Hva er egentlig forskjellen

Ø

Ønskebarn2015

Guest
På en lang og en kort protekoll? Vi skal inn på vårt første forsøk med Ivf nå. Jeg begynner på nesespray den 30.03 og skal på kontroll den 29.04. Altså 4 uker på spray. Jeg har ikke fått noe som helst informasjon på verken det ene eller det andre!

Det er en lang protokoll du skal på. Kort protokoll er uten nesespray, og rett på sprøyter når mensen starter. Tar mye kortere tid.

Sprayen nedregulerer deg, så vidt jeg har forstått. Undertrykker kroppens vanlige hormonproduksjon, og setter deg i en kunstig overgangsalder.

Jeg vet per dags dato ikke hvordan de avgjør hvem som skal ha lang og hvem som skal ha kort.

Jeg hadde langt regime og skal ha langt regime igjen. Men ikke et helt vanlig langt regime kanskje. De fleste begynner med nesespray rundt syklusdag 21. Jeg begynner på sprayen syklusdag 1. Sist sprayet jeg i to uker ca før jeg begynte på sprøytene.
De på klinikken mente en fikk bedre og flere egg på langt regime.

Mine tre første forsøk var med langt regime. Da fikk jeg ut hhv 7, 22 og 10 egg. Kun på forsøk 2 ble noen av eggene befruktet. Kun ett bra nok til innsett og ingen graviditet. Når vi gikk over til privat, snakket jeg litt med ei sykesøster der ang. Kort og lang protokoll. Hun sa at dersom hormonnivået er litt ustabilt/ høyt/ lavt, er det en fordel å bruke lang protokoll slik at de får 100% kontroll over hormonene. Også er det lettere å styre unna uttak ol i helgene.så det gir rett og slett klinikken mer kontroll. Ifølge henne var det mer standard å kjøre på med langt regime i det offentlige. Når hormonnivået kjøres helt ned på 0, må man ha mer kunstige hormoner for å modne egg, og det tar utrolig mye krefter fra enkelte. For meg var dette helt jævlig. Var helt på felgen etter nedregulering og stimulering.
Kort regime brukes oftere på private klinikker dersom det ikke er problemer med det naturlige hormonnivået. I mitt tilfelle valgte de kort regime i det private. På første forsøk fikk de ut 20 egg hvor ett ble tilbakeført og to ble frosset ned. Ingen graviditet. Andre forsøk fikk de ut 7 egg, 2 ble tilbakeført og nå er jeg gravid :)

Mine tre første forsøk var med langt regime. Da fikk jeg ut hhv 7, 22 og 10 egg. Kun på forsøk 2 ble noen av eggene befruktet. Kun ett bra nok til innsett og ingen graviditet. Når vi gikk over til privat, snakket jeg litt med ei sykesøster der ang. Kort og lang protokoll. Hun sa at dersom hormonnivået er litt ustabilt/ høyt/ lavt, er det en fordel å bruke lang protokoll slik at de får 100% kontroll over hormonene. Også er det lettere å styre unna uttak ol i helgene.så det gir rett og slett klinikken mer kontroll. Ifølge henne var det mer standard å kjøre på med langt regime i det offentlige. Når hormonnivået kjøres helt ned på 0, må man ha mer kunstige hormoner for å modne egg, og det tar utrolig mye krefter fra enkelte. For meg var dette helt jævlig. Var helt på felgen etter nedregulering og stimulering.
Kort regime brukes oftere på private klinikker dersom det ikke er problemer med det naturlige hormonnivået. I mitt tilfelle valgte de kort regime i det private. På første forsøk fikk de ut 20 egg hvor ett ble tilbakeført og to ble frosset ned. Ingen graviditet. Andre forsøk fikk de ut 7 egg, 2 ble tilbakeført og nå er jeg gravid :)

Oi, så kjekt å vite dette! Og gratulerer så mye med graviditet!!! :)

Da regner jeg med det ble kort protokoll på meg fordi jeg sannsynligvis har ett egglederproblem, og at eggløsning og hormoner generelt er normalt.

Da regner jeg med det ble kort protokoll på meg fordi jeg sannsynligvis har ett egglederproblem, og at eggløsning og hormoner generelt er normalt.
Jeg har har et eggleder problem. Eller rettere sagt hadde det problemet. De er nå åpen etter operasjon juni 2014. De har tatt alke mulige tester av oss begge og det finnes ikke noe galt med noen av oss. Jeg skal ha lang protokoll :O

Jeg har har et eggleder problem. Eller rettere sagt hadde det problemet. De er nå åpen etter operasjon juni 2014. De har tatt alke mulige tester av oss begge og det finnes ikke noe galt med noen av oss. Jeg skal ha lang protokoll :O
Som sagt så er det visst mest vanlig i det offentlige å bruke lang protokoll for da har de 100% kontroll på syklusen din. Uttak og innsett må kunne styres slik at det ikke havner i helg, da de gjerne ikke holder åpent da.. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, ville jeg spurt legen hvorfor de velger lang protokoll når det er så mye mer krevende for kvinnen. Hode og kropp bør jo være på topp når vi skal starte rugingen, ikke helt nedkjørt!
I mitt tilfelle tror jeg det hadde mye å si for at jeg i dag er gravid!

Last edited:
Som sagt så er det visst mest vanlig i det offentlige å bruke lang protokoll for da har de 100% kontroll på syklusen din. Uttak og innsett må kunne styres slik at det ikke havner i helg, da de gjerne ikke holder åpent da.. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, ville jeg spurt legen hvorfor de velger lang protokoll når det er så mye mer krevende for kvinnen. Hode og kropp bør jo være på topp når vi skal starte rytinger, ikke helt nedkjørt!
I mitt tilfelle tror jeg det hadde mye å si for at jeg i dag er gravid!
Ikke lett å bli klok på dette her hehe
Ville bare svare hun at det ikke var sikkert at hun får kort selv om det ikke er noe galt med eggene eller hormonene :)

Jeg har allerede fått beskjed om at jeg skal ha kort protokoll. Så utrolig merkelig at det varierer så mye!
Er veldig glad for at jeg får kort, men håper det ikke er en tilfeldighet:p

Jeg vet ikke hvorfor jeg fikk lang. Jeg skal spørre de når jeg skal inn på kontroll den 29.04. Har hvertfall fått beskjed at jeg skal ha ut og innsetting i uke 20. Veldig dårlig med i fo å få egentlig. Jeg har ringt de 3-4 ganger allerede! Blir jo så stresset av dette når man ikke har gjort dette før.

Tusen takk for link :)

Ser nå at det er vanlig med 2-3 uker med nedregulering. Jeg skal ha 4 uker :( Håper jeg ikke får det så fælt som enkelte kan få det!
Håper du slipper unna bivirkningene :) Det er jo ikke alle som blir plaget!

Kjenner jeg er litt misunnelig på de som skal ha kort protokoll.. :) Men unner dere det uansett. Skulle bare ønske jeg også hadde det ;)

Back
Topp