hva er dette? ang helsekort på første kontroll..

snart mamma til en!!

Forelsket i forumet
Der hvor det står urin har de skrevet L1, hva betyr det?:) evt hva står det hos dere?

Aner ikke hva det betyr jeg... jeg har ikke helsekortet mitt akkurat her, men jeg tror det står N på min, for normal...
Ikke helt sikker da, kan sjekke når jeg kommer hjem :)

tror det betyr leukocytter eller hva det heter... hvis det står + bak den har du litt i urinen, kan bety UVI. tror jeg :)

Det er det laveste nivået (det vurderes på 1, 2 og 3) på de der leuko-greiene, som altså kan være uvi, eller det kan være ikke-noe, men dersom det er mistanke om uvi vil legen undersøke urinprøven nøyere/sende til dyrking etc.

dumt legen ikke forklarte deg dette, det burde være normal prosedyre.

Mine pleide det stå "-" på, altså et minustegn som antydet "ingen funn"

okai...tusen takk for svar alle sammen:)

*stella*: ja...men legen min er ikke helt med sine fulle fem, kommer til å prioritere jordmor fremover.hehe!

Det er sikkert ikke dumt. En JM-time er lenger enn en legetime -> bedre tid til å spørre om alt du lurer på :)

Jeg håper også å kunne gå mest til JM denne gangen, ikke fordi legen ikke er helt på plass, eller, dvs, jeg har aldri møtt denne legen enda, men rett og slett fordi jeg har vikarlege ut året, og det er så kjipt å bytte lege underveis. (Snakker av erfaring, sist hadde jeg vikarlege ut juni, termin i august. Og byttet jm pr 1. juli også. OG på første legetimen med min egentlige fastlege etter at vikaren hadde sluttet, var legen syk så jeg fikk gå til en annen på legekontoret. Tre leger, to jordmødre. Det ble ikke mange timene hos hver det nei... foretrekker å få litt flere timer hos samme person, derav at jeg ønsker å gå mest til jm om legen og jm går med på det. (det er jo egentlig valgfritt, men handler om kapasitet så vel som min helse, selvsagt)

Back
Topp