Hva er det dere tenker er helt nødvendig å ha til en baby?

Peanut2018

Gift med forumet
Septemberbarna 2019
Som overskriften sier :) Er kanskje flere som lurer på om visse ting er litt unødvenig å ha eller noe man ikke har kommet på selv som man burde hatt?
 
Jeg tenker hvertfall:
- Sprinkelseng med madrass og sengekant
- Stellebord og stellematte (med bleier og engangs tørrkluter eller våtservietter, krem til såre rumper, nesedråper og kanskje mer til når det nærmer seg)
- Badebalje (om man ikke har badekar og evnt stror vask, eller heller vil dysje med baby)
- Vogn og vognpose
- Bilstol (med base og bilstolpose er veldig praktisk)
- Diverse kluter
- Klær
- Matstol (men det kan man fint skaffe etter at baby er kommet)

Så er det jo ting man kanskje ikke trenger, men som kan være praktisk som f.eks:
- Vippestol
- Vugge til å ha i stua
- Bæretøy (sjal/sele)

Helt sikkert flere ting som skal på lista, og helt sikkert andre som ikke er enige i hva de ser som nødvendig :)
 
Jeg tenker hvertfall:
- Sprinkelseng med madrass og sengekant
- Stellebord og stellematte (med bleier og engangs tørrkluter eller våtservietter, krem til såre rumper, nesedråper og kanskje mer til når det nærmer seg)
- Badebalje (om man ikke har badekar og evnt stror vask, eller heller vil dysje med baby)
- Vogn og vognpose
- Bilstol (med base og bilstolpose er veldig praktisk)
- Diverse kluter
- Klær
- Matstol (men det kan man fint skaffe etter at baby er kommet)

Så er det jo ting man kanskje ikke trenger, men som kan være praktisk som f.eks:
- Vippestol
- Vugge til å ha i stua
- Bæretøy (sjal/sele)

Helt sikkert flere ting som skal på lista, og helt sikkert andre som ikke er enige i hva de ser som nødvendig :)

Tenkte også å få med babynest som noe man ikke trenger, men som var veldig fint å ha, jenta våres trivdes godt i den i vugga på stua :)
 
Jeg synes i hvert fall bæretøy å trille for å sette bilstolen på er skikkelig nyttig :p Badestol til dusjen/badekaret synes jeg også var veldig kjekt sist. Å brystpumpe!!
 
Jeg var overraskende glad for vårt babynest, det er nok ikke noe man må ha, men var utrolig fint og trygt å la jenta ligge i i sofaen uten å bekymre seg for at hun plutselig skulle rulle rundt, og veldig lett å flytte henne når hun sov, så vi skal definitivt ha det denne gangen også.

Brystpumpe var også noe jeg var Veldig glad for å ha i hus før ungen kom, for vi kom ikke ordentlig i gang med amming de første dagene og da var det veldig fint å kunne bare koble seg på og få igang produksjonen allikevel. Vi hadde elektrisk og det var veldig verdt det å bruke litt ekstra penger for å ha den elektrisk.

Må nok nevne ammepute som noe som sparte armene mine fra senebetennelse også. En ammepute som er ganske fast og som du kneppe på ryggen er noe som var superkjekt å ha, vanlige puter ble for myke og jeg måtte overkompensere med armene. Så til all ammingen hjemme var den uvurderlig. Gikk fint å amme uten når man ikke var hjemme, men kan fort overbelaste armene.

Ammeinnlegg må også være i hus før ungen, du aner ikke hvor mye det går an å lekke før du har begynt å amme:p prøvde meg på gjenbruksinnlegg sist, men de holdt ikke godt nok,så brukte engangs veldig lenge. Medela sine var de jeg likte best.

Salve til såre brystvorter er også Veldig kjekt . Tror ikke jeg hadde det de sførste dagene, men mannen ble raskt sendt for å kjøpe på apoteket :p


Noe vi derimot ikke brukte mer en et par ganger var vippestol. Har den fortsatt liggende, men tviler på at vi kommer til å bruke den noe særlig nå heller. Ikke har vi hatt behov for bilstolpose heller, har enten varmet bilen på forhånd eller dekket med tepper:)
 
Så flott med en slik liste. Som førstegangs har ikke vi sånn veldig greie på dette, men alt dere skriver virker fornuftig :)
 
Man kan jo klare seg med ganske lite, sånn av det helt nødvendigste. Men de tingene som gjorde hverdagen med baby mye lettere for min del;

- Ammepute som gir god støtte. Som førstegangs aner man sannsynligvis ikke hvor mye tid man kan bruke på amming, og som flergangs er det også fort gjort å glemme hvordan det var..! Et must for min del :)

- Bilstolpose! Har jeg hatt til bare 1 av mine 3 barn, men så mye enklere med enn uten! Iallefall når det skal hentes og bringes skole, bhg og aktiviteter eldre søsken. Mye mindre tidkrevende med pose. Og babyer sovner kanskje ofte i bil, da er det lettvint å bare bære inn bilstol med sovende baby og åpne posen, i stedet for å av med klær og vekke baby.

- Vippestol har også vært et godt hjelpemiddel for meg, når baby blir litt større. Kjekk å ha når man begynner med babygrøt og annen fast føde. Og mine har likt i sitte i vippestolen. Kjekt å ha flere steder å kunne variere mellom for å få baby fornøyd i sutrete perioder. :)

Sikkert flere ting jeg kunne skrevet, men var de her jeg kom på akkurat nå :)
 
Bortsett fra selvfølgeligheter som seng, stellebord, klær, stelleprodukter og sånne ting, vil jeg si:
- Ammepute. Trodde jeg skulle klare meg uten ammepute, men tok veldig feil der. Måtte derfor ut og kjøpe da baby var seks dager gammel. Endte med et skikkelig bomkjøp (Ergobaby). Endte deretter med å kjøpe Cosyfix, som var helt gull!
- Ferdigblandet morsmelkerstatning + små medisinbeger til koppmating. Kjekt å ha frem til amminga kommer i orden. Og jeg orka ikke å styre med pulver bare for en kort periode.
- Ammeskjold, ammeinnlegg, ammesalve.
- Elektrisk brystpumpe.
- Mange gulpekluter!
- Babycall. Du trenger neppe babycall den første tiden, men tida går ganske raskt!
- Soveplass. Vil også anbefale å tenke ut hvor babyen skal sove/legges fra deg på dagtid. Jeg hadde ikke det, så stod her ganske hjelpesløs da jeg kom hjem fra sykehuset.
- Vippestol. Din eneste mulighet til å dusje og spise varm mat det neste halve året.

Et par ting jeg ikke hadde til første, men som jeg savnet og vil kjøpe til andre er:
- Lekegrind
- Babynest

Også vil jeg anbefale å ha ting ferdig vasket/sterilisert (smokker, klær, ammeskjold, tåteflaske osv.), samt å ha fulle skap/kjøleskap til dere voksne. Den første tiden var i hvert fall for oss helt unntakstilstand.

En ting jeg hadde kjøpt, men som jeg ikke fikk bruk for var bæresele + at jeg hadde alt for mye klær.
 
Vogn,bilstol, seng/med madrass, bæresjal (uvurderlig ♡) Bleielager og baby Essentials til vask og mating (oljer,gulpekluter, kompresser, bleiesalve og lignende ) brystpumpe:) stellematte.

Ikke nødvendig men kjekt som jeg skal ha denne gang er lekegrind :)

Totalt ubrukelig: bleiebøtte :hungover: dummeste og mest upraktiske jeg noen gang har hatt i hus:hilarious:
 
Vogn,bilstol, seng/med madrass, bæresjal (uvurderlig ♡) Bleielager og baby Essentials til vask og mating (oljer,gulpekluter, kompresser, bleiesalve og lignende ) brystpumpe:) stellematte.

Ikke nødvendig men kjekt som jeg skal ha denne gang er lekegrind :)

Totalt ubrukelig: bleiebøtte :hungover: dummeste og mest upraktiske jeg noen gang har hatt i hus:hilarious:

... og jeg vil si bleiebøtte er helt nødvendig :woot: Men ikke den du får gratis hos Barnas Hus. Den er dårlig.
 
Jeg var overraskende glad for vårt babynest, det er nok ikke noe man må ha, men var utrolig fint og trygt å la jenta ligge i i sofaen uten å bekymre seg for at hun plutselig skulle rulle rundt, og veldig lett å flytte henne når hun sov, så vi skal definitivt ha det denne gangen også.

Brystpumpe var også noe jeg var Veldig glad for å ha i hus før ungen kom, for vi kom ikke ordentlig i gang med amming de første dagene og da var det veldig fint å kunne bare koble seg på og få igang produksjonen allikevel. Vi hadde elektrisk og det var veldig verdt det å bruke litt ekstra penger for å ha den elektrisk.

Må nok nevne ammepute som noe som sparte armene mine fra senebetennelse også. En ammepute som er ganske fast og som du kneppe på ryggen er noe som var superkjekt å ha, vanlige puter ble for myke og jeg måtte overkompensere med armene. Så til all ammingen hjemme var den uvurderlig. Gikk fint å amme uten når man ikke var hjemme, men kan fort overbelaste armene.

Ammeinnlegg må også være i hus før ungen, du aner ikke hvor mye det går an å lekke før du har begynt å amme:p prøvde meg på gjenbruksinnlegg sist, men de holdt ikke godt nok,så brukte engangs veldig lenge. Medela sine var de jeg likte best.

Salve til såre brystvorter er også Veldig kjekt . Tror ikke jeg hadde det de sførste dagene, men mannen ble raskt sendt for å kjøpe på apoteket :p


Noe vi derimot ikke brukte mer en et par ganger var vippestol. Har den fortsatt liggende, men tviler på at vi kommer til å bruke den noe særlig nå heller. Ikke har vi hatt behov for bilstolpose heller, har enten varmet bilen på forhånd eller dekket med tepper:)

Jeg synes det var lettere å ammr uten pute, selv om jeg hadde en ganske god en, kjente ikke til noe ekstra belastning uten, men vet at det er så utrolig mange som syns det er så mye lettere med og ikke så tungt. Amme er jo noe man gjør nesten døgne rundt i begynnelsen ;) Så det er bok noe de fleste ville satt pris på.

Ammeinnleg hadde jeg kjøpt en hel del av som jeg kunne vaske, men de holdt nesten ikke på noenting. Så jeg måtte til innkjøp av engangs innlegg selv og de var helt supre! Jeg brukte libero sine, de synes jeg var veldig god.

Krem for såre brystvorter var også et must de første dagene/uka ;)
 
Jeg kjøpte endel unødvendig sist. Men også mye jeg ikke ville vært foruten.

Det vi skal ha til mini
-ammepute (must)
-babynest (som jeg vant )
-bæresjal
-bæresele
-Vippestol
-gymmatte og babygym
-bilstol med base
-Bilstolpose
-Vi har 3 vogner, med tilbehør, voksi pose osv.
- lammeskinn med kort pels var er et must for min del, hadde fra nøstebarn.
-Babycall
-seng, dyne, sengkant, overmadrass med tisseskydd.
- stellebord uten badebalje
- badebalje
- madrassbeskytter til dobbeltseng
-stelleveske

Ellers greit å ha i hus før baby
-klær i 50 og 56
-bleier str 1 og 2
-hentesett
-luer
-sokker
- mesoft kluter
- babyolje
-klorhexidin
-bepathen
-inotyol (must)
-ammeinnlegg
-brystskjell
-bind
-smokk
- naproxen og pacet
- nesesuger
- gulpekluter

Det jeg kom på i farta :)
 
... og jeg vil si bleiebøtte er helt nødvendig :woot: Men ikke den du får gratis hos Barnas Hus. Den er dårlig.
Godt vi vi er forskjellige , det var penger rett ut vinduet for min del .. lukt, dyre poser og så mye rot og surr når den hang seg opp i snurringa, var jo full omtrent med en gang i tillegg til at den tar opp unødig plass :hungover: nei det skal aldri i hus igjen her :wtf::woot:Men som førstegangs skal jo alt prøves , må si jeg ble skuffa :cool:
 
Febermåler og nesesuger var noe jeg ikke skaffet før helt i slutten av sist graviditet som jeg rett og slett ikke hadde tenkt på før. Og det er jo noe en bør ha. Nesesuger er nok ikke så gale om en ikke har i hus, men burde absolutt ha febermåler. :)
 
Veldig mye mindre enn butikkene vil ha det til.

Bæresjal
Litt klær
Åtte millioner gulpekluter :D
Bilstol
Bleier

For meg: Purelan og engangs ammeinnlegg

I tillegg er det kjekt å ha:
Et teppe/dyne til babyen
En tripp-trapp med babysete eller en vippestol
En vogn
Babyolje
Ammepute
Og etter hvert: Lekegrinn og babygym

Jeg tror jeg kunne klart meg uten alt annet, egentlig.
 
Back
Topp