Hva er deres leggerutiner? Får dere barnet til å sovne selv?

Persillebrille

Elsker forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Septemberbarna 2019
Novemberbarna 2021
Vesla er nå 4 mnd og vi står opp når hun vil og legger henne når hun vil sove.
Ei venninne begynte med faste «ritualer» og leggerutiner og Begynte å jobbe med å lære barnet å sovne selv da det var 4 mnd. Jenta vår er veldig avhengig av puppen for å sovne om kvelden. Om dagen kan hun enkelte ganger sovne ved byssing eller sovne selv når vi bruker stjernelampen hennes.

Jeg lurer på hva dere gjør. Eller hva dere planlegger.

1. Når begynte du å legge barnet til fast tid?

2. Hvordan gjorde du det?

3.Hvilke «ritualer» hadde dere?

4. Hvordan jobber du/jobbet du med å få barnet til å sovne selv?

5. Hvor gammel var barnet da det begynte å sovne selv?
 
Her er baby 5 mnd og leggetid falt seg egentlig ganske naturlig ved ca 4 mnd. Vi så ett mønster hvor h*n ble veldig trøtt rundt 19 tiden og vi forsøkte å legge for natten da. H*n krever mye nærhet så jeg samsover og må ligge inntil til h*n har sovnet men det tar oftest bare noen minutter. Så kan det hende jeg må inn et par ganger ila kvelden og gi smokk men h*n sover normalt fra ca 19-19.30 og natten igjennom. Noen ganger spiser h*n i 2 tiden på natten før h*n sover videre til 7/8 om morgenen.

Ritualene fra siste hvil for dagen som er ferdig rundt 17, er bading, pysj, lek/kos, flaske og så legging rundt 19.

Her prøver jeg å jobbe med å få baby til å sovne selv, uten at jeg ligger helt inntil, men av erfaring så går det til av seg selv med tiden, så jeg stresser ikke så veldig med det. Samsoving er også noe vi ikke kan gjøre for alltid, men dette går seg også til, så jeg nyter det nå og vet at om en stund så går dette helt av seg selv:happy:
 
Vesla er nå 4 mnd og vi står opp når hun vil og legger henne når hun vil sove.
Ei venninne begynte med faste «ritualer» og leggerutiner og Begynte å jobbe med å lære barnet å sovne selv da det var 4 mnd. Jenta vår er veldig avhengig av puppen for å sovne om kvelden. Om dagen kan hun enkelte ganger sovne ved byssing eller sovne selv når vi bruker stjernelampen hennes.

Jeg lurer på hva dere gjør. Eller hva dere planlegger.

1. Når begynte du å legge barnet til fast tid?

2. Hvordan gjorde du det?

3.Hvilke «ritualer» hadde dere?

4. Hvordan jobber du/jobbet du med å få barnet til å sovne selv?

5. Hvor gammel var barnet da det begynte å sovne selv?


Jeg har ikke noen liten baby lenger. Men jeg kjenner meg igjen, siden det ikke er lenge siden guttungen var liten baby. Han er nå 17mnd snart 18mnd.
Når han var 1 år , så MÅTTE mi prøve desperat for å få leggerutine. Ufattelig vanskelig å få til(syns jeg) jeg klarer ikke å høre på så mye grining osv. Jeg får vondt inni meg, men dette må man bare prøve å takle. Ellers var det at lille gutt sov i samme seng som oss ( var skummelt syns jeg, for jeg var redd for at skulle bli rullet over eller lignene. ) gikk greit.
Men dette tar tid. Det er så forskjell på barn. Men det beste er vel å ta det fra starten av når de er født.
Det skal jeg prøve på denne gangen når jentungen kommer til verden i april/mai.

Vet at jo lenger man venter desto lenger og vanskeligere er det å få endret dette mønsteret. Kjenner det nå.

Nå så har mi satt leggetiden ved 19.00 eller 19.30 men er ikke noe tidspunkt sånn. Er så variert og vanskelig. Men bade rundt halv 6. Spise kveldsmat kvart over 6. Så pusse tenner etterpå og ny bleie. Så håpe på at han blir trøtt.
Legger han i senga og stryker han på ryggen osv. Går ut av rommet. Men han sovner ikke med det første. Lager litt balubaaaaaa. Går inn igjen og sier han skal legge sæ ned og sove for at nå er det natta. Kan vel gjøre dette rundt 5 ganger før han sovner selv på en måte.
Venter litt før jeg går inn til han hver gang. Kansje 3 minutter og så 5 minutter.
(Er veldig vanskelig i starten, men jeg innså at jeg måtte bare gjøre det. Kan stille seg et spørsmål "er man Mammaen eller kameraten" så blir man sterkere for å vite at man vil bare barnet sitt beste)
Men som sagt fra fødsel til 1 år, var det ikke noen rutiner som var til å følge uansett hvor mye man prøvde...
Babyer er glad i rutiner, men de rutinene endrer seg så fort at det gjelder bare å henge med i denne karusellen :Heartbigred
 
1. Begynte med legging rundt 20-21 fra 6 ukers tid, fordi han ikke klarte å roe seg i stua, selv om vi hadde lite lys på osv. Han måtte ha et mørkt og rolig soverom for å falle til ro om kvelden.

2. Begynte ved bare å gå opp på soverommet. Mange kvelder var jeg der hele kvelden helt til han sovnet. Ved en ny baby tror jeg bare det blir bæresjal og amming i sjalet for å få babyen til å sovne fort :p jeg vugget i armkroken og ammet, men det kunne ta lang tid.
Tidspunktet for legging ble stadig flyttet ettersom det passet med rutinene. Tror det var 19:30 ved 3 mnd feks.

3. Som baby var ny bleie og pysj eneste ritualet. Synes han fikk tørr hud av å bade hver dag, så det ble heller noen ganger i uka :)
Nå er han snart 2, så nå er det mer "opplegg" med kveldsmat, (evt bad), pysj, tannpuss og opp på rommet for å lese 2 faste bøker.

4. Han sovnet ofte ved puppen til 6 mnd. Deretter l han i vår seng og lå inntil oss i armkroken og sovna. Hadde ofte turneshow en halvtime fra 6 mnd. Løftet han over i hans seng når hn hadde sovnet.
Ved 8-9 mnd kunne han krabbe og da begynte vi å øve på å sovne i egen seng. Etter kos i seng med oss lå han i senga si mens vi hold og strøk på han. Noen kvelder roet han seg ikke og måtte opp i armkroken i stedet, men hn ble ofte mer gira av det.
Ved 12 mnd var han vandt til å sovne i senga si, vi lå ved siden av i gjestesenga og hadde en hånd inn mellom sprinklene for å holde han i senga.
Jeg prøvde av og til å gå litt ut v rommet, men han ble så stressa at jeg tolka det som at hn ikke var klar for å være alene enda.
Ved 19 mnd begynte jeg å sitte i døråpningen og hele gå bort å legge han ned om han bare reiste seg opp. Men stort sett lå han rolig npr jeg var i rommet. Så gikk jeg litt ut og inn, sa jeg måtte ordne litt nede på kjøkkenet, og kom alltid tilbake hvis han gråt/klagde. Noen kvelder løftet jeg han opp og hadde i armkroken før jeg la han ned igjen. Han trenger noen ganger dette 3tter å ha lagt seg, og er da ofte rolig etter jeg går ut resten av legginga.

Bare gjør det som kjennes mest naturlig ut. Babyer kan sove med mindre støtte gradvis, men det er individuelt når de er klare for det og hvilken progresjon som fungerer. Så det er ikke noe rett eller galt etter min mening (utenom skrikekurer, altså hvis klokka skal bestemme når du skal gi nærhet er ikke ungen klar ;) men det er sikkert ikke i det du tenker på uansett :)
Men om de gråter og du er der for å trøste, er det såklart ikke det samme. Gråt er en måte for spedbarnet å roe seg ned på ved overstimulering og utviklingstrinn, men de trenger en voksen til å være der sammen med seg.

https://bufdir.no/Foreldrehverdag/Baby/Babyer_og_sovn/

Står mye fint her også :)
 
1) Begynte med faste leggerutiner når de var 2 mnd. Da begynte de å bli urolige i vogga i stua og trengte ro for å sove. La de rundt kl 21. Når de var 3 mnd begynte vi å legge de 17.45.

2 og 3) Tok på pysj. Siste måltid i stua før de ble lagt i egen seng. Sa natta og gikk ut. Har på en liten nattlampe.

4) begynte egentlig fra dag en med å lære de å sovne selv ved å legge de i vogga/vogna når de var trøtte, men ikke overtrøtte. La de sammen med en liten bamse/koseklut.

5) de fant søvnen selv når de var 2 mnd. Nr 2 sov urolig og våknet opp en del på natt til hun var 3 mnd. Etter 3 mnd har alle 3 sovet godt på natt i egen seng på eget rom. Dvs nr 1 og 2 delte rom det første året, mens nr 3 alltid har hatt eget rom.
 
1) Begynte med faste leggerutiner når de var 2 mnd. Da begynte de å bli urolige i vogga i stua og trengte ro for å sove. La de rundt kl 21. Når de var 3 mnd begynte vi å legge de 17.45.

2 og 3) Tok på pysj. Siste måltid i stua før de ble lagt i egen seng. Sa natta og gikk ut. Har på en liten nattlampe.

4) begynte egentlig fra dag en med å lære de å sovne selv ved å legge de i vogga/vogna når de var trøtte, men ikke overtrøtte. La de sammen med en liten bamse/koseklut.

5) de fant søvnen selv når de var 2 mnd. Nr 2 sov urolig og våknet opp en del på natt til hun var 3 mnd. Etter 3 mnd har alle 3 sovet godt på natt i egen seng på eget rom. Dvs nr 1 og 2 delte rom det første året, mens nr 3 alltid har hatt eget rom.
Spiser de ikke om natta da?
Min er 8 uker i dag, og har ingen rutine. Men har lagt henne våken i senga når vi merker at dagen er over for henne. Skrur av lys og setter oå kamera og går ned. Må inn og stryke på henne innimellom, og det kan ta altfra ti min til en time før hun sovner. Men hun våkner og vil ha mat flere ganger på natta. Hvor lenge gjør babyer det? På dagen sover hun alltid lenge i ett-tiden. Kan sove 2-3 timer, men ellers varierer det når hun sover på resterende dagtid
 
Tvillinger 4 mnd.

1. Når begynte du å legge barnet til fast tid?

Faste rutiner på leggetid fra vi kom hjem fra nyfødtintensiven. (5dager gamle) Legging mellom 18.30 og 20.30. Kommer an på når siste måltidet på ettermiddagen var.

2. Hvordan gjorde du det?
Legger seg 1,5 t etter siste måltid. Bytter bleie, oppi woombie-posene, smokken i munnene og rett i seng. De sover i samme sprinkelseng.
Etter nattmåltidene er det rett tilbake i sengen sin med en gang.

3.Hvilke «ritualer» hadde dere?
Svarte vel på det i punktet ovenfor.. Mulig jeg misforstod spm?

4. Hvordan jobber du/jobbet du med å få barnet til å sovne selv?
Med tvillinger er det svært vanskelig å kunne bysse begge samtidig, så jeg har vært veldig konsekvent helt fra dag 1 på at de MÅ sove i sengen. Er de urolige holder jeg de på magen/stryker de over hodet og synger for dem. Tar de ikke opp med mindre det er krise, dvs de er overtrøtte og må bysses i søvn. Det har ikke skjedd på 2 mnd nå siden jeg er nøyen med rutinene.

5. Hvor gammel var barnet da det begynte å sovne selv?
Om natten: ca 6 uker.
På dagtid : ca 3 mnd. Før det måtte jeg stryke de på magen hver gang de skulle sove.


Når det er sagt, så er det ikke alle babyer som klarer å "finne søvnen selv". Mi nr2 måtte bæres, bysses, det var knebøy, "hopping" i sengen med henne i armene, bæresele, vandret i sirkel på stuegulvet om nettene.. Det var komplett umulig den søvnen før hun bikket 12 mnd. Vi gjorde ikke noe galt, hun bare trengte mye nærhet, og slet med å sove. Ville bare fortelle det i tilfelle du tror at "alle" babyer klarer å finne søvnen selv om man gjør ting på en spesifikk måte. Det stemmer ikke.
 
Vesla er nå 4 mnd og vi står opp når hun vil og legger henne når hun vil sove.
Ei venninne begynte med faste «ritualer» og leggerutiner og Begynte å jobbe med å lære barnet å sovne selv da det var 4 mnd. Jenta vår er veldig avhengig av puppen for å sovne om kvelden. Om dagen kan hun enkelte ganger sovne ved byssing eller sovne selv når vi bruker stjernelampen hennes.

Jeg lurer på hva dere gjør. Eller hva dere planlegger.

1. Når begynte du å legge barnet til fast tid?

2. Hvordan gjorde du det?

3.Hvilke «ritualer» hadde dere?

4. Hvordan jobber du/jobbet du med å få barnet til å sovne selv?

5. Hvor gammel var barnet da det begynte å sovne selv?

1: begge mellom 2-3 mnd, da begynte de å bli kveldstrøtte og roet seg mindre på stua. Førstemann hadde i starten natt fra 21-09 ca, før det ble nedjustert til 19-07 av at han ble mer og mer kveldstrøtt. Yngste har hatt ca 19-07 hele veien, vi har jo stått opp da for å få storebror i barnehagen.

2: fulgte med på barnet. Begynte å ta kveldsstell før tidspunktet de ikke lengre roet seg på stua og la på rommet :)

3: ny bleie, pysj, tran/d-vit også går vi på rommet og ammer i søvn, evt bærer hvis puppen ikke ikke funker.

4: aldri brydd meg med. Det kommer naturlig med modning. Jeg lærer ikke ungene mine å gå heller liksom, men tilrettelegger for at de skal klare det. Lillebror sovner hyppigere selv sammenlignet med sin bror, har ikke gjort noe annerledes med det. Ulike personligheter, ulikt temperament :) storebroren krabbet tidligere enn det lillebroren blir å gjøre, jeg har ikke gjort noe annerledes med det heller :p

5: skjedde første gang når de var mellom 3-4-5 mnd en gang. Men har allikevel fortsatt å amme/bære i søvn så lenge de har trengt det. Storebror er 3,5 år nå og stort sett superlett å legge og vil legge seg, selv om vi aldri har trent han på noe som helst, han har fått nærhet og støtte så lenge han har trengt. Kjører samme taktikk med lillebror :)
 
Vesla er nå 4 mnd og vi står opp når hun vil og legger henne når hun vil sove.
Ei venninne begynte med faste «ritualer» og leggerutiner og Begynte å jobbe med å lære barnet å sovne selv da det var 4 mnd. Jenta vår er veldig avhengig av puppen for å sovne om kvelden. Om dagen kan hun enkelte ganger sovne ved byssing eller sovne selv når vi bruker stjernelampen hennes.

Jeg lurer på hva dere gjør. Eller hva dere planlegger.

1. Når begynte du å legge barnet til fast tid?

2. Hvordan gjorde du det?

3.Hvilke «ritualer» hadde dere?

4. Hvordan jobber du/jobbet du med å få barnet til å sovne selv?

5. Hvor gammel var barnet da det begynte å sovne selv?

Mini er 4.5mnd.

1. Begynte med faste leggetider rundt 2 mnd. Rett og slett fordi vi såg at mini begynte å bli trøtt rundt samme tid. Først var det legging rundt kl 21, nå er det rundt kl 18. Vi jobber med å utsette dette til kl 19.

2/3. Vi har alltid bare gått på badet, ny bleie og på med pysj. Gi mat og godnatt til pappaen.
Ved 4 mnd har vi fått oss sovepose. Så nå legger vi han i soveposen når vi kommer på rommet og legger han i egen seng rett ved vår. Der har han sovet hver natt siste uken. Vi jobber med å få han til å sovne i den hver dag både dag og natt.

4. Vi har begynt å jobbe såvidt med å få han til å sovne selv. Han krever litt stryking eller holde hender enda, men vi vil forsøke å ligge rett ved og ikke gjøre noe og la han sovne selv. Så vil vi flytte oss litt lenger bort etterhvert. Og til slutt kan vi forhåpentligvis legge han i sengen og så gå ut av rommet :)
 
Spiser de ikke om natta da?
Min er 8 uker i dag, og har ingen rutine. Men har lagt henne våken i senga når vi merker at dagen er over for henne. Skrur av lys og setter oå kamera og går ned. Må inn og stryke på henne innimellom, og det kan ta altfra ti min til en time før hun sovner. Men hun våkner og vil ha mat flere ganger på natta. Hvor lenge gjør babyer det? På dagen sover hun alltid lenge i ett-tiden. Kan sove 2-3 timer, men ellers varierer det når hun sover på resterende dagtid

hun våkner opp 1-2 ganger for mat. Sover ca 5-6 timer før mat. Hun er 4 mnd. Når hun var 2 mnd våkner hun opp 3 ganger for mat.
Hvor lenge de våkner opp varierer veldig. Mine to første begynte med fast føde når de var 4 mnd og sov natta igjennom uten mat når de var 5 mnd.
 
Vi hadde aldri faste rutiner når de er så små. Det skjer forandringer hele tiden og det blir for mange unødvendige kamper. Sånt varer ikke evig uansett. De skal jo i bhg og på skole h or de da stropp tidlig. 6 og 4 åringen har faste leggetiden for at de skal klare åstå opp om morran. Han på 4.5 mnd får på pysj etter siste dupp før jeg legger meg. Han sovner da sammen med meg. Nr 1 var anhengig av flaske og vugging. Nr 2 ville være i fred ognrevim bare ha noen der. Barn er så forskjellige at jeg ikke tør å gi noen konkrete råd ang sånt. Gjort forskjellige ting med de alle 3.
 
Back
Topp