hva er det som er sunt?

maryjoleen

Forumet er livet
er nøtter usunt?
og sånne tørka bananskiver og sånnt er det også usunt?
[8D]
hva spiser dere?
jeg må være litt sunnere men jeg er nærmest avhengig av å putte noe å munnen om kvelden.

nøtter mener jeg skall være sunt..
Fukt og grønnsaker[;)] Kan jo også evnt.skjære det opp
i biter og ha litt dip til en gang i blandt..

Vel banan er faktisk den frukten som har flest kalorier, så det ville ikke jeg spist.
Men de sier at nøtter er sunt fordi den bruker så lang tid på å fordøye at fett stoffene er nesten borte når det kommer videre i systemet. De sier at det er ikke i selve magesekken kroppen tar inn kaloriene.

Tror kanskje ikke absolutt alle nøtter er sunt men..

Jeg også sliter med det å måtte spise på noe om kvelden, men jeg har begyne å ha flasker med vann i kjøleskapet og drikker meg mett i stedet hehe Funker på meg og jeg gikk ned 12 kg på 4 mnd.
Det og spise generelt litt mindre av alt. Fulgte vektklubb på VG siden :p

Spørs hva du mener med sunt det.

kcal messig er både nøtter og tørket frukt rimelig usundt, nøtter har ca samme kcal/100g som chips f.eks. MEN nøtter har mange gode næringsstoffer, ulike typer er gode kilder til f.eks zink og magnesium som man ikke får fra så mange andre steder. Dessuten er det gode fettsyrer i nøtter. Ernæringsmessig sunt altså, men ikke spesielt slankende....

Tørket frukt blir jo også det samme - høyt druesukkernivå gjør det forholdsvis usunt sånn rent kcal messig, men er vitaminrikt.

Det beste vil jo være å knaske på grønnsaker....med unntak av f.eks avocado, er de fleste grønnsaker både lave i kcal/100g OG har høy ernæringsverdi.

Utover det....ja så er jo det sunneste å venne seg av med å putte noe i trynet sånn utover måltidene....passe på at man får god, næringsrik kost, og ikke minst NOK kcal per måltid slik at man ikke fyser like lett på ting utenfor måltidene...

knaskerøtter[:D]
iskald vannmelon[&o]

skjære opp kålrot ig gulrot, har det i ei skål me vann i kjøleskapet, så hver gang eg føle for og tygga så knaske eg på det:) hjelpe det altså.
nøtter e vel sunt, men komme jo litt an på om de e salta og kas type det e ..
sukkererter e o kjempe godt

Legen min nevnte at frukt egentlig ikke er så sunt.. bedre med gerønnsaker da.. maks 3 frukt til dagen fikk jeg beskjed om.. [8|]

ORIGINAL: vivvi86

Legen min nevnte at frukt egentlig ikke er så sunt.. bedre med gerønnsaker da.. maks 3 frukt til dagen fikk jeg beskjed om.. [8|]

Igjen er det et definisjonsspørsmål. Frukt er supersunt det. Men er fetende!!!!!!! Om "sunnhetseffekten" man ønsker er å ta av, er det ikke lurt å spise mye frukt. Om man allikevel forbrenner det man spiser, er det veldig sunt at mye av kcalinntaket kommer fre frukt - det er vitaminrikt, fiberrikt, rikt på antioksidanter etc (alt etter hvilken frukt man spiser)

Om du føler at du virkelig MÅ ha noe å knaske på så er nøtter og popkorn bedre enn de fleste alternativene i snacshyllene[;)]
Om du "trenger" noe søtt er det mange ganger sunnere med frisk frukt og litt vaniljekesam, enn is f.eks[;)]
Knaskerøtter og vann sprekker du fort av tenker jeg[8D] stratosen neste[8D]

En liten hånd med nøtter for dagen er ikke gale[:)]Må være usalta nøtter da!
Frukt er sunt,men inneholder mye karbohydrater[;)]Men både nøtter og frukt er bedre enn chips og sjokolade[:D]

Back
Topp