Hva er egentlig sjansen for at det går galt nå?

Lillemy0894

Forelsket i forumet
MayDay2021
Så et bankende hjerte og en nydelig baby 9+5, og ifølge nhi er det under 2.5 % sjanse for at noe går galt om en har sett på ultralyd at alt er fint i uke 8. Men er likevell bekymret. Er jo nå 11+3 så det har jo sikkert gått bra, ingen blødninger heller.
Noen som har peiling?

Da vi ble gravide med IVF forrige runde sa legen på ultralyd i uke 7 at hvis hjertet slo med en tilfredsstillende frekvens og at babyen var normalt stor iht svangerskapslengde at sannsynligheten var veldig god for at det skulle lykkes. Når du så nært uke 10 har sett at alt er bra er jo sannsynligheten enda høyere for at alt går bra. Risikoen for at noe skal gå galt i uke 12 er ifølge https://datayze.com/miscarriage-reassurer 0,8% lavere enn i uke 10 så risikoen endres jo forholdsvis lite i løpet av de to ukene. Man kan jo aldri være sikker før man har fått babyen på brystet, men jeg tenker at hvis du ikke har noen risikofaktorer og ingen blødning til nå at sjansen er VELDIG stor for at du sitter med en liten baby i mai :Heartred

Enig med hun over:happy:
Jeg bekymrer meg mer for at noe skal være galt denne gangen..Merker jeg har tenkt mye på downs syndrom siden jeg er eldre denne gangen (35 år).

En kjent IVF lege på hausken sa til meg når jeg var på ultralyd 7+0 i forrige svangerskap at nå var det 97% sjanse for at dette skulle gå bra.

Denne gangen var jeg på ultralyd 7+3 og igjen 9+3 pga blødning og da så ikke legen på lengden på fosteret osv en gang (vi så det beveget seg) fordi det virket nesten som en selvfølge at alt var bra når det hadde vært det i uke 7. Hun var bare opptatt av å finne ut hvor blødningen kom fra.

Min andre graviditet fikk vi se bankende hjerte med beskjed om at dette kommer ikke til å gå galt 7+5. våknet opp 9+0 med litt rosa når jeg var på do, fikk time til ul samme dag og da hadde hjertet til embryoet akkurat stoppet. Så selv om vi nå har sett hjerteslag uke 7+0, 8+3 og 9+5, er ikke jeg rolig før jeg har en frisk og levende baby i armene mine i mai.

Man kan vel aldri få noen garanti, men jeg har ihvertfall begynt å tørre å tro at vi faktisk skal få en baby i mai neste år nå❤️ er 10+5, følte det var en milepæl å komme til uke 10. Nå har jeg gått helt fram til nå å nesten ikke turt å tro på det, men fortsetter jeg slik så får man jo aldri nytt graviditeten samt at det blir veldig stress med alt som skal ordnes og tenkes på om det skal skyves helt frem til termin:p Håper du også klarer å riste av deg den grusomme usikkerheten å heller ta et leap of faith. Det er det eneste vi kan gjøre, og sannsynligheten for at det går bra nå er jo ganske så høy❤️

Back
Topp