hva er det jeg gjør galt? smørkrem!

[waffel]

Forelsket i forumet
tråden forsvinner sikkert fort, men får ikke svar inne på matforumet..
jeg lagde smørkrem for første gang i dag, brukte 150g smør og 150g melis.. enkelt...
greide å lage noen roser før hele greia bare smelta, rant utover og blanda seg sammen så rosa så ut som en rosa klump[:-]
skjønner jo at smør smelter når det er varmt, men er ikke så varmt her, og jeg kan jo ikke stå i kjøleskapet å lage kake heller![8D]
er det noen som aner hva jeg gjør galt, eller noen som har en bedre oppskrift?

Bruk mer melis. Og hvis du sprøyter roser, smelter varmen fra hånda di smøret inni sprøyteposen. Prøv å holde den med en gryteklut eller noe, eller jobb raskt, og legg posen en liten stund i kjøleskapet mellom hver rose.
Og bare ha litt og litt i posen.

Sikkert feil oppskrift min er 100 g smør, 450 gr melis og kaffe og kakao etter smak..

ORIGINAL: Miriel

Bruk mer melis. Og hvis du sprøyter roser, smelter varmen fra hånda di smøret inni sprøyteposen. Prøv å holde den med en gryteklut eller noe, eller jobb raskt, og legg posen en liten stund i kjøleskapet mellom hver rose.
Og bare ha litt og litt i posen.

tusen takk! må prøve det! er ikke lett å jobbe for når man er jomfru i jobben[8D]

ORIGINAL: TurboThea

Sikkert feil oppskrift min er 100 g smør, 450 gr melis og kaffe og kakao etter smak..

Men da smelter du vel smøret?

Jeg bruker lik vekt smør og melis, og pisker luftig, og har i blant litt melk/smakstilsetning i. Og vaniljesukker.
Men noen ganger må jeg ha i litt mer melis.

TS, brukte du meierismør? Eller noe annet?

ja, det var forskjell[:-] hvor lenge ''holder'' den seg i romtempratur da? og om jeg tilsetter kaffe eller kakao, må jeg ha enda mer av melis eller no da?

Hvilket smør bruker du? noen smelter lettere enn andre, bremykt feks egner seg dårlig. Bruk et som bruker litt tid på å bli hardt i romtemperatur. Jeg bruker som regel soft, men vil tro at melange også funker [:)]

her er den oppskriften jeg brukte sist

Ingredienser:
100 g margarin
300 g siktet melis
1 1/2 ts vaniljesukker
3 ss melk

smøret skal være litt temperert for å få rett konsistens, så la det stå ute på benken litt før du blander det.
Ingenting skal smeltes.

Jeg bruker lik vekt smør og melis, og pisker luftig, og har i blant litt melk/smakstilsetning i. Og vaniljesukker.

brukte meierismør fra tine.. (Riktig?) og vispet og vispet, men fikk den ikke luftig som du sier, ble liksom bare smurt utoverkanten..
må legge til at jeg aldri har sett smørkrem før så aner ikke hvordan den skal være når den er færdig[8|]

Nope gjør ikke det..Bruker romtemperert melange[:)]

ORIGINAL: Stjernejenten

Hvilket smør bruker du? noen smelter lettere enn andre, bremykt feks egner seg dårlig. Bruk et som bruker litt tid på å bli hardt i romtemperatur. Jeg bruker som regel soft, men vil tro at melange også funker [:)]

er det brød-smør man skal bruke?[:-][:-] trodde det var margarin/steksmør jeg[X(][8D]

ORIGINAL: [waffel]

ja, det var forskjell[:-] hvor lenge ''holder'' den seg i romtempratur da? og om jeg tilsetter kaffe eller kakao, må jeg ha enda mer av melis eller no da?

Den er ganske hard og enkel og jobbe med, aldri hatt problemer med at den smelter.  Du tar i kaffen tilslutt etter hvor tjukk du vil ha den trenger ikke mer melis nei...

ORIGINAL: *yummymummy*

her er den oppskriften jeg brukte sist

Ingredienser:
100 g margarin
300 g siktet melis
1 1/2 ts vaniljesukker
3 ss melk

smøret skal være litt temperert for å få rett konsistens, så la det stå ute på benken litt før du blander det.
Ingenting skal smeltes.

ORIGINAL: [waffel]

brukte meierismør fra tine.. (Riktig?) og vispet og vispet, men fikk den ikke luftig som du sier, ble liksom bare smurt utoverkanten..
må legge til at jeg aldri har sett smørkrem før så aner ikke hvordan den skal være når den er færdig[8|]

Det må være romtemperert når du begynner vispingen... Visp leeeeeenge, lenger enn du tror. Så har du i litt og litt melis, og lar det viske en stund til.
Jeg bruker meierismør. Synes det blir best.

bruker alltid myyye mer melis enn smør - hvis ikke smelter den fortere og smaker rent, søtt smør[&:]

Setter smøret 10 sekunder i mikroen først så det er på grensen til flytende - så er det lettere å piske det opp til en fin krem

Ellers er denne den beste smørkremen (vanilla buttercream)
125g smør
1ts vaniljeessens
0,5dl melk
6-8dl melis
evt farge

Hos www.passionforbaking.com kom hun med noen tips, og det var å la smørkremen stå i frysen litt før man begynte å sprute utover, og ble den for "flytende", så skulle man bruke mer melis. [:)]

Her er roser jeg har laget:

Det var første gangen jeg prøvde meg på roser da, så de er litt skeive osv.
Jeg brukte 500 gr melis, 500 gr meierismør, noen ts vaniljesukker, 5 ss rosevann. Kremen ble myk og luftig, og stivnet til å bli litt hard.

hadde romtemp på den jeg også.. så er ikke der feilen ligger.. men spørs om den ikke ble pisket nokk da!!
tusen takk for tips og oppskrifter! må prøve på nytt i morgen[:D]

og Miriel!!! NYDELIGE roser! kan ikke si at resultatet her ble like bra[8D]

Back
Topp