Hva er definisjonen på en muslim?

• Trådstarter Trådstarter Forvirret78
  • Opprettet Opprettet
F

Forvirret78

Guest
Min far er muslim, min mor norsk. Pappa både røyker og drikker, men spiser ikke svin. Har aldri sett ham be e.l. så han er veldig liberal. Jeg spiser svin og gjør ellers som jeg vil. Vi feirer jul som alle andre, men er ikke kristne. Ingen av barna mine er døpt, men har hatt human-etisk navnefest. Er jeg pr definisjon muslim? Jeg kan absolutt ingenting om islam, og har ingen interesse av religion. Hvis jeg er det pr definisjon, hvordan kan andre finne ut det? Leste et sted at hvis man er muslim pr definisjon kan man bli dømt for lovbrudd som muslim av domstolen i muslimske land? Men hvordan skal de vite hva jeg tror på?
Hvordan visste tyskerne hvem som var jøder og ikke under krigen?

Oi, det var et godt spørsmål som krever litt refleksjon! Jeg har ingen innspill, men dytter tråden opp for deg, og håper du får mer svar :)

Jøder ble vel betegnet som jøder dersom en av besteforeldrene eller foreldrene var jøder, eller noe i den duren? Men det var vel gjerne nazistenes måte å kategorisere på. Hvis du ikke er troendene, så vil ikke jeg kalle deg muslim. Men jeg er jo ikke fasiten heller.

Søk: NRK, en muslim kommer til verden. Kanskje det er noen svar der? Selv vet jeg ikke.

En muslim tror på Allah, på samme måte som en kristen tror på Gud. Jødene er hakket mer kompliserte, der følger jødedommen morslinjen, så barn av ei jødisk kvinne er automatisk jøder. Så kan man også der bryte med religionen.

Muslim, kristen og jøde følger alle tro, ikke kultur.

Blir vel en liten forskjell på det med muslim i dag og jøder under andre verdenskrig. Hitler tok jo alt han trudde var jøder for å være sikker, andre tok også og sladret på naboen for å få sikkerhet fra tyskerne. Var ganske skumle greier det der. I dag blir det jo en mer undersøkelse av det og vi har jo Internett hvor alle legger igjen spor og politiet kan sjekke ting. Er du døpt eller født i Norge så er det ikke sikkert du er definert som muslim.

Det forumansvarlig Tamara over her sier vil jeg si er det riktige svaret. Jeg studerer selv religion og skal bli lektor i religion og er muslim selv. Måten du beskriver din "situasjon" på er vanlig for mange familier. Og mange vil si at du er muslim. Men du velger selv om du er muslim eller ikke! Om du tror på Allah og du tror at Muhammad er Allahs siste profet, ja da er du muslim. Tror du ikke på dette, så er du ikke det. Enkelt og greit :)

Min far er muslim, min mor norsk. Pappa både røyker og drikker, men spiser ikke svin. Har aldri sett ham be e.l. så han er veldig liberal. Jeg spiser svin og gjør ellers som jeg vil. Vi feirer jul som alle andre, men er ikke kristne. Ingen av barna mine er døpt, men har hatt human-etisk navnefest. Er jeg pr definisjon muslim? Jeg kan absolutt ingenting om islam, og har ingen interesse av religion. Hvis jeg er det pr definisjon, hvordan kan andre finne ut det? Leste et sted at hvis man er muslim pr definisjon kan man bli dømt for lovbrudd som muslim av domstolen i muslimske land? Men hvordan skal de vite hva jeg tror på?
Hvordan visste tyskerne hvem som var jøder og ikke under krigen?
De sjekket ofte om de var omskjærte, som jøder også er, hvis de var i tvil.
Du er ikke muslim hvis du ikke tror på Allah :)

Back
Topp