Hva er blodtrykket deres?

stormage

Elsker forumet
Desemberglede 2015
Etter kontrollen idag var jeg 82/50 så det er jo derfor jeg er så trøtt. Har dere andre også lavt blodtrykk?

120/80.. mener jeg..;)

sist var mitt på 99/61 og fikk beskjed om at det var lavt.. hver gang de sier det er fint ligger det ca på 105/60

96/60 var det sist. Hun sa det var "sprekt-lavt blodtrykk" [;)]

ORIGINAL: Bare Kari

ORIGINAL: Charlotteogprinsessa

Alt opp til 140/90 er normalt.

Ja, men hva er opp til? Og hva er ned til?[8|] Føler meg skikkelig dum altså.......
Hva er bra, hva er dårlig? Hva er for lite og hva er for mye?

da er vi 2[8D]

har blodtrykksapparat selv, og ligger på ca 110/65, men hos legen er det alltid mye høyere...kan skyldes litt nervøsitet kanskje. Sist jeg var hos legen var det på 128/72

Kanskje greit å forklare litt hva overtrykk og undertrykk er.
Overtrykk: Når du har på den mansjetten på armen, og fyller den med luft, så presser den så hardt rundt armen at blodsirkulasjonen stanses, og du hører ingen puls. Når du begynner å høre pulsen, har du overtrykket.

Undertrykk. Når en slipper lufta ut, så hører en pulsen helt til at det er så lite luft i at en ikke hører pulsen lenger for blodet renner fritt. Da har du undertrykket.

Høyt undertrykk kan tyde på at noe ikke er bra, og sammen med eggehvite og vannansamlinger kan det være fare for svangerskapsforgiftning.

Jeg vet ikke så mye om faren med lavt undertrykk enn at en vil kunne få for lite blod til hjernen, og lettere besvime eller bli trøtt og svimmel...

mitt var 120/68 denne gangen

ORIGINAL: Cathymor

Overtrykk: Når du har på den mansjetten på armen, og fyller den med luft, så presser den så hardt rundt armen at blodsirkulasjonen stanses, og du hører ingen puls. Når du begynner å høre pulsen, har du overtrykket.

Undertrykk. Når en slipper lufta ut, så hører en pulsen helt til at det er så lite luft i at en ikke hører pulsen lenger for blodet renner fritt. Da har du undertrykket.

Høyt undertrykk kan tyde på at noe ikke er bra, og sammen med eggehvite og vannansamlinger kan det være fare for svangerskapsforgiftning.

Jeg vet ikke så mye om faren med lavt undertrykk enn at en vil kunne få for lite blod til hjernen, og lettere besvime eller bli trøtt og svimmel...

takk takk.. nå følte jeg meg et lite hakk smartere[:D]

Hos jordmor på tirsdag var trykket 136/89.
Dette mente hun var litt for høyt. I starten av svangerskapet mitt(12 uker) lå det på 120/60 så det har vel egentlig økt litt hele veien siden det. De ville følge med på dette nøye, og skal inn til ny måling og undersøkelse rett etter påske.

mitt ligger på 100/80 trur eg[:)][;)][;)]

ORIGINAL: Sandra1986

Hos jordmor på tirsdag var trykket 136/89.
Dette mente hun var litt for høyt. I starten av svangerskapet mitt(12 uker) lå det på 120/60 så det har vel egentlig økt litt hele veien siden det. De ville følge med på dette nøye, og skal inn til ny måling og undersøkelse rett etter påske.

Kjempebra at du får oppfølging på det! Det er litt høyt, men ikke faretruende høyt enda. [;)] Men de følger det opp for å kunne kontrollere OM det skulle være noe.

Glemmer alltid å se etter det der, men legen sier alltid perfekt når han har sjekka det så...

105/70 har mitt vært på begge mine kontroller så langt.

Mitt lå forresten på 120/70 sist jeg var til kontroll, de to første gangene var jeg på 130/83 og 132/78, så jeg må jo si jeg er overrasket over at det hadde gått ned. Hehehe..

Blir spennende å se på kontroll over påske!

Siste var på 100/60, tror det er litt lavt, men det er vist bedre med lavt enn høyt om ikke annet...

Mitt er 120/80. Helt normalt sier legen.

ORIGINAL: Bare Kari

ORIGINAL: Tinha

ORIGINAL: Cathymor

takk takk.. nå følte jeg meg et lite hakk smartere[:D]

Samme her![:D]

overtrykk måler  hjertes arbeidsfase, altså det trykke som er i årene når blodet pumpes ut fra hjerte. og undertrykk måler hjertes hvile fase. det "skumle" er når undertrykket er jevnt høyt, men selvfølgelig ikkje bra med for høyt overtrykk heller. måtte bare si det[;)]
mitt ligger på 120/70, og jordmor sier det er bra for en gravid, da de ofte ligger veldig lavt.....

You must log in or register to reply here.
Back
Topp