Hva er dine tips til IVF prosessen?

Nordlandsjentan

Elsker forumet
Assistert-jentene
JuniJubel2021
Februarbarna 2023
Mange her har dessverre en del erfaring med IVF.
Hva har hjulpet deg? Har du tips eller triks du føler har vært til hjelp eller positivt for din reise?

Prøv å senke skuldrene.. husk at veien er lang og det er oftere at det ikke går på første forsøk enn at det gjør det.. mitt beste tips er å finne noen å snakke med ❤️

Jeg gjorde ikke noe spesielt i starten, men etter et par mislykkede forsøk trengte jeg å gjøre noe!

Jeg fant meg et par nye hobbyer, for å ha andre ting å tenke på mens jeg holdt på! Fikk tips av en terapeut om å gjøre noe som har en tydelig avslutning, i og med at IVF-prosessen er så uforutsigbar og man ikke vet hvor lenge man må stå i det. Så jeg begynte å tegne og strikke! :) Aldri gjort det før, men ble ganske flink etter hvert! Lastet også ned Headspace, og startet hver dag med 5-10 min meditasjon - det hjalp meg veldig i en tung tid, til tross for at jeg var litt skeptisk på forhånd. Begynte også å gå kveldsturer alene, ganske sent! Bare meg, podcast, ro og frisk luft!:joyful: Disse små endringene hjalp veldig på min mentale helse under prosessen ihvertfall!

Vi var i sirkuset i litt over et år, spiren satt på 6. innsett, er 28 uker på vei på torsdag!:Heartred

Være åpen med de du stoler på, og som du vet er glad i deg, og ta i mot den støtten du kan få. Leve så vanlig som du kan, og ikke la forsøkene overstyre hverdagen og livet. Være «egoistisk», og ta egentid når du trenger det.

Nesten 4 år med ivf, vi venter ei jente i starten av juli :Heartred

Ikke forvent at andre forstår hvor tøft det kan være. Jeg har dessverre brent meg en del på å være åpen og trodde jeg hadde forståelse, uten at de hadde det i det hele tatt, og så har de såret meg med sine ord og handling.

At de fleste andre ikke trenger å bruke en kcal på å bli gravid og at for de er det vanskelig å kunne se for seg belastningen med å være ufrivillig barnløs gjennom flere år.

Ikke for å være en pooper, men å ha en viss forståelse for at alle Ikke lykkes.

Ivf I 3 år. Ingen barn.

Ikke forvent at andre forstår hvor tøft det kan være. Jeg har dessverre brent meg en del på å være åpen og trodde jeg hadde forståelse, uten at de hadde det i det hele tatt, og så har de såret meg med sine ord og handling.

At de fleste andre ikke trenger å bruke en kcal på å bli gravid og at for de er det vanskelig å kunne se for seg belastningen med å være ufrivillig barnløs gjennom flere år.

Ikke for å være en pooper, men å ha en viss forståelse for at alle Ikke lykkes.

Ivf I 3 år. Ingen barn.
Så enig med deg i dette.. !
Godt eksempel; sjefen min sa til meg etter siste forsøket som endte i avbrutt for 3 gang. "Du kan jo bare adoptere. Skjønner ikke hvorfor du skal gjøre det så vanskelig for deg selv.".. aldri mere åpen til sjefen min igjen.. -,-

Så enig med deg i dette.. !
Godt eksempel; sjefen min sa til meg etter siste forsøket som endte i avbrutt for 3 gang. "Du kan jo bare adoptere. Skjønner ikke hvorfor du skal gjøre det så vanskelig for deg selv.".. aldri mere åpen til sjefen min igjen.. -,-
Det verste (for meg) er at de som sier slikt absolutt ikke forstår hvor uempatisk det de sier er! Veldig provoserende.

Så trist at det er erfaringen deres. :sorry:

Jeg ventet litt et motsvar angående åpenhet. Det var derfor jeg skrev være åpen med de du stoler på, og som du vet er glad i deg. Jeg har fått enormt mye støtte og forståelse fra mine nærmeste, men skjønner at jeg har vært heldig.

Mitt beste tips er å fortsette å planlegge livet som vanlig. Reis på ferier, fortsett å tren, kjøp festivalbilletter og så videre. Hvis/når du blir gravid er det bare å endre på eventuelle planer som ikke lenger passer. Det kan gå litt tid før det klaffer, og da er det så viktig å ha andre positive ting å se fram til og å kjenne at livet også har andre sider enn dette med å få barn. IVF kan fort bli litt altoppslukende, så å prøve å motvirke det tror jeg er lurt. Det andre sier om å få seg en hobby er sikkert også lurt. Vi fikk oss hund mens vi var prøvere, og hun har gitt oss så mye glede! (Men såklart: En hund skal man ha lenge, så et sånt valg må være gjennomtenkt og ikke bare noe man gjør for at IVF-prosessen skal bli enklere å takle:) )

Når det gjelder mer sånne konkrete IVF-tips så tror jeg det er lurt å leve sånn passe sunt. Vær fysisk aktiv, få nok hvile, ikke stress, drikk både alkohol og kaffe med måte, spis masse frukt og grønt og suppler gjerne med multivitaminer eller lignende. Men husk å kos deg også. Ta en kanelbolle og kos deg med noen vinglass hvis du liker det!

Så trist at det er erfaringen deres. :sorry:

Jeg ventet litt et motsvar angående åpenhet. Det var derfor jeg skrev være åpen med de du stoler på, og som du vet er glad i deg. Jeg har fått enormt mye støtte og forståelse fra mine nærmeste, men skjønner at jeg har vært heldig.
Med mine aller nærmeste har alle vært støttende.. men møter så klart på de som ikke forstår hvor mye av livet det her okkuperer til tider.. :)

Du har fått mange gode råd her. En mer praktisk ting jeg synes har vært nyttig, er å føre en form for logg eller dagbok. Det er mange ledd i prosessen og jeg synes det har vært nyttig for å holde oversikt og huske alt man får av info, og også for å tømme hodet litt. Ønsker deg masse lykke til! ❤️

Med mine aller nærmeste har alle vært støttende.. men møter så klart på de som ikke forstår hvor mye av livet det her okkuperer til tider.. :)

Så bra. :) Jeg fikk også velmenende råd fra lederen min etterhvert i ivf-prosessen. Jeg hadde mange forsøk uten pauser, og hun spurte om ikke det hadde vært godt med fri fra alle hormonene litt. Da forklarte jeg henne at det var vanskeligere å ta pauser, og hvorfor. En annen gang spurte hun om vi hadde tenkt på adopsjon, og da forklarte jeg henne alle etiske problemstillinger mm. knyttet til det også. Nå var tilnærmingen fra din sjef noe annet, og det er godt mulig jeg ville ha blitt veldig satt ut og ikke tatt til motmæle.

En venninne tok opp det med stress i starten av prosessen, men la seg langflat når jeg forklarte at å si at det «å stresse ned» fører til graviditet kan oppleves som at man indirekte blir fortalt at det er ens egen feil, fordi en stresser, osv.

Mange vet ikke hva de skal si, og vil så gjerne støtte, men kløner det til. Hvis de har selvinnsikt, er min erfaring at de forstår når de får en forklaring fra en annen synsvinkel.

Jeg unnlot riktignok etterhvert å fortelle moren og søsteren min nøyaktig når forsøkene var, fordi det var så vondt å «rapportere» dårlige nyheter gang på gang, og å måtte se hvor lei seg de ble på mine/våre vegne.

Du har fått mange gode tips og jeg støtter de ❤️

Jeg var veldig optimistisk i starten, så da satte jeg alt på vent, for å ha fullt fokus på dette. Jeg ble også gravid på første forsøk, og tenkte at dette var jo enkelt. Men jeg mistet. Og de neste årene gikk med mange forsøk og mange aborter. Det nærmer seg tre år siden vi hadde første uttak nå, og vi har enda ikke fått et barn ut av det. Jeg er gravid nå, i uke 9, men usikkerheten rundt ivf og alle abortene gjør at jeg overhodet ikke slapper av. Dessverre. Det er ganske tungt. Så det er kanskje noe å ta med seg. En graviditet trenger ikke bety at man danser på roser. Kroppen og hodet har vært gjennom enormt mye i flere år, så det er ikke helt åpent for den store jubel. Litt pragmatisk.

Etter noen forsøk skjønte jeg at dette ikke kunne fylle livet mitt, så da ble det fokus på å gjøre som jeg har gjort før. Hobbyer, arrangementer (så mye som korona tillot) og reising. Litt tungt var det at korona satte en demper for det jeg normalt likte å gjøre, og at jeg følte to klosser om benet på samme tid.

Mitt beste bud er å prøve å legge vekk ivf når man ikke er midt oppe i et forsøk. Jeg prøvde å ha fokus på det ved innsett/uttak, og ikke ellers. Lettere sagt enn gjort, men det ble enklere og enklere som årene gikk.

Jeg har vært åpen med familie, venner og arbeidsplass og det har vært stor hjelp. Jeg har dog ikke alltid fortalt alle om alle innsettene. Men de har visst om prosessen.

Lykke til i denne tåka, som jeg føler ivf er ❤️ Vi er mange som vandrer rundt å prøver å finne veien, og det er deilig å være her på forumet med damer som har vært det samme stedet som deg ❤️

Du har fått mange gode tips og jeg støtter de ❤️

Jeg var veldig optimistisk i starten, så da satte jeg alt på vent, for å ha fullt fokus på dette. Jeg ble også gravid på første forsøk, og tenkte at dette var jo enkelt. Men jeg mistet. Og de neste årene gikk med mange forsøk og mange aborter. Det nærmer seg tre år siden vi hadde første uttak nå, og vi har enda ikke fått et barn ut av det. Jeg er gravid nå, i uke 9, men usikkerheten rundt ivf og alle abortene gjør at jeg overhodet ikke slapper av. Dessverre. Det er ganske tungt. Så det er kanskje noe å ta med seg. En graviditet trenger ikke bety at man danser på roser. Kroppen og hodet har vært gjennom enormt mye i flere år, så det er ikke helt åpent for den store jubel. Litt pragmatisk.

Etter noen forsøk skjønte jeg at dette ikke kunne fylle livet mitt, så da ble det fokus på å gjøre som jeg har gjort før. Hobbyer, arrangementer (så mye som korona tillot) og reising. Litt tungt var det at korona satte en demper for det jeg normalt likte å gjøre, og at jeg følte to klosser om benet på samme tid.

Mitt beste bud er å prøve å legge vekk ivf når man ikke er midt oppe i et forsøk. Jeg prøvde å ha fokus på det ved innsett/uttak, og ikke ellers. Lettere sagt enn gjort, men det ble enklere og enklere som årene gikk.

Jeg har vært åpen med familie, venner og arbeidsplass og det har vært stor hjelp. Jeg har dog ikke alltid fortalt alle om alle innsettene. Men de har visst om prosessen.

Lykke til i denne tåka, som jeg føler ivf er ❤️ Vi er mange som vandrer rundt å prøver å finne veien, og det er deilig å være her på forumet med damer som har vært det samme stedet som deg ❤️

Lykkes på første forsøk her også, trodde vi hadde funnet oppskriften, men mistet. Og mistet… Skriver unna på det å ikke sette livet på vent, skulle ønske jeg fant ut det litt tidligere. Til slutt gjemte jeg meg i skauen på festival for å sette sprøyte, og dro på ferier med kjølebagen på slep.

Det er veldig godt å legge små og store planer som ferier osv., for å ha noe å glede seg til.

Back
Topp