Hva er det dere tenker er helt nødvendig å ha til en baby?

Jeg var overraskende glad for vårt babynest, det er nok ikke noe man må ha, men var utrolig fint og trygt å la jenta ligge i i sofaen uten å bekymre seg for at hun plutselig skulle rulle rundt, og veldig lett å flytte henne når hun sov, så vi skal definitivt ha det denne gangen også.

Brystpumpe var også noe jeg var Veldig glad for å ha i hus før ungen kom, for vi kom ikke ordentlig i gang med amming de første dagene og da var det veldig fint å kunne bare koble seg på og få igang produksjonen allikevel. Vi hadde elektrisk og det var veldig verdt det å bruke litt ekstra penger for å ha den elektrisk.

Må nok nevne ammepute som noe som sparte armene mine fra senebetennelse også. En ammepute som er ganske fast og som du kneppe på ryggen er noe som var superkjekt å ha, vanlige puter ble for myke og jeg måtte overkompensere med armene. Så til all ammingen hjemme var den uvurderlig. Gikk fint å amme uten når man ikke var hjemme, men kan fort overbelaste armene.

Ammeinnlegg må også være i hus før ungen, du aner ikke hvor mye det går an å lekke før du har begynt å amme:p prøvde meg på gjenbruksinnlegg sist, men de holdt ikke godt nok,så brukte engangs veldig lenge. Medela sine var de jeg likte best.

Salve til såre brystvorter er også Veldig kjekt . Tror ikke jeg hadde det de sførste dagene, men mannen ble raskt sendt for å kjøpe på apoteket :p


Noe vi derimot ikke brukte mer en et par ganger var vippestol. Har den fortsatt liggende, men tviler på at vi kommer til å bruke den noe særlig nå heller. Ikke har vi hatt behov for bilstolpose heller, har enten varmet bilen på forhånd eller dekket med tepper:)
Såre brystvorter ja, herregud :dead: Slapp helt unna det første gangen, andre gangen var jeg nær døden å ikke minst veldig nær å gi opp hele amminga!! :facepalm:
 
Det jeg oppdaget med nr 1: ting vi ble fortalt at var livsnødvendige å ha, var ikke nødvendigvis det for oss. :p Kanskje får du en baby som ikke liker å sitte i vippestol eller newbornsetet i tripp-trappen? Kanskje du ikke får til å amme - da er egentlig ammepute, brystpumpe osv ikke noen vits i å ha. Kanskje babyen din hater å sove i bedsidecriben og bare vil legge inntil/oppå deg eller i babynest? Det kan også hende den ikke vil ta smokk eller flaske. Kanskje den ikke gulper, så gulpekluter og siklesmekker blir bortkastet.

Det jeg mener, er at selvfølgelig må man kjøpe inn ting på forhånd, men en liste som vil være 100% sikker at du vil få bruk for, er vanskelig å lage :p Så man vil nok ende opp med mye man ikke får bruk for uansett :)

Synes det ellers har vært mange gode tips her inne! Man får plukke litt her og der og sette sammen en liste man tror vil passe for en selv :) Og i verste fall får man sende ut mannen etter at man har kommet hjem.
 
Last edited:
Tåteflasker og morsmelkerstatning var og noe vi kjøpte inn mot slutten så vi skulle ha klart om vi trengte det :)
 
Febermåler og nesesuger var noe jeg ikke skaffet før helt i slutten av sist graviditet som jeg rett og slett ikke hadde tenkt på før. Og det er jo noe en bør ha. Nesesuger er nok ikke så gale om en ikke har i hus, men burde absolutt ha febermåler. :)
For min del var nesesuger veldig viktig, de 3 første mnd puster babyene kun gjennom nesa. Så når hun ble forkjølet, var nesesuger en nødvendighet.
 
For min del var nesesuger veldig viktig, de 3 første mnd puster babyene kun gjennom nesa. Så når hun ble forkjølet, var nesesuger en nødvendighet.
Jenta vår ble forkjølet første gang når hun var 4-5 måneder og varte bare en dag og to så vi har ikke fått brukt den så mye, men vil si at det definitivt er noe jeg er glad for at vi har i hus :) Nå er hun forkjølet igjen 8,5 måneder og er absolutt glad for at vi har den :)
 
Husk at du trenger litt til deg selv også! Gode ammebher med og uten spiler, ammetopper i fleng! Som en stor produsent av morsmelk byttet jeg ammetopp flere ganger om dagen. De fra hm er ganske gode, men de fra boob er verdt hver eneste krone!
 
Det jeg oppdaget med nr 1: ting vi ble fortalt at var livsnødvendige å ha, var ikke nødvendigvis det for oss. :p Kanskje får du en baby som ikke liker å sitte i vippestol eller newbornsetet i tripp-trappen? Kanskje du ikke får til å amme - da er egentlig ammepute, brystpumpe osv ikke noen vits i å ha. Kanskje babyen din hater å sove i bedsidecriben og bare vil legge inntil/oppå deg eller i babynest? Det kan også hende den ikke vil ta smokk eller flaske. Kanskje den ikke gulper, så gulpekluter og siklesmekker blir bortkastet.

Det jeg mener, er at selvfølgelig må man kjøpe inn ting på forhånd, men en liste som vil være 100% sikker at du vil få bruk for, er vanskelig å lage :p Så man vil nok ende opp med mye man ikke får bruk for uansett :)

Synes det ellers har vært mange gode tips her inne! Man får plukke litt her og der og sette sammen en liste man tror vil passe for en selv :) Og i verste fall får man sende ut mannen etter at man har kommet hjem.

Akkurat den samme erfaringen har jeg. Mitt tips er kun å kjøpe inn det aller nødvendigste og supplere etter fødsel når man ser ann behovet. Det samme gjelder klær. Ellers er det fort å bruke altfor mye penger på unødvendige ting.
 
Jeg er også av typen som helst vil ha minst mulig. Ting som bare blir brukt en kort periode er ofte mulig å låne;)

Mye er nevnt her, men:

Lekegrind er nyttig når man har aktive storesøsken i hus. Så har lille en trygg sone å boltre seg i, uten fare for å bli snubla over... Treningsmatta har også vært fast inventar fra fødsel, når lille skal ligge på magen.

Bleier må uansett ut daglig, så en romslig søppelbøtte som kan brukes videre etter bleieperioden syns jeg har vært like greit.

Babynest er sikkert fint, men de vokser ut av det veldig fort. Her har vi brukt en dyne i større størrelse, og rullet sammen til en slange. Store ting som bare blir brukt 2-3 mnd er ikke tingen her i huset...

Ellers: babyer og mødre er forskjellige. Hvor mye babytøy som trengs varierer veldig. Noen gulper og bæsjer seg ut for hver amming, noen kan ha samme skift i dagevis. Det må nesten erfares...jeg har hatt begge typer. Jeg har også vært avhengig av MASSE engangsammeinnlegg og gulpekluter, andre klarer seg nesten uten.
 
Purelan til såre bryst og lactulose til å få i gang magen etter fødsel har også vært nyttig her...
 
Dette er vårt andre barn og vi erfarte sist at vi hadde kjøpt alt for mye unødvendig sist, som vi aldri rakk å bruke. Vi kommer derfor til å kjøpe minst mulig og kjøpe inn det vi føler vi savner.

Det vi må ha er:
Bilstol
Vogn med vognpose
Ammepute
Stellematte (kommer til å legge denne på en kommode vi allerede har)
Et par bodyer, strømpebukser og nattpysjer. Kommer ikke til å kjøpe i str 50, men i 56.
Og gulpeduker.

Resten tror jeg vi klarer oss uten.
Det kommer alltid så mye klær i barsel gaver. Og vi fikk ikke tid til å bruke alt.
 
Bedside crib er fantastisk :D ammepute gull verdt.
Vi fikk ikke bruk for babynest da vi ikke kunne legge henne ned et sekund uten hyling..
Bæresele hatet hun..
Behovene varierer nok veldig etter hvordan babyen er :)
 
I starten brukte vi kun bodyer og litt bukser.. ikke kjøp masse unødvendige klær selv om de er søte :p
 
Dere som har hatt lekegrind, sover babyen i denne på dagtid eller har dere vugge i stua i tillegg?
 
Dere som har hatt lekegrind, sover babyen i denne på dagtid eller har dere vugge i stua i tillegg?
Vi hadde begge. Lekegrind til våkentid -hadde babygymmen oppi;) Det var mest for å skjerme babyen fra viltre storesøsken. Med en 2åring og en 3åring som også hadde masse behov, var jeg avhengig av å kunne legge fra meg baby på et trygt sted der det var noe spennende for henne å se på. Vi hadde i tillegg en babykurv til dagsoving.
 
Babytøy: hetter og klumpete seler nær halsen på de minste ble IKKE brukt.
 
Dere som har hatt lekegrind, sover babyen i denne på dagtid eller har dere vugge i stua i tillegg?
Vi hadde også begge deler :) Lekegrinda ble stort sett brukt til lek (med babygymmen oppi), men av og til sovnet han der også. Men vugge er gull altså - rett og slett fordi det er veldig greit å kunne vugge babyen i søvn :p
 
Back
Topp