Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Grunnen for at spekemat (rå mat, speketmat/fisk generellt) står som nei-mat er økt risiko for listeria og toxmoplaktose i forhold til gjennomvarmet mat. toxmoplaktosen kan en jo få vekk ved frysing, men det hjelper ikke mot listeria.
De mat listene er en veiledning, vet mange spiser spekemat og aldri har hatt trøbbel med det.
MEN om du skal spise det, pass på at det er ferskest mulig.
Legen min nevnte kun utenlandsk spekemat, fordi det var så strenge krav på norsk spekemat. Og div fisk, + å sjekke holdbarheten og passe på at kjøtt/fisk/kylling er kokt/stekt godt..
Reker er ok, de har jo vært gjennomkokte. før var det visst sånn at de mente vi ikke skulle spise det, men om en ser på de forskjellige sidene med gravide og nei-mat så står det at reker er ok
Reker er ok, de har jo vært gjennomkokte. før var det visst sånn at de mente vi ikke skulle spise det, men om en ser på de forskjellige sidene med gravide og nei-mat så står det at reker er ok
Jeg er henvist til en spesialist, og jeg tok opp dette med mat med han, han sa at norske krav er ganske strenge, og at man skal spise og leve normalt, men alt med måte :) så her kunne jeg bare spise fenalår, bare jeg ikke tok ett helt lår selv...hehehe.
Men det er jo slik om man er gravid eller ei..... alt med måte..... :)