Hva er egentlig forskjellen på MR og CT?

Drømmeren

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Maiblomstene 2020
Jeg har vært på MR med ett kne , men nå skal jeg til CT med nesen om noen dager...
Men hva er forskjellen egentlig?

Det er to helt forskjellige metoder for å ta bilder inni kroppen..

CT - basert på røntgenstråler
computertomografi. CT, radiologisk undersøkelsesmetode for snittfotografering.

MR- basert på magneter

magnettomografi, undersøkelsesmetode for billed- og spektralfremstilling av kroppens indre organer. Metoden er særlig egnet for fremstilling av bløtvev. Den bygger på magnetresonans og fører ikke til ubehag for pasienten. Apparatet som brukes, kalles magnettomograf.

litt enkelt forklart kan man vel si at CT tar best bilder av bein og knokler mens MR tar best bilder av bløtvev (muskler, sener, osv). CT er røntgenstråler mens MR er magnetstråler

Er det samme type maskin en ligger inni også da eller?
Jeg er så redd jeg skal få klaus emoticon
Og er det 10 minutter jeg må ligge helt stille på CT også?

Du ligger inne i en liten tunnel, men man forsvinner ikke helt inn der. Har gjort det mange ganger selv, ikke noe å være redd for. Man får en knapp man kan trykke på om det skulle være noe.

Nei unnskyld, du hadde jo vært på MR, nå er det CT. CT er ikke en "tunnel" som MR, der blir man "sendt gjennom" en bueformet greie (er så flink å forklare) og så blir det tatt bilder. Hvor lang tid det tar vil variere.

du er mer innestengt i en mr ja. ct tar som regel kortere tid, men det er avhengig av hva slags undersøkelse det er, om det gis kontrast osv.

her kan du se forskjellen, men husk at maskinene er forskjellig fra sykehus til sykehus.

mr:
3309-21-mr-maskin.jpg

ct:
CT-Scanning.jpg

Ja MR er mer "innestengt" ja. CT er bare en liten bue som noen andre her nevnte, saa du ligger liksom ikke inni en trang tunnel.

Og om jeg husker rett saa maa du vel drikke kontroll veske.. Maatte hvertfall jeg..Det smakte ikke noe saerlig (for jeg liker ikke anis smak saa veldig, spesielt paa drikke)

Drømmeren skrev:
ok , så en er mer innestengt i en MR da?

Kanskje snart? skrev:
Ja MR er mer "innestengt" ja. CT er bare en liten bue som noen andre her nevnte, saa du ligger liksom ikke inni en trang tunnel.

Og om jeg husker rett saa maa du vel drikke kontroll veske.. Maatte hvertfall jeg..Det smakte ikke noe saerlig (for jeg liker ikke anis smak saa veldig, spesielt paa drikke)

Drømmeren skrev:
ok , så en er mer innestengt i en MR da?

Må en drikke kontrastveske når en skal sjekke nesen???

Back
Topp