :p hehe.. Kjøpte meg litt "egenpleie" i går, kanskje det hjelper på til å føle meg litt freshere ;) Ansiktsmaske og litt kremer og sånn :)

Nå er kanskje jeg ekstrem, men jeg holder meg unna alt av solarium, sterke stoffer for håret, parfyme, hårspray, neglelakk etc. Har også byttet ut alt av hår og hudprodukter med naturlige, helt ufarlige ingredienser :)
Føler at dette er det mest riktige for meg, så slipper jeg unødvendige bekymringer :)

Neglelakk eller spesielt neglelakk fjerner er vist ikke bra å sniffe inn når en er gravid.
Men parfyme og slikt tror jeg ikke gjør noe...men på grunn av graviditetsnese så har jeg og han sluttet med parfymerte produkter, blir bare så kvalm av det :P

Det såg jeg faktisk nevn i et gravid program at noen gravid kan få piggmenflekker (det gjaldt både lyse og mørke områder) og hvis en blir utsatt for sol på disse så vil de aldri gå vekk. Klarer ikke å huske da om de går vekk av seg selv etter graviditeten hvis en holder de unna solen...
Så ville vært obs på dette å sjekket huden godt før et evt solarium ;)

Jeg farger ikke håret, for jeg finner så lite håndfast info om det, og nå ville jeg sikkert reagert såpass ekstremt på lukta likevel at det ikke er verdt det. Har faktisk sinnsykt lyst til å farge lilla eller rødt, men har egentlig bestemt meg for å la det være en periode nå, og har ikke lyst til å være helt knall på babybildene :)

Ellers er jeg veldig lite bekymret for ting. Kroppen reagerer uansett på de tingene jeg bør holde meg unna, sterkt luktende vaskemidler o.l.. Lar være å ta badstu og boblebad, men også mye fordi jeg blir svimete av for mye varme nå.

Tannbleking og soling gidder jeg ikke uansett, så det problemet løser seg selv.

Følger de anvisningene jeg har fått av lege ift mat og koser meg ellers med det jeg vil.

Hårfarging ville jeg gjort hos frisør, av erfaring;-)
Og tanblriking kan virkelig ødelegge tennene under graviditeten, tannemaljen er dårlig under en graviditet. Og viktig og vedlikeholde ekstra godt.

Farger håre jeg ivertfall :p 1 gang med en gang jeg ble gravid å en gang rett før termin tenker jeg :) tenker at du må kjenne selv hva du føler er riktig her.

Har smørt meg med selvbruning et par ganger, når jeg skal noe spesielt da ;)

Jeg farger håret, men hos frisør. Har gjort det en gang hittil i svangerskapet og skal farge en gang til før mars (pga. vi skal på helaften i Oslo og vil være litt fresh).
Solarium og tannbleking gjør jeg ikke ellers heller så den løser seg selv, men jeg ville uansett holdt meg unna begge deler. Sist gang holdt jeg meg unna hårspray og mye parfyme, men nå bruker jeg begge deler når jeg skal ut, eks. i butikker eller på møter. Håret mitt blir så veldig statisk på vinteren så må ha noe idet, og da virker hårspray best.

Back
Topp