Hva er enkel middag?

Agnete

Forumet er livet
Blir litt inspirert av den andre tråden!
Vi har tydeligvis enkel middag ofte :p
For oss er ikke tomatsuppe f.eks enkel middag. Det tar jo flere timer å lage det, først må man skolde tomatene så skal de koke, hakke grønnsøkene som skal opp i osv.
Potetstappa er heller ikke enkel synes jeg, da man må skrelle og koke, det tar litt tid før de er ferdig, pannekaker tar jo em evighet å lage :p
Vi er kanskje litt rare som bruker lang tid på dette :) Hihi
Så hva er enkel middag for deg?
Skal jeg ha enkel middag så koker jeg ofte makaroni og steker litt fisk eller pølser og koker noen fryste grønnsaker :)

Lager all mat fra bunnen av og synes ikke det er "rart" å bruke tid på. Hvis jeg har dårlig tid er fisk gjerne raskt og enkelt. Pasta er raskt å koke. Raspet gulrot er raskere enn dampende oppkuttede grønnsaker.

Enkel mat er vel "ren" mat vil jeg tro - ikke så mye som skal mixes og blandes, bare varmes som de er.

Wok er enkel middag for meg.
Strimlet svinekjøtt/kutte laksefilet eller kyllingfilet i terninger, steke, steke grønnsaker, koke nudler. Tar ikke lange tiden.

Jeg tror nok de aller fleste sikter til Toro posesuppe når de mener tomatsuppe er enkelt :p

Jeg synes all middag som tar under 20 min å lage er enkel middag :)

Ovnsbakt laks med ris og salat er en slager.

Lager all mat fra bunnen av og synes ikke det er "rart" å bruke tid på. Hvis jeg har dårlig tid er fisk gjerne raskt og enkelt. Pasta er raskt å koke. Raspet gulrot er raskere enn dampende oppkuttede grønnsaker.

Enkel mat er vel "ren" mat vil jeg tro - ikke så mye som skal mixes og blandes, bare varmes som de er.

Ja, det har du nok rett i. For nesten all mat fra bunnen av tar tid. Er sjeldent vi ikke lager fra bunnen, men pasta og fisk er raskt. Ikke minst så elsker ungene det :)

Jeg tror nok de aller fleste sikter til Toro posesuppe når de mener tomatsuppe er enkelt :p

Jeg synes all middag som tar under 20 min å lage er enkel middag :)

Ovnsbakt laks med ris og salat er en slager.

Ja, kanskje det er det de mener? :)
For her hjemme tar det lang tid :p Hihi
Enig det at middag som står på bordet innen 20 min er som regel enkel å lage :)

Det tror jeg også. :P
--
Enkel middag her er wok, havregrøt eller tacowraps med grønnsaker og kjøtt av noe slag.

Jeg prøver å lage det meste fra bunnen av, så det blir jo ikke så kjappe middager, men veldig gode som oser god samvittighet. :P Jeg er sykemeldt nå, så da er det lettere å diske opp middag til jentungen skal hentes i barnehagen.

Enig at tomatsuppe ikke er enkel middag ( hvis vi ikke snakker Toro...). Potetstappe syns jeg er kjapt, skreller og kutter i terninger, tar maks 3 minutter. Og da trenger det ikke koke lenge. Oppi med litt smør og salt/pepper og moser. Har gjerne pølser eller fiskepinner til, medgrønnsaker til=enkel middag.

Pannekaker er jo kjapt da! Tar jo litt tid å steke, men bruker ikke mer enn 15 minhvertfall.

Andre kjappe her er stekt ris. Ferdiggrillet kylling med ris og grønnsaker. Ostesmørbrød. Pasta.

Spaghetti er enkelt, og hjemmelagde fiskepinner, ferdig porsjoner nedfryst med lapskaus lagt i fryseren er enkelt:)

Enig at tomatsuppe ikke er enkel middag ( hvis vi ikke snakker Toro...). Potetstappe syns jeg er kjapt, skreller og kutter i terninger, tar maks 3 minutter. Og da trenger det ikke koke lenge. Oppi med litt smør og salt/pepper og moser. Har gjerne pølser eller fiskepinner til, medgrønnsaker til=enkel middag.

Pannekaker er jo kjapt da! Tar jo litt tid å steke, men bruker ikke mer enn 15 minhvertfall.

Andre kjappe her er stekt ris. Ferdiggrillet kylling med ris og grønnsaker. Ostesmørbrød. Pasta.

Her må røren til pannekakene stå i minimum 20 minutter og steking tar lang tid om alle skal bli mette på pannekaker. En pannekake tar ca 3 min å steke. Jeg steker ikke på høy varme for da blir de ekle og brente :)
Vi er sikkert litt trege, men 2 kilo poteter som må skreller og kuttes tar mye lenger tid en tre minutter.
Og potetene bruker tid på å koke selv om de er delt opp.
Dette er ikke vanskelige middager å lage, men synes ikke enkel da enkel skal ta kort tid. Enkel fordi det er noe alle kan få til ja, men det er nok all vår middag. Ikke noe avanserte middager her i huset :p Lager alt fra bunn og det tar en time ca hver gang :)

Kjappe middager her er stekt kylling i pita, kyllingsalat, spagetti, stekt laks, kokt torsk for å nevne noe :-) prøver også innimellom å lage opp gryterett, kyllingsuppe eller lapskaus og fryse ned, så godt å ha noe lettvint å ta opp når man har det travelt eller som jeg har erfart i svangerskapet - at formen ikke alltid er like bra :-)

Hvordan får du til pannekaker så fort?? :eek:
Her bruker jeg 1 time på røre og å steke 12-15 pannekaker. Men enkelt, det er det :)

Ja, kanskje det er det de mener? :)
For her hjemme tar det lang tid :p Hihi
Enig det at middag som står på bordet innen 20 min er som regel enkel å lage :)

Men det betyr jo i sin tur at nakkekotelettr som stekes i over en time i ovnen ikke er enkel mat, men det er det jo.
Jeg tenker at enkel mat kommer an på hvor mye arbeid man legger i maten. F.eks. kan vi finne på å koke opp vann, ha i pølser (eventuelt kuttet i mindre biter) og pasta i samme gryten, og når det er nesten ferdig så har vi i frosne grønnsaker. Det er enkelt det. Minimalt med arbeid, og minimalt med oppvask etterpå :D

Men det betyr jo i sin tur at nakkekotelettr som stekes i over en time i ovnen ikke er enkel mat, men det er det jo.
Jeg tenker at enkel mat kommer an på hvor mye arbeid man legger i maten. F.eks. kan vi finne på å koke opp vann, ha i pølser (eventuelt kuttet i mindre biter) og pasta i samme gryten, og når det er nesten ferdig så har vi i frosne grønnsaker. Det er enkelt det. Minimalt med arbeid, og minimalt med oppvask etterpå :D

Jeg synes enkel går under tid. Lager jeg enkel middag så er den fort ferdig ikke over en time på kjøkkenet. Her i huset lager vi ikke noe avansert mat, da spiser ikke ungene alikevel :p
Men det er jo opp til hver enkelt person hva som de mener er enkelt eller ikke da. Noen kan jo mene at det å lage noe jeg synes er veldig avansert som veldig enkelt :)

Jeg synes enkel går under tid. Lager jeg enkel middag så er den fort ferdig ikke over en time på kjøkkenet. Her i huset lager vi ikke noe avansert mat, da spiser ikke ungene alikevel :p
Men det er jo opp til hver enkelt person hva som de mener er enkelt eller ikke da. Noen kan jo mene at det å lage noe jeg synes er veldig avansert som veldig enkelt :)

Jeg synes salat er mye arbeid jeg :P
Mens koteletter og helstekt kalkun osv er enkelt. Kan jo bare gjøre litt og så bruke tiden på annet mens maten lager seg selv <3

Enkel middag er middag som er hel eller halvfabrikata, mat som tar under 15 min å lage, eller mat som har mindre ett 3 ingredienser.

For meg er potetstappe veldig enkelt. Skreller noen poteter og deler dem opp i biter, tar 5-6 minutter.
Så koker de i 20 min, da får jeg tid til å rydde og steke pølser.
Så tar det to min å ha oppi smør og stappe og røre rundt med litt melk og salt/pepper.
Tomatsuppe tar jeg en pose, har oppi 10dl vann og en boks med hakkede tomater, etpar fedd med hvitløk, en kopp grov makaroni, og har i pepper, grov pepper og chillipulver.
Koker etpar egg ved siden av. Tar 10 min :)
Koker opp ris, så steker jeg ferdig strimlet svin i strimler i en dyp stekepanne, har over en pakke wokgrønnsaker og woksaus. Tar 25 min, inkl den tiden vannet til risen tar å koke opp.
Koker pasta, steker kjøttdeig og har over pastasaus. Evt en kremet pastasaus og har alt i ovnen med ost over.
Koker opp pasta, og kutter opp pølse, de grønnsakene jeg vil og steker det. Har i pasta og 1/2dl buljong og grov pepper mot slutten i stekepanna.
Alt som har få ingredienser og tar under 30min ser jeg på som enkel middag :)

For meg er enkle middager posesuppe, ferdigpizza, pølser, spagetti og dolmioglass o.l :-P

Enkle middager er for meg mat som er lite arbeid, så det er da mat som egentlig fikser seg selv. Så grønnsakssuppe er enkelt, vi bruker kanskje 10 min på å dele opp grønnsaker og resten fikser den selv hehe

Back
Topp