Hva er best for barnet???

Jorlin

Glad i forumet
VIP
Ønsker å tilvenne gullungen å sovne av seg selv i vogna før hun begynner i barnehagen. Når bør man begynne med dette? Og hvordan tilvenner man dette?

har ikke så mye svar desverre, her sovner han aldri av seg selv i vogna hjemme, men er ikke noe problem i bhg:)

Har aldri fått henne til å sove i vogn hjemme, men i bhg sovnet hun som en stein første dag og gjort det siden.

Kommer jo veldig an på barnet? Her, så hadde vi ikke noe fast sovemønster ved barnehagestart. Sov ved behov, både i forhold til når og hvor lenge. Det fungerte greit for oss. Barnehagen spurte om det var greit at de prøvde å innføre fast soving (i vår barnehage sover alle etter lunsj). Det var selvfølgelig helt greit, og det fungerte fint fra dag en. Nå vet jeg ikke hvor gammelt barnet ditt er, men hvis du ikke skal ha barnehage før august, så kan det jo være behovet for soving vil endre seg til da? Jeg hadde ikke tatt meg bryet med en tilvenning som kanskje blir endret på med en gang likevel. Tror de fleste barnehager er vant med forskjellige soverutiner ved barnehagestart.

Barnehagen gjør også det som trengs altså for å få ungen din til å sovne. Om det er flaske og rugging på vogna til ungen sovner, så gjør de det også. 

Hei

Sovetiden i barnehagen er mellom ca klokken 11.30-14.00 i de fleste barnehagene.
Det kan jo være lurt å prøve i hvertfall noen uker i forveien for å se om hun roer seg i vognen rundt den tiden. Det viktigste er at hun i hvertfall tilvennes litt i forkant på å ta duppen sin på det tidspunktet, på den måten blir ikke overgangen så stor i barnehagen, eller for dere hjemme.
Soving i barnehagen pleier å gå kjempefint, men noen trenger litt mer tid på å venne seg til å sove til faste tidspunkt enn andre. Ikke bli bekyrmet om det ikke skulle fungere i barnehagen med en gang, personalet i barnehagen tar seg god tid slik at alle barn for den tilvenningen de har behov for i samråd med foreldrene.
Jeg jobber selv i barnehage,og det har alltid gått fint:-)
Lykke til.

vi prøvde, det gikk ikke ;) Men barnehagen klarte det uten problemer. tror det ble noe annet når det ikke var mamma eller pappa, han forventa kanskje ikke samme "servicen" for vi holdt på med melk på flaske i noen mnd etter han var bynnt i bhg. mens i bhg la han seg ned uten problemer ;)

Min gutt har ALDRI sovet i vognen..Han sov svært lite der da han var baby.. 

Men da han kom i bhg! Han sov som en stein! =) hehe

Aldri opplevd å måtte ha spesielle rutiner på unger, kanskje bare et par dager :P Helt utorlig hvordan de går med på alt i barnehagen :P

Min gutt måtte ha to dupper de to første ukene, men etterhvert ble han justert inn slik som resten :P

Min er faring er å begynne fra dag 1. Hadde aldri noen "tilvenningsperiode" med snuppa, fordi vi begynte med rutiner med en gang. Derfor slapp vi unna med mye hyl og skrik, og fikk en utrolig blid og fornøyd unge:)

Carla82 skrev:
Min er faring er å begynne fra dag 1. Hadde aldri noen "tilvenningsperiode" med snuppa, fordi vi begynte med rutiner med en gang. Derfor slapp vi unna med mye hyl og skrik, og fikk en utrolig blid og fornøyd unge:)

Dag 1 som i nyfødt? Hvis det er ditt råd, så suger det. Ungen er åpenbart eldre enn nyfødt, og såvidt meg bekjent så kan man ikke skru tiden tilbake. Dessuten er det mange mange barn som ikke har et godt sovehjerte, av ulike årsaker. Individuelle tilfeller, vet du... Til HI: Vi var ekstremt spente på det, for vi har slitt ufattelig mye med søvnen til snuppa. Aldri fått henne til å sove i vogn annet enn på skogsturer med skikkelig ulendt underlag. Første dag alene i barnehagen sovnet hun som en stein, uten vugging eller noe :)

Som mange andre skriv så har heller aldri min gut sovna av seg sjølv i vogna si, utenom i barnehagen. Det tok litt tid å venne han til der, men etter ein periode sovna han som ein stein, ingen problem.

Viss du likevel har lyst å tilvenne så ville eg begynt å gå litt til og fra i starten, med lengre mellomrom mellom kvar gang. Veit ikkje kor gammal ho er?
Det blir uansett anleis i barnehagen, da blir det kjempeslitne og trenger søvnen.

så tidlig som mulig. det viktigste er at ungen er trøtt og klar for å sovne - fast klokkeslett for når ungen står opp om morgenen og når h*n legger seg for duppen sin er viktig for dette. Vugg litt om nødvendig men ikke om du ikke må - så blir det gradvis mindre vugging. Barnet har lettere for å sovne om det må ligge stille i vogna, altså ikke har muligheten til å reise seg opp.

ps. få info om bhg klokkeslett på måltider og søvn så kan du kjøre inn det også før bhg start.

Det er best de i barnehagen tar seg av det ..er min erfaring.. de er flinkere enn meg å få han til å sove.. sover alltid lengre og bedre der vs hjemme i helgene.

Da han starta i barnehagen som 15 mnder sov han to ganger til dagen .. en dupp før 12 og en etter.. Ila en uke hadde de fått han til å sove fra 11 til  13 :-)

Labambie skrev:
Barnehagen gjør også det som trengs altså for å få ungen din til å sovne. Om det er flaske og rugging på vogna til ungen sovner, så gjør de det også. 

det stemmer!!!!
men de kan ikke gjøre dette på 15 småunger samtidig, derfor kommer ungen til å bli avvent dette før eller siden uansett. og som forelder ville jeg heller tatt den avvenningen selv istedefor at det skal bli enda en ny ting i barnehagen. og da hadde jeg selv hatt kontrollen på avvenningen av en "trygghetsrutine". det ville jeg i hvertfall. men dersom man har problemer med det, så kan det hende bhgpersonalet klarer det bedre.

Jobber selv på en småbarnsavdeling, og har sett hvor tungt det kan være å dele oppmerksomhet og tilvenne seg nye rutiner. Det er derfor jeg ønsker at hun så tidlig som mulig kan lære seg å sovne av seg selv. Vi passer også på det enkelte barnet har det bra, men det er umulig å kunne gi den samme oppfølgingen som en eller to foreldre hjemme kan siden man tross alt har elleve andre barn som har like stort behov. Har fått for meg at hun vil få det bedre dersom hun er mest mulig "selvstendig" da hun begynner. 

Hun er fire måneder nå, og er ei blid og fornøyd jente som fortsatt sover da hun trenger det. Men tror på tidlig tilvenning slik at hun slipper å venne seg til en ting for så å måtte omstille seg senere.

Nå triller vi til hun sovner, og det tar alt fra to min til en halvtime. Hun "skriker" til hun sovner nesten hver gang, men roer seg da vogna beveger seg. Skulle bare gjerne hatt noen tips til hvordan vi best kan tilvenne henne å sovne av seg selv. 

Jorlin skrev:
Jobber selv på en småbarnsavdeling, og har sett hvor tungt det kan være å dele oppmerksomhet og tilvenne seg nye rutiner. Det er derfor jeg ønsker at hun så tidlig som mulig kan lære seg å sovne av seg selv. Vi passer også på det enkelte barnet har det bra, men det er umulig å kunne gi den samme oppfølgingen som en eller to foreldre hjemme kan siden man tross alt har elleve andre barn som har like stort behov. Har fått for meg at hun vil få det bedre dersom hun er mest mulig "selvstendig" da hun begynner. 

Hun er fire måneder nå, og er ei blid og fornøyd jente som fortsatt sover da hun trenger det. Men tror på tidlig tilvenning slik at hun slipper å venne seg til en ting for så å måtte omstille seg senere.

Nå triller vi til hun sovner, og det tar alt fra to min til en halvtime. Hun "skriker" til hun sovner nesten hver gang, men roer seg da vogna beveger seg. Skulle bare gjerne hatt noen tips til hvordan vi best kan tilvenne henne å sovne av seg selv. 

Siden barnet ditt er så lite, er det altfor tidlig å tenke på sånne ting. Det er absolutt ikke normalt at så små babyer sovner på egenhånd, de har jo ikke døgnrytme enda. Og det som er av døgnrytme forandres mange ganger før hun begynner i barnehage. 

Mitt råd er å glemme det litt, nyt heller tiden. Det at barn "sovner selv" er iallefall ikke normalen ved 4 mnd's alder. Nå skal du bare kose, bysse, vugge og samsove. Det kommer ei tid da det er nødvendig å tenke på det, det er ikke nå. 

Back
Topp