Hva er din favoritt stuffing til kalkun?

Trone

Gotta love ebay
VIP
Kalkunen er tatt ut til tining!

Vi skal ha folk til middag på nyttårsaften og i år skal jeg lage kalkun for første gang.
Den lager seg jo selv, så det er jo greit nok. (Ja, jeg skal huske å helle sjyen over den mens den stekes[;)])

Men så kommer stuffingen da.. Jeg har lyst å lage noe som både mannen og jeg liker og det innebærer ikke:
* Rosiner
* Svisker
* Eple
* Nøtter
* Appelsiner
* Lever og annen innmat

Er det noen som har noen forslag til meg? Har prøvd å google, men det kommer jo opp så himla mye og så er det så mye som inneholder de tingene vi ikke liker, he he!!

Og jeg setter også veldig stor pris på hjelp til tilbehør! [:)]
Tenkte jeg i alle fall skulle ha smørdampede rosenkål og brokkoli. Det er det eneste jeg har skrevet på lista mi[8D]

Så... Takk for alle forslag som eventuelt måtte komme! [:)]

Jeg lager en med bacon, sjampinjong, persille, brødterninger og rømme. Kjempegod. [:)]

Som tilbehør har jeg brokkolisalat og råstekte poteter + saus

ORIGINAL: Sicily

Jeg lager en med bacon, sjampinjong, persille, brødterninger og rømme. Kjempegod. [:)]

Det hørtes utrolig godt ut!!!
Bare freser du opp bacon og soppen og blander det med de andre tingene da, eller?
Fikk vann i munnen nå!!! [:)][:)][:)]

ORIGINAL: Trone

ORIGINAL: Sicily

Det hørtes utrolig godt ut!!!
Bare freser du opp bacon og soppen og blander det med de andre tingene da, eller?
Fikk vann i munnen nå!!! [:)][:)][:)]

La ut oppskriften her om dagen.. Skal se om jeg får søkt den opp.

1 dag gammel loff
Skinke boks
Egg
Stangseleri
Pynte med persille.
Alt dette i en form i 45min på 150 grader.

Nå fikk jeg vann i munnen[:D]

Helt ærlig, så aner jeg ikke hva stuffingen er laga av, men det er tradisjonell engelsk stuffing!
Tilbehør:
Yorkshire pudding (NAM NAM NAM)
Eplemos
Svisker
SÅnn tranebærsausgreier
Fløtesaus
Poteter som er først litt kokt, så helstekt i ovnen etterpå
Babygulrøtter
Brokkoli

hmmm.... skal tro om jeg har glemt noe nå[8|]

Takker for alle tips og forslag som er kommet til nå! Skriver ned alle forslagene så mannen også kan få sett[:D][:D]

Setter pris på absolutt alle som kommer inn![:)]

Her er oppskriften: http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=22891544&mpage=1&key=�

Folk sier at det er så lett å legge stuffing inn i kalkunen, men jeg har fått det for meg at det ikke er så lett som det høres ut[8|][&:]

Kalkunen er jo hul inni med et stort hull foran. [8D]

Takktakk!! :) :)
Har skrevet ned begge de nye forslagene! :)

Menne.. Den oppskriften du la ut sic, skal den inn i kalkunen? Seriøst, jeg er heeelt blond på dette!! [8D][8D][8D][8D][8D]

Takktakk!! :) :)
Har skrevet ned begge de nye forslagene! :)

Menne.. Den oppskriften du la ut sic, skal den inn i kalkunen? Seriøst, jeg er heeelt blond på dette!! [8D][8D][8D][8D][8D]

Ja, det er stuffing. Det skal inni kalkunen. [8D]

Vi fikk kalkun igår, stuffingen var lik den som Sicily beskriver, bare at rømmen var byttet ut med snøfrisk og så var det ikke brødsmuler i. Det var i tillegg løk og hvitløk i. Utrolig godt!

Jeg skal lage denne;
http://www.jamieoliver.com/recipes/turkey-recipes/the-best-roast-turkey-christmas-or-any-t

Og tilbehøret blir dette;
http://www.jamieoliver.com/recipes/vegeterian-recipes/the-best-roast-potatoes

Så lager jeg kraft av det som er inni kalkunen som jeg så bruker til saus.

Lagde det i fjor, og det var virkelig godt!

Jamie min må jeg kikke på! :)

Farse... Det har jeg hørt andre folk har brukt. Men stapper man noe oppi farsen før man knør den i kalkunen? [:)] For det høres nemlig veldig godt ut!

Epler og løk, det regner jeg med er bare å kutte opp og hive inn? He he!!

Så nok ett dumt spørsmål fra meg.. Kan ikke stuffingen ble overstekt/ødelagt? Er jo snakk om 4,19 kilos kalkun og det er jo lang steketid [8D]

Jeg kom på nå at jeg skal også lage fløtet soppstuing. Det er utrolig godt! [:)]
Steker forskjellig sopp i godt smør og hiver oppi forskjellig løk og litt sukker (eller honning hvis jeg har hjemme). Salter og peprer etter ønske.
Så heller jeg over fløte og lar det småputre til den er passe tykk. Tar en liten stund før den er perfekt ( kommer jo helt an på mengden man lager), men den er sååå verdt ventetiden!!![:D]

Jamie min må jeg kikke på! :)

Farse... Det har jeg hørt andre folk har brukt. Men stapper man noe oppi farsen før man knør den i kalkunen? [:)] For det høres nemlig veldig godt ut!

Epler og løk, det regner jeg med er bare å kutte opp og hive inn? He he!!

Så nok ett dumt spørsmål fra meg.. Kan ikke stuffingen ble overstekt/ødelagt? Er jo snakk om 4,19 kilos kalkun og det er jo lang steketid [8D]

Jo, det kan den, og den kan lett bli tørr. Men det som er viktig, er å pensle kalkunen med kraften som kommer i langpannen, med jevne mellomrom. Er det ikke nok kraft, vet jeg det er mange som bruker smeltet smør.
I Jamie sin oppskrift legger man noe fyll mellom skinnet og brystfiletene, så da får lår og bryst litt mer jevn steking. Det kan du nok gjøre uansett fyll.
Uansett, følg anvisningene på fuglen/oppskriften du velger å bruke, så går det nok kjempebra!
Det går også an å steke den dagen før, skjære den pent opp, legge den i ildfast form med alufolie over og varme forsiktig opp. Jeg har aldri gjort dette før, men vet at det går an å gjøre det. Men ville vært ekstra obs da, er ikke så mye oppvarming som skal til før det blir tørt da....

Takk for svar ophelia! :)
Jeg tror jeg husker ett program hvor han la inn lommer under skinnet. Måtte være utrolig forsiktig når man lagde de lommene for skinnet kunne lett sprekke. Off, tror ikke jeg skal begi meg ut på noe sånn der altså, he he!
Egentlig så er jeg relativt god på kjøkkenet, men når det er en så stor ting som en kalkun med masse tilbehør og stuffing, så blir jeg shitnervøs, he he!!!

*Må huske å ha ekstra smør klart tilfelle sjyen ikke er nok* Phu! He he he!!!

ORIGINAL: Ripley

Kan forresten legge til at sellerismaken IKKE blir spesielt tydelig i stuffingen, (det er jo ikke alle som liker det jævelskapet av en grønnsak). Og 4 løk er kanskje litt mye, men den blir jo varmebehandlet i noen timer, så det blir jo heller ikke den sterke smaken. Bare veldig godt!

Phu!! Det var enda godt, he he!! For jeg er nemlig en av de som ikke liker den jævelskapen av en grønnsak, ha ha ha!!![:D][:D][:D][:D][:D][8D]

Da virket jo retten hundre ganger bedre med engang!! Hehe!!

Back
Topp