Hva er ditt billigste middagstips?

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Må selvfølgelig være sunt også.

Og gjerne plan for å kunne "bruke opp rester" i ny rett dagen etter.

Lager kokt torsk til middag en dag. Koker så pass mye at jeg kan lage fiskegrateng av restene. Om det er rester av fiskegratengen og et par poteter igjen etter middagen, så steker jeg det i stekepannen til det blir gyldent. Fin frokost, lunsj dagen etterpå ;)

Kyllingkjøttdeig med løk og hvitløk og fullkornspasta. Ca 35 kr. Og kjempegodt. Har som regel raspa gulrot vedsidenav.

**appen**

Chili con carne. Jeg lager masse, nok til fire middager til to sultne voksne, for rundt hundrelappen. Deler i fire, fryser ned to bokser, spiser en fjerdedel og har en fjerdedel i kjøleskapet og spiser dagen etter. Jeg pleier å spise ris til, og da er det bare å koke opp mer ris dagen etter, eller når du tiner det du har fryst. Kan også spises med brød, eller til og med pasta om du vil det. Og det er digg med salat til også! :)

Det blir altså middag til ca 25 kr (+ evt. salat).

Fisketaco!
En pakke lapskausblanding, ei blokk seifilet fra coop (15kr ellerno), hjemmelaget tacokrydder (salt, pepper, løk, spisskummin, chili og basilikum), lefser eller lomper (vi bruker lomper da det er mer mat i de), også en dæsj kesam/rømme på toppen. Litt ost kan man og ha inni.

Koster lite, men er supergodt og veldig mettende. Restelomper er gode i matpakka, restegrønnsakene i suppe/lapskaus eller ca alt mulig annet, fisken i fiskegrateng eller bare sammen med grønnsakene. I matboksen?

Av erfaring er også dette noe barn elsker, OG det er perfekt mat på bål, om man driver med sånt ;)

Vi handler for en uke av gangen. Og ukermenyene er satt opp sånn at man kan bruke opp rester:) Bruker lite penger på mat når man gjør det sånn:) Blir ikke så mye impulskjøp;)

Fisketaco!
En pakke lapskausblanding, ei blokk seifilet fra coop (15kr ellerno), hjemmelaget tacokrydder (salt, pepper, løk, spisskummin, chili og basilikum), lefser eller lomper (vi bruker lomper da det er mer mat i de), også en dæsj kesam/rømme på toppen. Litt ost kan man og ha inni.

Koster lite, men er supergodt og veldig mettende. Restelomper er gode i matpakka, restegrønnsakene i suppe/lapskaus eller ca alt mulig annet, fisken i fiskegrateng eller bare sammen med grønnsakene. I matboksen?

Av erfaring er også dette noe barn elsker, OG det er perfekt mat på bål, om man driver med sånt ;)
Sorry men sånn blokker med seifilet er bare noe jeg gir til katta! Men billig er det ja. Vi driver med bål og sånn ja så kan prøve men med annen fisk ;)

Vi handler for en uke av gangen. Og ukermenyene er satt opp sånn at man kan bruke opp rester:) Bruker lite penger på mat når man gjør det sånn:) Blir ikke så mye impulskjøp;)
Jeg gjør det samme og trengte derfor litt inspirasjon til hvordan jeg kan planlegge bruk av restematen

Sorry men sånn blokker med seifilet er bare noe jeg gir til katta! Men billig er det ja. Vi driver med bål og sånn ja så kan prøve men med annen fisk ;)

Jeg ser den, men med alt krydderet, grønnsakene og kesamen på kan jeg garantere at det ikke smaker som den reine seifileten :)

Hjemmelagede supper og gryteretter er kjempebillig å lage og veldig greit å fryse, eventuelt spise som rester neste dag. Eksempler er fiskesuppe, tomatsuppe, tacosuppe, kyllingsuppe, linsegryter, pastagryter, lapskaus osv.

Pastaretter kan man jo også lage pastasalat av neste dag dersom man koker mye pasta og serverer sausen utenom, eventuelt kan hele pastagryta gratineres med ost og stekes i ovnen.

Jeg gjør det samme og trengte derfor litt inspirasjon til hvordan jeg kan planlegge bruk av restematen

Vet ikke om dere orker da men vi skriver en detaljert handleliste der ingedienser brukes ut uka:

Feks. Laks og grønnsaker mandag (nå er jeg som regel èn person her da så når eg kjøper en broccoli deler jeg den over flere dager)
Kyllingwok tirsdag, kanskje med kokosmelk i, da bruker jeg resten av kokosmelken i smoothie til kvelden. Osv...:) Vet ikke om det hjalp noe særlig jeg?:P

Jeg bruker seifilet når jeg lager hjemmelagde fiskepinner! Syyyykt godt! Bare skjære den i skiver, rulle i griljermel og steke i masse smør langsomt i panna;)

Back
Topp