Jeg sendte mail til Landsforeningen Uventet Barnedød, og spurte.
Madrassen jeg spurte om er en Svane Baby madrass.
Trekket kan vaskes på 60 grader, og selve madrassen består av 5 lag, som kan skylles.
Madrassen var brukt til et barn, i ca 2,5 år.
Det hadde kommet gulp/urin i masrassen maks 5 ganger, og dette var vasket av med det samme.
Her er svaret jeg fikk:
"Det er veldig lite risiko i å bruke en madrass om igjen dersom den er brukt av bare ett søsken og den ikke er slitt, myk eller skitten! Vi anbefaler imidlertid ny madrass dersom man får madrasser av andre utenom familien eller den er blitt myk og slitt. Det høres ikke ut som deres madrass er det, og da kan du trygt bruke denne. Siden trekket kan vaskes, vil bakterier forsvinne og gjøre madrassen så god som ny – forutsatt at den ikke er veldig myk/slitt noe den ikke blir på så kort tid, etter ett barn!
Det er ikke madrassen man dør av – det er mye viktigere at barnet sover på rygg/legges ned på rygg for å sove, at det ikke er varmt og klamt, og at barnet ikke sover i et røykfylt miljø. Dersom slike risikofaktorer er til stede er det også mer farlig å bruke gamle, slitte madrasser da flere risikofaktorer samvirker og forsterker risikoen.
Det viktigste er å skape et trygt og godt sovemiljø for barnet. Vedlegger en brosjyre om dette, som du kanskje har sett før!
Send en mail og spør om DERES madrass, så får du et skikkelig svar