Hva burde et barn lære før barnehagen?

Alt ordner seg når de begynner i barnehagen :) hadde ei som nekta vogn her hjemme stillestående eller i bevegelse, hun sover godt i vogna si i barnehagen :) mesteparten av maten havner uansett på gulvet den første tiden, så det er ingenting å stresse med :)

Jeg vet selvfølgelig ikke hva barnehagen deres har av kriterier, men de fleste har ingen kriterier før barnehagestart :) du kan jo eventuelt ta kontakt med dem å høre om de forventer noe.
 
Har hørt såååå masse forskjellig til nå. "De må lære å spise selv" eller "de må lære å sovne i en stillestående vogn" også videre.

Men hva burde man faktisk øve på? Har en pjokk som nærmer seg oppstart i barnehagen og har startet å tenke på hva vi burde øve på:bag:
De forventer ikke noe spesielt. Husk at noen barn som begynner er bare 10 mnd gamle, og at barn er så ulike.
 
Hvorfor skulle de kreve noe? De fleste er jo babyer når de begynner. Min yngste kunne ikke spise noe annet en finmost mat. Var i bhg han lærte å spise «normal» mat. Ikke kunne han å gå og søvn var et kapittel for seg selv. Det ordner seg:)
 
Vi fikk beskjed om hva vi kunne øve på om det passet seg, og det var å sove på madrass på gulvet, siden barna gjør det der også var det å spise selv. Vårt barn har spist selv fra start, men noen blir jo matet til alle/mange måltider rundt et år så greit å ha øvd litt på å spise selv siden de gjør der i barnehagen. (Blir såklart matet om det trengs, men helst ikke).
Tror ikke det var noe mer egentlig :)
 
De trenger ikke å kunne noen verdens ting! De er små barn, vi forventer ikke noe annet enn at de skal få utfolde seg og utvikle seg i sitt eget tempo ❤

Når det er sagt er det helt klart lettere å jobbe i barnehagen når ettåringene kan gå selv, spise selv, leke litt selvstendig osv. Det er ikke like lett å være 3 voksne på 9 barn når alle må mates og bæres f.eks. Men det går seg veldig fort til, barna utvikler seg og tilpasser seg og vi som jobber med barna gjør vårt beste uansett hva de kan og ikke kan :)
 
Har hørt såååå masse forskjellig til nå. "De må lære å spise selv" eller "de må lære å sovne i en stillestående vogn" også videre.

Men hva burde man faktisk øve på? Har en pjokk som nærmer seg oppstart i barnehagen og har startet å tenke på hva vi burde øve på:bag:

Har jobbet noen år i barnehage på småbarnsavdelingen. Min erfaring er at barn er ganske smarte og skjønner fort at de ikke får samme «oppvartningen» som hjemme. Selv om de selvfølgelig blir overøst med omsorg innenfor det som er mulig. Kan i hvert fall ikke huske at det var noe langvarig problem å legge de i vogn ute osv. :)
 
Stresser ikke med noe. Min eldste lærte aldri å sovne i stillestående vogn og måtte trilles helt til ho slutta å sove på dagen :p
 
Ikke opplevd noen krav og forventninger fra bhg at barna skal kunne noe spesielt før oppstart med noen av mine 3. De var 1.5 år, 1 år og 11 mnd når de begynte. Noen foreldre vet jeg synes er greit at barnet kan gå før det starter men igjen, det er ikke ett krav fra bhg sin side. De minste er jo ofte rundt 10 mnd når de starter, og ikke mange barn som kan gå allerede da. Så ville ikke tenkt så mye på det, de lærer det de skal underveis uansett :)
 
Dette er nok bare snakk det ikke er noe hold i.

Husk at barnehagen er der for barna, ikke motsatt. ;)
Det er ikke nødvendig å øve på noe som helst hjemme, det er barnehagen sin jobb å møte barna våre der de er når de begynner, og det jobber stort sett godt utdannede mennesker der, som vet hva de driver med. :)
 
Vi øvde på å sove i stillestående vogn. Det burde vi visst gjort mye tidligere for egen del :p Han måtte likevel trilles i bhg i starten, og sov veldig kort der (halvtime) selv om han sov lenge hjemme.
Ellers var han tannløs og kunne ikke gå (13 mnd), men klarte å få mat inn i munnen og tygge med gomnene :hilarious:
 
Trenger ikke lære barnet noe før bhg start, da barn tilpasser seg veldig lett hvordan ting gjøres i bhg og hvordan ting gjøres hjemme.

Og såfremt ungen ikke har spesielle behov, stole på at barnehagen vet hva de driver med og ikke sette all verdens restriksjoner på hvordan de skal gjøre det i bhg. :p:p
 
Ville begynt med alfabetet, noen enkle matte stykker og kanskje litt geografi eller naturfag før barnehage start :)
 
Min sov kun på meg eller i trillende vogn, men de fikk henne til å sove i barnehagen også :) Litt mer rugging og "styr" bare.

Viktigste du kan gjøre for barnet ditt er å la det bli trygt på andre voksne. Delta gjerne på babysang, åpen barnehage eller lignende hvis sånt er åpent hos dere.
 
Min sov kun på meg eller i trillende vogn, men de fikk henne til å sove i barnehagen også :) Litt mer rugging og "styr" bare.

Viktigste du kan gjøre for barnet ditt er å la det bli trygt på andre voksne. Delta gjerne på babysang, åpen barnehage eller lignende hvis sånt er åpent hos dere.
Ja er akkurat det, her er absolutt ingen tilbud til de små! Er heldigvis ekstremt sosial av meg, så tar lillekarn med på absolutt alt jeg skal utenom matbutikk f.eks (pga corona). Har alltid pandemien i bakhodet og han må skjermes.
Har en liten kohort vi henger med da:) han er heldigvis utrolig trygg av seg, men han har startet å reagere på andre små barn:bag: ikke på el negativ måte da, men han blir veeeeldig begeistra av å se andre barn.
 
Back
Topp