hva er egentlig dominerende?

mb

Gift med forumet
Jeg lurer på hva som egentlig er dominerende, mørkt hår eller lyst, brune eller blå øyne.
vi lærte på skolen at mørkt var dominerende. Men det stemmer ikke i min familie. Min far er helt mørk ser ikke norsk ut i det hele tatt. Min mor er kastanje farget i hår men blå øyne. Vi er tre barn der to er helt lyse og en litt mellombrun i håret og har brune øyne. De to andre har blå øyne. Jeg er lys med blå øyne gift med mann med mørkt hår og grønne øyne men begge mine barn er helt lyse og har blå øyne. Min bror er Helt lys og gift med en mørk jente fra spanina men de har to barn som er helt blonde. En har blå og en brune øyne. Må vi si at lære boken på skolen tok feil eller er min familie untaket. Hvordan er det hos dere?

Min mann har mørkt hår, gyllen hud og brune øyne. Han har en datter med ei som har noe lignende farger, men datteren har lyst hår og blå øyne! Hun er allikevel veldig lik både moren og faren sin.. Merkelig det der..

Brune øyne,rødt hår- er dominant...Kommer mye an på åssen genene er fra foreldre og!
Jeg har en far med rød/oransjt hår,noe jeg selv og hadde som liten og- og vår lille tulle her har fått,ser ut til at broren får det og...Så den dominante der stemmer her iallefall!
Ikke erfaring med brune øyne...

Det vi lærte på skolen var: (B = brunt gen, b = blått gen)

BB (brunt gen fra både mor og far) --> B
Bb (brunt fra mor, blått fra far) --> B
bB (omvendt) --> B
bb (blått fra begge) --> b

Men dette handler jo bare om genene du FÅR fra mor og far - du får en 'bokstav' fra hver, men de har jo to hver i sitt genpar! Så om din pappa har Bb, har han brune øyne, men kan gi videre b-en til deg, og får du b fra mamma'n din også, kan du helt klart få blå øyne selv om begge foreldrene har brune!

Mulig å skjønne?

...og så er det noe med at det som ser ut som brune øyne, ikke alltid er genetisk brune øyne, lissom... At i genene er det blått, men at det er en 'hinne' på øyet som er brunlig - akkurat som med grønne eller grå øyne - da har man 'blå gener', men altså en annen farge på den 'hinna'... Noe sånt.

Jeg har lært at brune øyne er dominant, og blå er ressisive. Er ikke helt sikker på hvordan det er med hårfarge[8|]

Litt artig det der.. jeg har arva blå gener av begge mine foreldre, selv om de selv har brune øyne begge to..

Jeg har blå øyne med brunt i, en bror med lysebrune øyne, en med mørkebrune, en bror med HELT blå øyne, og en søster med brune med blått i..

Back
Topp