Hva er det viktigste. .?

Linnsi86

Glad i forumet
Hei. Hva syntes dere er de/det aller viktigste tingene å ha klart til nurket kommer?
Klær? Seng? Vogn? Informasjon?
Termometer osv?
Som førstegangsfødende er det lett å få fokus på klær osv..og ikke alle vet om små ting og tank som er lurt og viktig å ha klart.

Klær, soveplass, stelle/hygiene produkter og evt flasker/mme om man ikke får ammet. Alt det som skal til for å dekke de "nødvendige" behovene.

Jeg henger meg opp i alt stæsjet å de store tingene. Og er "blind" for de små og kanskje viktigste man trenger.

Så har skrevet ned ting jeg mener er veldig viktig å få i hus som kanskje vil gjøre hverdagen gjennomførbar. Vogn, babygym osv er jo egentlig bare "tull" når man ser på det som egentlig hjelper oss gjennom dagen.

Listen;
Parfymefrie våtservietter
Tørre servietter
Krem for sår rumpe
Badeolje
Gulpekluter
Nesesuger
Febernedsettende
Termometer
Håndduker
Gulpekluter
Et par gode pledd
Smokker
Ammeinnlegg (ull og engangs)
Gode amme bh og overdeler
Brystvortekrem
Bleier

Er det som er kommet på som er absolutt musthaves og som egentlig burde komme før vogn, bæresele, babygym og vippestol :p

Last edited:
For meg er det seng og stelleplass:) Og, bilsete, men resten kommer etterhvert. Nå er det meste egentlig i hus, men mangler litt klær og stelleprodukter som får komme når det kommer. Er førstegangs:p

Klær, soveplass, stelle/hygiene produkter og evt flasker/mme om man ikke får ammet. Alt det som skal til for å dekke de "nødvendige" behovene.

Jeg henger meg opp i alt stæsjet å de store tingene. Og er "blind" for de små og kanskje viktigste man trenger.

Så har skrevet ned ting jeg mener er veldig viktig å få i hus som kanskje vil gjøre hverdagen gjennomførbar. Vogn, babygym osv er jo egentlig bare "tull" når man ser på det som egentlig hjelper oss gjennom dagen.

Listen;
Tørre servietter
Krem for sår rumpe
Badeolje
Gulpekluter
Nesesuger
Febernedsettende
Termometer
Håndduker
Gulpekluter
Et par gode pledd
Smokker
Brystvortekrem
Bleier

Er det som er kommet på som er absolutt musthaves og som egentlig burde komme før vogn, bæresele, babygym og vippestol :p
Kopierer listen din❤️

Er egentlig ikke stort du MÅ ha de første dagene/ukene. Går jo fint an å kjøpe etterhvert som behovet melder seg. Har man babynest/plass i senga, noen pledd, bleier, klær og melk i puppen så har man det mest nødvendige. Men jeg er litt hønemor og har kjøpt alt som er på lista over i tråden her. Mangler å kjøpe mme i tilfelle jeg skulle bli syk og ikke ha sjans til å amme. (Redd for gallesteinanfall som kommer stort sett senkveld/natt).
Har ikke kjøpt pumpe, da mange ikke har behov for det mer enn 3-4 ganger så da kan jeg heller melke litt for hånd om det blir brystspreng :p har kjøpt og fått så mye at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne for å komme på plass..

Bilstol (ellers kommer en jo ikke hjem fra sykehuset)
Bleier
Ammeutstyr (og har 4 flasker og skal kjøpe noen bokser NAN å ha på lur om alt går tvert galt)
Vugge/seng og nyvasket sengetøy
Klær
Stelleplass

Listen;
Tørre servietter
Krem for sår rumpe
Badeolje
Gulpekluter
Nesesuger
Febernedsettende
Termometer
Håndduker
Gulpekluter
Et par gode pledd
Smokker
Brystvortekrem
Bleier

Nesesuger? Er det noe alle har bruk for?

Vel, det er iallefalø noe jeg kommer til å ha liggende. Blir baby potte forkjøla, så er det greit å få det ut. Om andre ikke vil bruke det, er vel opp til de ;) Alt er jo så "farlig" idag, og man skal ikke ditt og datt. Bruk sunn fornuft mener jeg. Og selv vet jeg hvor vondt og ekkelt det er å være veldig forkjøla. En baby klarer ikke snyte seg heller.

Bedre å dryppe med saltvann på små babyer hvis de er tette i nesen.

Men etterhvert trenger man nok definitivt nesesug! Hadde ikke klart meg uten vår!

Må bare komme med en kommentar til nesesugeren. Vi kjøpte til første vår fordi vi fant det på en liste. Ikke visste vi hva det var, og vi fikk aldri brukt for det. Syns det var den mest ufornuftige tingen som hadde vert laget. Men til andre mann brukte vi den. Og da hadde jeg ikke klart meg uten den. Da reddet det mange søvnløse netter pga tett unge. Og den var genial faktisk. Men min mening er at alt kan kjøpes etterhvert også. Man MÅ ikke ha alt på disse listene før man se behovet. For behovet er ikke likt hos alle.

Vi kjøpte nesesuger vi også - ble aldri brukt. Men, noe vi har brukt frem til nå i vår (2,5 år) er bedblocks :) Da heves hodeenden på senga (og stellebord) slik at det ikke er like plagsomt for barnet om det skulle være tett/snørrete. Brukte to klosser i høyden på senga og en på stellebordet :)

Vel, det er iallefalø noe jeg kommer til å ha liggende. Blir baby potte forkjøla, så er det greit å få det ut. Om andre ikke vil bruke det, er vel opp til de ;) Alt er jo så "farlig" idag, og man skal ikke ditt og datt. Bruk sunn fornuft mener jeg. Og selv vet jeg hvor vondt og ekkelt det er å være veldig forkjøla. En baby klarer ikke snyte seg heller.
Det er vel det at baby kan få skikkelig vondt i ørene i stedet for, at de "smeller for" og ikke går opp igjen på en stund..

Skal kjøpe pumpe da manmen min må stelle/ mate i 40 uker

Vogn, bilstol, klær, stelle og ammesaker. :-) babyen sover sammen med oss.

Vogn, stellesaker, bilstol, seng og sengetøy, klær.. resten er ikke så viktig i begynnelsen tenker jeg, men er førstegangs så har egentlig ikke peiling :p

Back
Topp