Hva er egentlig jetlag?

~StRaToS~

Forumet er livet
Vet at man får det av å ta fly, men hva er det som skjer i kroppen og hvordan oppleves dette?
Har flydd en del, men tror ikke jeg har opplevd jetlag enda.

Jeg er muligens helt på viddene nå, men trodde det var når man reiste mellom tidssoner? Og at man kan bli litt døgnvill som følge av det..?

*kremt* nei si det?? jeg skal ikke fortelle deg hva jeg tror det er, for da ler du så du griner....[8D]

ORIGINAL: Frk august

Jeg er muligens helt på viddene nå, men trodde det var når man reiste mellom tidssoner? Og at man kan bli litt døgnvill som følge av det..?
stemmer

Jetlag er når du er ute og reiser. Bruker USA som eksempel. Det er feks 6 timer forskjell mellom Norge og Georgia. Så når klokken er 16:00 der borte tror kroppen din at den er 22:00 fordi det er det den er hjemme i Norge.

Du blir altså litt døgnvill. Kroppen trenger noen dager på å tilpasse seg til tidssonen der du oppholder deg.

ORIGINAL: rico

Jetlag (eller døgnvillhet) er et uttrykk for den fysiologiske reaksjon som inntreffer, når man endrer kroppens døgnrytme, som f. eks ved skiftarbeid eller ved å reise gjennom flere tidssoner ved fly. Jetlag er en døgnrytmeforstyrrelse av ikke-kronisk type.
Typiske tegn på jetlag:
  • Tretthet
  • Desorientering
  • Kvalme
  • Hodepine
  • Søvnløshet eller meget skiftende søvnrytme.
  • Manglende appetitt
  • Irritasjon
  • Irrasjonalitet

Jetlag oppleves ofte verre når man reiser østover enn hvis man reiser vestover. Dette er fordi døgnet blir forkortet hvis man reiser østover og omvendt. Kroppen har lettere for å tilpasse seg til et lenger døgn enn et kort. Vanligvis klarer man å korrigere døgnrytmen med 1 til 1,5 timer hvert døgn.

WOW!! saann utenom manglende appetitt saa har jeg nok hatt jetlag siden jeg var paa barsel![8D]

ORIGINAL: NkariOgSnuppa

*kremt* nei si det?? jeg skal ikke fortelle deg hva jeg tror det er, for da ler du så du griner....[8D]

Jeg trenger en latter, så plizzz, make my day?[:)]

ORIGINAL: ~StRaToS~

Tja, altså som de sier over her så er det jo reiser inn i forskjellige tidssoner da...[8D]
Men jeg skulle fly for 1. gang fra Oslo til Trondheim... Var veldig spent og nervøs... Svogeren min var med... Kleip meg fast til svogeren min på vei opp og ned... Var lettet over å ha kommet velberget fram på Værnes... Så da vi satte oss i bilen på vei hjemover, og etter en halvtimes kjøring utrbøt jeg i bilen: "Jasså, så det er sånn JETLAG føles ut som ja??" Sa jeg og var både svimmel og kvalm etter turen.... Svogeren min trodde serriøst han skulle kjøre av veien, for han har aldri ledd så mye før sa han!!!!!!!![:D][:D][:D][:D] Han kunne trygt si at jetlag hadde han da han dro fra Norge til Fillipinene(han er halvt fillipinsk, men er født i Norge)...... Har aldri vært så flau i hele mitt liv[8D]

Når vi dro hjem fra usa fikk vi jetlag pga at det tar på å justere seg etter en tidsforskjell på 8 timer.. [:)]

Tja, altså som de sier over her så er det jo reiser inn i forskjellige tidssoner da...[8D]
Men jeg skulle fly for 1. gang fra Oslo til Trondheim... Var veldig spent og nervøs... Svogeren min var med... Kleip meg fast til svogeren min på vei opp og ned... Var lettet over å ha kommet velberget fram på Værnes... Så da vi satte oss i bilen på vei hjemover, og etter en halvtimes kjøring utrbøt jeg i bilen: "Jasså, så det er sånn JETLAG føles ut som ja??" Sa jeg og var både svimmel og kvalm etter turen.... Svogeren min trodde serriøst han skulle kjøre av veien, for han har aldri ledd så mye før sa han!!!!!!!![:D][:D][:D][:D] Han kunne trygt si at jetlag hadde han da han dro fra Norge til Fillipinene(han er halvt fillipinsk, men er født i Norge)...... Har aldri vært så flau i hele mitt liv[8D]

HAHAHAHA!!!![:D]

Har hørt om en gang en som ringte til jobb og sa han ikke kom fordi han hadde sånn jetlag, han hadde visst flydd fra Trondheim til Oslo [:D]

ORIGINAL: YsePyse

HAHAHAHA!!!![:D]

hahahahaha[:D][:D][:D][:D][:D][:D]

Back
Topp