Hva er egentlig normer? Og kultur?

*Meya*

Forumet er livet
I frykt for å drukne i den andre tråden, lager jeg en egen, oppmerksomhetssyk som jeg er [:D]

HVA er egentlig norske normer? Og norsk kultur?

HVA er det innvandrerne må følge av normer og kultur?

Jeg forstår det egentlig ikke. Nå snakker jeg IKKE om Norges Lover, og den tykke boken, men når dere snakker om "normer", hva mener dere egentlig da?

Da jeg studerte sosialantropologi en gang i min ungdom, fikk jeg alltid vite at kultur, det var noe som var i mennesket selv... At det er måten vi lever på, og at kultur kan brytes ned helt ned på individplan. Derfor lurer jeg på hva norsk kultur er. Jeg ser jo feks at min familie, som er frivole nordlendinger, crasher totalt med mine forknytte svigerforeldre fra en liten bygd innerst i Telemark. Og vi er jo fra samme landet...

ORIGINAL: Labambie

Det er vel et definisjonsspørsmål, hva folk legger i det.. Når jeg sier at innvandrere bør følge norske normer mener jeg:

-lære seg språket
-lære seg litt om historie og opprinnelse
-jobbe (for de som ikke er uføre e.l)
-ikke ha morsmålsundervisning i skolen (mener det tjener mot sin hensikt)
-ikke forlange støtte til diverse religiøse bygg
-ikke forlange at alt skal dreie seg om ens egen tro og væremåte (litt fleksibilitet mht arbeidslivet)

Rett og slett ting JEG ville gjort om jeg hadde flyttet til et annet land

Ok, her er det jo ingen som KREVER støtte, det vi som har en annen tro KREVER, er at våre penger ikke skal gå til kirken, men til våre trossamfunn. På lik linje med feks den Katolske kirken, Pinsemenigheter og andre, som også får overføringer fra Staten. Jeg er helt etnisk norsk, men jeg vil ikke at mine penger skal gå til en kirke jeg ikke bruker.

Morsmålsundervisning er i de aller fleste andre land i Skandinavia, noe man satser på med stort hell. En finsk skole som har høy andel av innvandrere, sammen med Rinkebyskolan i Stockholms mest innvandrertette bydel, scorer høyest på tester i Europa, og de satser på morsmålsundervisning, fordi det er det som er nøkkelen til å lære barna godt nok svensk/finsk.

ORIGINAL: breeg

Normer er uskrevne regler som vi lever etter.
Kultur er det vi lever i. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men et stikk ord er matkultur. Går på hva slags mat vi spiser i forhold til andre land.

Håper du ble litt klokere av dette.

Jeg spør ikke for å bli så mye klokere, jeg har cand.mag i "kultur" for å si det litt snevert (sosialantropologi), og vet hvordan jeg definerer det. Jeg bare forstår ikke hvordan folk definerer det, når de påstår at andre må følge VÅRE normer...

ORIGINAL: hønselovisa!

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: Labambie

Det er vel et definisjonsspørsmål, hva folk legger i det.. Når jeg sier at innvandrere bør følge norske normer mener jeg:

-lære seg språket
-lære seg litt om historie og opprinnelse
-jobbe (for de som ikke er uføre e.l)
-ikke ha morsmålsundervisning i skolen (mener det tjener mot sin hensikt)
-ikke forlange støtte til diverse religiøse bygg
-ikke forlange at alt skal dreie seg om ens egen tro og væremåte (litt fleksibilitet mht arbeidslivet)

Rett og slett ting JEG ville gjort om jeg hadde flyttet til et annet land

Ok, her er det jo ingen som KREVER støtte, det vi som har en annen tro KREVER, er at våre penger ikke skal gå til kirken, men til våre trossamfunn. På lik linje med feks den Katolske kirken, Pinsemenigheter og andre, som også får overføringer fra Staten. Jeg er helt etnisk norsk, men jeg vil ikke at mine penger skal gå til en kirke jeg ikke bruker.

Morsmålsundervisning er i de aller fleste andre land i Skandinavia, noe man satser på med stort hell. En finsk skole som har høy andel av innvandrere, sammen med Rinkebyskolan i Stockholms mest innvandrertette bydel, scorer høyest på tester i Europa, og de satser på morsmålsundervisning, fordi det er det som er nøkkelen til å lære barna godt nok svensk/finsk.

men hvordan vil du da at staten skal gjøre det med penger som går til enkete trosamfund i norge!?er jo ikke akkurat bare å ringe de så be de si at du feks vil de kun skal gå til muslimske trosammenhenger.
altså,jeg forstår deg,jeg er av ingen interesse av å støtte alle trosamfund,men kan ikke se at dette går på normer.
jeg er ikke så god på å formulere meg så håper ikke du misstolker meg!

I og med at vi har en Statskirke, som får penger pr medlem, er det jo bare rett og rimelig at de ikke skal få penger for oss som ikke er medlemmer, eller hur?

Jeg gjør ingenting for at "mitt" trossamfunn skal få pengene, det ordner Fylkesmannen selv. Det eneste jeg gjorde, var å levere inn ett skjema der jeg ville være registrert, og så legges det i en liste som trossamfunnet sender en gang i året til Fylkesmannen, Fylkesmannen parrer den lista med folkeregisteret, og finner ut om noen er dobbelregistrert, flyttet til andre fylker (for da må man søke til det fylket), flyttet ut av landet (og ikke er støtteberrettiget lenger) eller lignende. Så får man da de pengene som normalt hadde gått til kirken, overført til trossamfunnet istedet, sånn at de kan betale leie av lokaler, lønn til prester/imamer/lignende.

ja det skjønner jeg jo.men selv om man ikke tilhører den norske statskirke eller noe sånt, betaler man jo skatt og av disse pengene får vel de forskjellige trosamfundene litt?

Ja, dersom man er registrert noe sted, så går det til det trossamfunnet du er registrert i.

Om man ikke er registrert, går de bare i det store intet hehe.

Eller, det store sluket blir vel riktigere.

Fikk høre en gang at det ofte går til oppussing av kirker og sånn, men vet ikke om det er sant da.

Normer: Synlige og usynlige regler i samfunnet...Hvordan man bør oppføre seg...

Kultur er den vi er....Alt ifra klær, mat, språk, leker, og til mer alvorlige ting som barneoppdragelse og hvordan leve i parforholdm.m...
Forskjelige kulturer skiller byfolk ifra de på landsbygden, og nordmenn ifra afrikanere...
Det skal mye til å forandre vår kultur, den stammer ifra vårt opphav, kulturen er OSS.

Noen tanker ifra meg en sen kveld...*gjesp*

Ok, så kanskje køkultur er en norm da?

Da vil jeg be om at alle norske, sure gamle damer lærer seg køkultur! [8D]

hehehe[:D]
For ikke å snakke om disse rulatorterroristene, som stopper bestandig RETT ETTER at de kommer innafor dørene på butikker. Eller gamle damer som stopper MED EN GANG de kommer av rulletrappen. Faen, de er jo livsfarlige!

Køkultur er det normer for ja![:D]
Alle vet jo hvordan alle andre bør oppføre seg, det handler om det faktum om man følger normene selv[8D][;)]

Normer e uskrevne regler.

Har eindel sånne i Norge.
- Du spise ikkje med hendene.
- Du takke for maden
- Du reise deg for eldre på bussen.

Det e normer, någe som me i Norge ser på som ein regel som ikkje det burde vera nødvendig å skriva ner.
Nordmenn flest ser på det som frekkhet og dårlig oppdragelse hvis det bler brutt.
Og mangen nordmenn forstår tydeligvis ikkje at dette e likt andre plasser i verden.

Glem å rap i kina itte maden, så e du nok blant de ufordragelige :)

Jeg kan svare deg på dette Meya; (uten å google[:-])

En norm kommer fra ordet "normal" og betyr "en forventet oppførsel til en person i forskjellige roller og situasjoner"
Dem er ikke nedskrevet, men ligger i luften om man kan si det slik. For eksempel er det en norm å hjelpe folk med barnevogn ut av bussen- men det er ikke en lov. Sanksjonen (straffen) kan likevel være stygge blikk, kommentarer osv om man ikke følger normene.

Kultur er et felles sett av verdier, normer og regler som en type mennesker identifiserer seg med og som bidrar til sosialiseringen. Kulturavstand oppstår når det er store forskjeller i Verdier, Normer, Religion, livssyn, kommunikasjon, tradisjon, holdninger. osv mellom to eller flere kulturer.

Norske normer burde du vite som er Norsk og har bodd i Norge lenge, det samme med den Norske kulturen. Om du ikke vet noe som helst av disse er det trist!

ORIGINAL: breeg

Normer er uskrevne regler som vi lever etter.
Kultur er det vi lever i. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men et stikk ord er matkultur. Går på hva slags mat vi spiser i forhold til andre land.

Håper du ble litt klokere av dette.

Jeg spør ikke for å bli så mye klokere, jeg har cand.mag i "kultur" for å si det litt snevert (sosialantropologi), og vet hvordan jeg definerer det. Jeg bare forstår ikke hvordan folk definerer det, når de påstår at andre må følge VÅRE normer...

Når jeg hører uttrykket "innvandrere må følge våre normer og lære seg vår kultur" - så tenker jeg ofte på de holdningene media mener og presenterer for oss at innvandrere har ovenfor kvinner..  Jeg sier ikke at det ER sånn, men det er sånn den menige nordmann får det presentert.. At (for å generalisere og farge det litt svart/hvitt) i muslimske hjem, så er kvinnen underdaning mannen, hun gjør alt hjemme, og mannen jobber i ei kebabsjappe... Barna deres løper tynnkledde rundt til alle døgnets tider, hele året og vokser opp til å bli kriminelle..
Når enkelte da sier at de må følge våre normer, så mener de kanskje at man holder barna inne på kveldstid, at man kler dem slik nordmenn flest kler seg vinterstid..
Andre ting man kanskje tenker på, er hodeplagget til mange muslimske (og andre) kvinner.. det er ikke norsk kultur (i våre dager) å ikle seg et hodeplagg slik det er i andre land..

Når det er sagt, må jeg få presisere at dette ikke nødvendigvis er MINE meninger - men bare tanker jeg gjorde meg da jeg leste innlegget ditt..

Det er forskjell på alle nordmenn, på samme måte som det er forskjell på alle innvandrere... en innvandrer kan jo like godt være tysk som pakistansk liksom [;)]

Forøvrig er jeg på labgruppe med to muslimske jenter som overholder sin Ramadan samtidig som de leser til eksamen og følger undervisning på skolen, og jeg må faktisk si at vi her i norge har mye å lære av andre kulturer og religioner også.. men det er vel en helt annen diskusjon [;)]

Nå tror ikke jeg at jeg har brukt ordet normer og kultur.. Men for meg så er det vel et "slenguttrykk" hvis jeg bruker det i diskusjoner[;)]

Og da mener jeg ikke: at man må spise norsk mat, gå i norske klær osv..

Men at man skal følge norske lover og regler, integrere seg... jobbe, snakke norsk.. være interessert i å lære seg språket så man gjør seg forstått.. (irriterenes synes jeg.. når man går i enkelte butikker på Grønland, så skjønner de ikke dritten av hva man sier.. var der engang å skulle få sydd en kjole med pakistansk silke.. men måtte kommunisere med datteren hennes.. for hun skjønte ikke meg.. og jeg forsto ikke henne)..

Jeg synes heller ikke man kan kreve.. ser du skriver at man ikke krever noe som helst.. dette her har jeg egentlig ikke greie på.. så beveger meg på tynn is.. men jeg er ikke så glad i alle disse moskeene jeg da.. Og synes i alle fall media vinkler det sånn.. at muslimer krever bønnerom osv på arbeidsplasser.. ikke for det.. (nå får jeg sikkert huden full.. men men)

Man skal ikke drive med omskjæring... da det er imot norsk lov.. Og der er ikke norsk kultur!

ORIGINAL: timeglasset

En norm kommer fra ordet "normal" og betyr "en forventet oppførsel til en person i forskjellige roller og situasjoner"
Dem er ikke nedskrevet, men ligger i luften om man kan si det slik. For eksempel er det en norm å hjelpe folk med barnevogn ut av bussen- men det er ikke en lov. Sanksjonen (straffen) kan likevel være stygge blikk, kommentarer osv om man ikke følger normene.

Kultur er et felles sett av verdier, normer og regler som en type mennesker identifiserer seg med og som bidrar til sosialiseringen. Kulturavstand oppstår når det er store forskjeller i Verdier, Normer, Religion, livssyn, kommunikasjon, tradisjon, holdninger. osv mellom to eller flere kulturer.

Norske normer burde du vite som er Norsk og har bodd i Norge lenge, det samme med den Norske kulturen. Om du ikke vet noe som helst av disse er det trist!

Eh, sa jeg at jeg ikke visste? Jeg bare skjønner ikke hvordan folk definerer dette, når de mener innvandrere må følge normer og kultur her i landet.

Jeg har cand.mag i kultur, sånn ca.

ORIGINAL: timeglasset

Eh, sa jeg at jeg ikke visste? Jeg bare skjønner ikke hvordan folk definerer dette, når de mener innvandrere må følge normer og kultur her i landet.

Jeg har cand.mag i kultur, sånn ca.

Hvis du har studert dette, orker jeg ikke engang å forklare hva jeg legger i normer og kultur. Da tror jeg du vet hva de fleste nordmenn generelt mener. Hovedtrekkene for disse uttrykkene vet du sikkert selv![:D]

På den annen si skjønner jeg hva du mener.
Hvorfor BØR folk leve etter vår kultur og våre normer? Jo, fordi det man selv er vokst opp med forbinnes med trygghet, og for invandrernes del vil det være lettere for dem å bli akseptert av nordmenn som er skeptiske, om de blir mere integrert i norske levemåter.

Deseverre finnes det uttallig mange skeptiske mennesker, ikke bare i Norge men i alle land ( og så hvor invandrerne kommer fra) det er normalt spørr du meg. Men at folk kan være mere åpensinnet (gjelder begge veier) synes jeg er på tide.

Jeg synes selv at det var veldig intressant å ha undervisning i andre kulturer på skolen. Vi hadde skuespill, laget bøker og mat fra andre kulturer. Det burde det vært mere av.

Kulturer er spennende, men for noen så alt for skremmende og utenfor dems trygge grense

Jeg har aldri fått mer hjelp på bussen, enn av innvandrere. Norske (og spesielt menn faktisk) står bare der som kjøpbrød og kikker, så hva skal man da gjøre med de nordmenn som bryter norske normer da? Jeg har opplevd at selv om bussen var stapp full av folk, måtte jeg få sjåføren til å komme og hjelpe meg. Jeg har også mistet barnevogna ut av bussen fordi ingen kunne hjelpe til.

Sånt opplever jeg ofte og.. og da også er det innvandrere tilstede på bussen[;)] 

ORIGINAL: Fridasinmamma

Sånt opplever jeg ofte og.. og da også er det innvandrere tilstede på bussen[;)] 

De er alltid de første til å sprette opp, men her ute i jungelen er det ikke alltid innvandrere på bussen, desverre :D Spesielt ikke når jeg skal hjem.

Back
Topp