ORIGINAL: *Meya*
ORIGINAL: breeg
Normer er uskrevne regler som vi lever etter.
Kultur er det vi lever i. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men et stikk ord er matkultur. Går på hva slags mat vi spiser i forhold til andre land.
Håper du ble litt klokere av dette.
Jeg spør ikke for å bli så mye klokere, jeg har cand.mag i "kultur" for å si det litt snevert (sosialantropologi), og vet hvordan jeg definerer det. Jeg bare forstår ikke hvordan folk definerer det, når de påstår at andre må følge VÅRE normer...
Når jeg hører uttrykket "innvandrere må følge våre normer og lære seg vår kultur" - så tenker jeg ofte på de holdningene media mener og presenterer for oss at innvandrere har ovenfor kvinner.. Jeg sier ikke at det ER sånn, men det er sånn den menige nordmann får det presentert.. At (for å generalisere og farge det litt svart/hvitt) i muslimske hjem, så er kvinnen underdaning mannen, hun gjør alt hjemme, og mannen jobber i ei kebabsjappe... Barna deres løper tynnkledde rundt til alle døgnets tider, hele året og vokser opp til å bli kriminelle..
Når enkelte da sier at de må følge våre normer, så mener de kanskje at man holder barna inne på kveldstid, at man kler dem slik nordmenn flest kler seg vinterstid..
Andre ting man kanskje tenker på, er hodeplagget til mange muslimske (og andre) kvinner.. det er ikke norsk kultur (i våre dager) å ikle seg et hodeplagg slik det er i andre land..
Når det er sagt, må jeg få presisere at dette ikke nødvendigvis er MINE meninger - men bare tanker jeg gjorde meg da jeg leste innlegget ditt..
Det er forskjell på alle nordmenn, på samme måte som det er forskjell på alle innvandrere... en innvandrer kan jo like godt være tysk som pakistansk liksom [;)]
Forøvrig er jeg på labgruppe med to muslimske jenter som overholder sin Ramadan samtidig som de leser til eksamen og følger undervisning på skolen, og jeg må faktisk si at vi her i norge har mye å lære av andre kulturer og religioner også.. men det er vel en helt annen diskusjon [;)]