Hva er deres soverutiner, og har dere innspill til våre?

Den perfekte mor er påan igjen

Forelsket i forumet
Marsboere 2020
Påskekyllingene 2020
Februarlykke 2022❄️
Diktatoren starter dagen ca kl 7. Etter å ha vært våken et par timer viser han tegn til å være trøtt, og blir gått i søvn. Våkner om han blir lagt ned, men sovner raskt igjen om han blir tatt opp med en gang og vi går med han. For hver gang han sovner og våkner igjen tar det lenger tid og sovne, og av og til må vi bare gi opp. Alternativet er da å la han sove i fanget om man får han til å sove igjen, eller bare gi opp og håpe på bedre lykke neste gang. Utover dagen blir tegnene på at han er trøtt vanskeligere å se. Han blir mer «høy» i humøret, mer aktiv og rastløs. Kan protestere mot å bli gått i søvn, men sovner likevel forholdsvis raskt når han gir seg. Vi har langt større suksess med å legge han i sengen sin, det går stort sett alltid på første forsøk, og lurene varer mellom en halv og halvannen time.

Når det er natta har vi ikke trengt å gå han i søvn. Vi prøver å legge han ca 2 timer etter at han våknet sist. Da ligger vi med han i sengen, jeg ammer og han ligger ved siden av å prøver å sovne. Da kaster og vrir han på seg, borer hodet i madrassen, krabber og kaver på oss og rundt på sengen, gjerne med øynene lukket. Han lager gjerne en monoton durelyd. Denne kan bli høyere og mer intens, og det virker som at han kaver seg opp igjen og blir mer våken. Når han sklir over i søvnen, blir lyden lavere i frekvens og roligere og roligere. Før han sovner har det gjerne gått fire timer siden sist søvn.

Å gå med han når det er natta funker ikke bedre, han sover tilsynelatende, for så å Kvikne til igjen etter noen minutter.
Klokken er gjerne 20-21 før han sovner, og jeg synes natten hans er litt kort. Han er mye våken om nettene også, men det går i perioder. I de verste periodene har han flere økter på oppimot to timer med burelyd og lukkede øyne.
 
Det der med søvn! Det er et evigt dilemma !!

Her i huset er der ingen problemer om natten og heller ikke i forhold til legging på kvelden. Faste rutiner hver dag, og han sover på 2 min.
sover fra ca. 18:00 - 06:00 uden mad eller opvågninger.

MEN, når vi snakker dagtid, så er det noget helt andet. Når jeg tænker mig om, så har han aldrig været særlig god til at sove på dagtid, på trods af at han er træt.

Han legges til første lur 2 timer efter han er vågnet. Denne luren er problemfri. Sover alt fra 40 min. - 2 timer på en god dag. Efter to timer viser han tegn til at være træt igen, men nægter at sove. Han bliver bare mere og mere frustreret, så ofte går der 3-4 timer før han sover på trilletur. Sover da 40 min. - 1 1/5 time.

Ser man på antal timer søvn, så får han nok. Men har ofte en lidt sutret baby på dagtid for det om.

Han er veldig aktiv og nysgerrig og mistænker at det er derfor han ikke vil sove på dagtid. Vil opleve verden <3 Overvejer at kutte den mellemste lur helt, og legge ham til lur på faste tidspunkter. Kan være det hjælper, men ved det ikke.

Han har fått to tænder inden for den sidste uge og ser der er flere på vej. Dette gør det heller ikke lettere.

kan tilføje at han også sover mere “urolig” på natten nu. Han sover, men snur seg, legger på tværs, står på alle fire i løbet af natten osv.
 
Ja, at ikke de bare kan det der med å sovne også, slik som alt annet essensielt styres av instinkt og reflekser! Her er det også ofte protester mot dagsoving, på tross av tydelige tegn på trøtthet. Og skulle vi gi opp, kan han leke svært blid og fornøyd en god stund til, slik at vi blir i tvil om han faktisk var trøtt, eller om vi tolket han feil.
 
Frøkna starter dagen rundt 07/08. Og er som regel klar for å sove ute i vognen rundt 10/11. Hun sovner da veldig lett, og sover omkring 3 timer. Så er hun våken til kvelden.

Hun pleier å være klar for sengen rundt 19. Kvelds leggingen her er noen ganger svært enkelt og andre ganger tar det to timer. Jeg klarer ikke å se annet mønster enn at om hun ikke er trøtt nok ved legging så blir det en laaaang økt for å få henne til å sove.

Hun sover enda ikke rundt, men våkner for mat klokkenn 23 og 04. Noen ganger går dette smertefritt, men som oftest må vi jobbe litt for å få henne til å sove etter første amming. I allefall om vi ønsker at hun skal sove i egen seng.
 
Åh, den søvnen! Hadde aldri tenkt at det skulle bli noe jeg var så opptatt av, hehe. Det har vært et kaos uten like her. Overtrøtt hele dagen, sutring og klaging men skal IKKE sove! :confused:

har endelig fått litt rutiner på ting. Har tidligere bysset i søvn både på dagtid og kveldstid/natt. Vi bestemte oss for at nå var det nok for ryggene våre, hun begynner å bli tung:p

jeg har følgende rutine.

1 dupp er 2 timer etter vi står opp.
Hun får ny bleie, en flaske melk i et stille rom og så kler jeg på henne og legger henne ute i vognen. I begynnelsen måtte jeg vogge litt på vognen, men nå sovner hun av seg selv. Denne duppen er alt i fra 30 minutter til 2 timer.

2. dupp ca 2-2 1/2 time etter hun våkner fra første dupp. Samme rutiner. Ny bleie, melk og så ut i vogna. Sover 30 minutter.

3 dupp varierer om vi har. Vi legger aldri senere enn 16:15 til denne duppen, og legger henne heller for kvelden tidligere hvis denne utgår.

Kveld ser sånn ut:
17:30 grøt
18:00 kveldsstell
18:15 melk på et stille rom, pusse tennene og så legge i sengen.

Vi holder henne i armene mens vi synger noen god natt sanger. Legger henne ned og hysjer mens vi holder på brystet. Så klarer hun til slutt å finne roen selv.

Dette ble møtt med veldig mye protest og skriking de førte dagene. Så vi tok henne opp hver gang hun skrek, trøstet og la igjen. Sang en sang og hysjet. Så gikk det bra til slutt.

Hun sover nå natten gjennom. De siste nettene har jeg til og med sluppen å gå inn for å gi smokk.

Har hørt litt på podcast om søvn. Foreldrerådet og podepodden har noen interessante episoder
Og de tar opp et tema om at babyer ofte ønsker samme service. Bysses de i søvn vil de bysses når/hvis de våkner på natten.

Har funnet ut at det ikke skal mye til før hun blir overtrøtt på dagtid, og da er det veldig vanskelig å legge henne. Kan anbefale appen Huckleberry, den kan gi deg tips når det er fornuftig å legge:happy: Jeg har værtfall hatt kjempegod nytte av den :D
 
Back
Topp