Hva dekker de?

smash

Forumet er livet
VIP
Jeg går til fysioterapaut to ganger i uka, pga smerter.
Fysio sier jeg må lære meg å gå på nytt, da jeg har gått feil hele livet..
Må også lære meg å stå ordenlig, jeg må gå med sko inne, jeg må kjøpe ny madrass (en skikkelig hard en, da den myke jeg har nå er altfor myk for ryggen) og jeg må ha ordentlige sko (sånn dyre med pute eller noe under) og ho sa jeg også måtte ha såler inni skoa.
Fysio sa at såler får jeg dekt.
Også må jeg ha ny pute, en spesiell for nakken, som koster nesten 1000 kr, og jeg må ha vekter som jeg fester på beina når jeg skal trene...

Uff, mye rart...

Men hva med alt det andre?
Skjønner ikke åssen jeg skal få råd til å kjøpe alt det der på kort tid..
Dyre, gode sko er det eneste jeg har kjøpt meg.

Får man dekt noe tro?
Jeg tjener jo ræva, da jeg ikke klarer å jobbe mer enn jeg gjør..
Men så har jeg en mann som tjener ganske bra..
Men det betyr ikke at vi har råd til å kjøpe alt det der på kort tid.

Ingen som vet?

Jeg vet ikke hva Nav dekker.. men kan du ikke ringe di å høre da? evt slenge inn en søknad? værste som kan skje er jo avslag på søknaden?

Du får vel dekket det aller meste så lenge det er medisinsk grunnlag for det!:)

Ta med melding fra fysioen om hva du trenger og hvorfor, og lever på nav ellerno. Jeg vet ikke mer detaljert enn det, men er det jeg går ut ifra i alle fall, da medisinsk utstyr skal dekkes.

Få fysioterapeuten til å være med og fylle ut en søknad til hjelpemiddelsentralen. Det er de som låner ut utstyr til de som har særskilte behov på grunn av sykdom eller lidelse. Du finner en del av hjelpemidlene deres samt annen informasjon her

Ok, så det er nav som dekker ja!
Da går det jo 3 år før jeg evt får svar på tingene..
Fysio sa det var viktig at jeg skaffer meg disse tingene mens jeg er under behandling...
Men så var det de pengene da..

Hjelpemiddelsentralen er ofte kjappere enn forvaltning osv. De har også lokale "lagre" som kan låne ut utstyr mens du venter på dine egne hjelpemidler.

Ikke så fristende å låne en madrass.. Må uansett ha det livet ut..
Vil ikke låne sko eller pute og sånt heller..

Men jeg skal til fysio i morgen, så kan høre litt med ho da.

Det heter lån, men det er ikke gjenbruk såfremt produktet ikke kan rengjøres skikkelig. F. eks. madrasser osv er hjelpemidler som man får tilpasset seg selv, mens en rullator kan brukes av flere ved behov.

Back
Topp