Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Frk auguststemmer
Jeg er muligens helt på viddene nå, men trodde det var når man reiste mellom tidssoner? Og at man kan bli litt døgnvill som følge av det..?
ORIGINAL: rico
Jetlag (eller døgnvillhet) er et uttrykk for den fysiologiske reaksjon som inntreffer, når man endrer kroppens døgnrytme, som f. eks ved skiftarbeid eller ved å reise gjennom flere tidssoner ved fly. Jetlag er en døgnrytmeforstyrrelse av ikke-kronisk type.
Typiske tegn på jetlag:
- Tretthet
- Desorientering
- Kvalme
- Hodepine
- Søvnløshet eller meget skiftende søvnrytme.
- Manglende appetitt
- Irritasjon
- Irrasjonalitet
Jetlag oppleves ofte verre når man reiser østover enn hvis man reiser vestover. Dette er fordi døgnet blir forkortet hvis man reiser østover og omvendt. Kroppen har lettere for å tilpasse seg til et lenger døgn enn et kort. Vanligvis klarer man å korrigere døgnrytmen med 1 til 1,5 timer hvert døgn.
ORIGINAL: ~StRaToS~
ORIGINAL: NkariOgSnuppa
*kremt* nei si det?? jeg skal ikke fortelle deg hva jeg tror det er, for da ler du så du griner....[8D]
Jeg trenger en latter, så plizzz, make my day?[:)]
*kremt* nei si det?? jeg skal ikke fortelle deg hva jeg tror det er, for da ler du så du griner....[8D]
Tja, altså som de sier over her så er det jo reiser inn i forskjellige tidssoner da...[8D]
Men jeg skulle fly for 1. gang fra Oslo til Trondheim... Var veldig spent og nervøs... Svogeren min var med... Kleip meg fast til svogeren min på vei opp og ned... Var lettet over å ha kommet velberget fram på Værnes... Så da vi satte oss i bilen på vei hjemover, og etter en halvtimes kjøring utrbøt jeg i bilen: "Jasså, så det er sånn JETLAG føles ut som ja??" Sa jeg og var både svimmel og kvalm etter turen.... Svogeren min trodde serriøst han skulle kjøre av veien, for han har aldri ledd så mye før sa han!!!!!!!![:D][:D][:D][:D] Han kunne trygt si at jetlag hadde han da han dro fra Norge til Fillipinene(han er halvt fillipinsk, men er født i Norge)...... Har aldri vært så flau i hele mitt liv[8D]
ORIGINAL: YsePyse
Tja, altså som de sier over her så er det jo reiser inn i forskjellige tidssoner da...[8D]
Men jeg skulle fly for 1. gang fra Oslo til Trondheim... Var veldig spent og nervøs... Svogeren min var med... Kleip meg fast til svogeren min på vei opp og ned... Var lettet over å ha kommet velberget fram på Værnes... Så da vi satte oss i bilen på vei hjemover, og etter en halvtimes kjøring utrbøt jeg i bilen: "Jasså, så det er sånn JETLAG føles ut som ja??" Sa jeg og var både svimmel og kvalm etter turen.... Svogeren min trodde serriøst han skulle kjøre av veien, for han har aldri ledd så mye før sa han!!!!!!!![:D][:D][:D][:D] Han kunne trygt si at jetlag hadde han da han dro fra Norge til Fillipinene(han er halvt fillipinsk, men er født i Norge)...... Har aldri vært så flau i hele mitt liv[8D]
HAHAHAHA!!!![:D]