Hva bruker dokke til vasking av hjemmet?

Elin Jonsson

Første møte med forumet
Hei hei! Eg e heilt ny her men har funnit mye nyttig information og mye flotte mødrar med mangen goe diskussioner :)
Eg har prøvd o leite etter siste tråd ang dette men finner bara gamla tråder ifra 20015 og eldre men e bara litt nykjerrige og derfør stiller eg dette spørsmålet her: hva er det dokke bruker til o vaska hjemmet dokkas med?

Eg brukte Jif sprey innan minnste mann blei født men etter att han blei født så er eg redde før att det skal skada han mtp inhalering av spreyen etter att ha sett ett program som snakkar om det.

Men ein vennina av meg gav meg en fantastiske gave etter att eg kom hjem og det var ett vaskemiddel som er miljøvennligt og kan brukast på allt, kun ein flaska til heile huset, innvendigt og utvendigt.
Det kan og brukast til klesvasken og har eg nettopp hevet Vanish spreyflaskan som blei brukt som flekkefjerner på vanskelige flekker innan lille man blei født men dette middlet hu gav meg e bara sååååå mye bedre en Vanishen :)

Eg er veldigt observert på att bruka kun det beste før minnste mann nå og tenker derfør nøye på hva eg bruker i hjemmet :)

Var bara nykjerrige på hva dokke andra brukte ;)

Det er ingen grunn til å bli hysterisk bare fordi du har fått baby i hus. ;)

Du kan vaske med det en vanligvis bruker (grønnsåpe til gulv, egne sprayer til vinduer og andre flater, klor/jif skurekrem til badet).

Så lenge du lufter som vanlig og ikke sprayer rett ved babyen, går det veldig fint.

Akkurat nå bruker vi klor.

Men har ellers brukt både jif, kjøkkensprayer av diverse merker, baderomsspray av diverse merker osv

Bruker lite spray etter å ha blitt observant på aerosoler ja. Bruker handy fra staples (en variant av salmiakk) til generell rengjøring ved synlig skitt, microfiberklut med bare vann (tørker av med tørr microfiberklut). Til vinduer, speil og overflater som trenger å skinne bruker jeg jif vindusvask (den lille blå flaska).
Til toalett bruker jeg gul wc duck pga jeg liker lukten. Klorspray på spesielt utsatte steder (over alt i dag)

Obs - ikke miks produkter med klor og salmiakk

Sluttet å bruke jif-spray lenge før mediene tok opp at det kunne være skadelig å puste inn. Mannen reagerte på sprayen, så da måtte jeg jo finne alternativer med mindre jeg ville vaske huset selv hver gang:rolleyes: Tenker også at det han reagerer på, er nok ikke bra for noen... Gjelder mye annet også (bl.a. hudprodukter).

Bruker varmt vann på vinduer, grønnsåpe på gulvet, klor på utsatte steder og enkelte av produktene til Klar (helst uten parfyme). Tror mannen bruker Ajax på flisene (er han som står for gulvvasken her i huset).

Etter jeg ble gravid har vi bare brukt engangskluter på kjøkkenet. Bruker den typen som man putter i dispenser. Har også tørkepapir, og et kjøkkenhåndkle som byttes hver dag.

Tusen takk før svar allisammen, intressant o høyre hva andra tenker :)
Eg (og mannen min) kommer kun til o kjøpe dette vaskemiddlet ifra venninna mi nå siden det en kun EIN flaksa som skal brukest til ALLT på heila huset ;) mannen e meeeeget førnøyjde med den, han griper fatt i flaskan og heile huset e reint på ett blunk, da slipper han att slepa på og finna andra flasker, vaskemiddel ;) han elsker det!!!

Han sier og att problemflekker på flisarna e nå heilt vekke etter att me begynnte o bruka dette :D

Denne e itillegg billigare en alla andra flasker og er det den største grunnen til att eg komer o fortsette og kjøpe denne ;) men hver ferdigblanda spreyflaska kommer på UNDER 3 kr PER flaska, så win win her hjemme før mannen, babyen og meg :)

Viss noen e intressert i og prøva ut dette vaskemiddlet e det bara o gi en lyd så kan eg vidareførmiddla det til vennino mi :)

Nja. Unngår som regel spray fordi jeg syns det er fælt å puste inn og jeg syns det blir værende i huset så lenge etter man har spraya.
Bruker som regel bøtte med vann og en eller annen såpe eller edikk.

Ikke brukt spray siden lenge før vi fikk barn, det er skadelig for alle OG det blir mindre rent.

bruker eddik eller eddik/zaloblandinger på mye, mikrofiber og vann på endel og litt klor på feks do.

Det jeg føler for. Mannen er renholder og såpe er unødvendig. Såpe ødelegger gulv, vegger, tak, møbler osv. Og spesielt siden mange er flinke på å bruke for mye. Vi har jif mopp også så vi er ikke helt hysteriske for det. Men støvtørking skjer med microfiberklut uten såpe. Gulvet blir vasket med grønnsåpeklut fra jif eller profesjonell mopp og kun vann. Har glass spray da jeg ikke klarer salmiakk lukten. Men merker gulvet er seiere og blir fortere skittent etter at jeg begynte med jif. Så er nok noe i det mannen sier at såpen legger seg på gulvet og bare gjør det verre.

Reagerer på spray selv så det har jeg sluttet med. Dessuten er det utrolig hva som går vekk med vann hvis du bruker riktige kluter.

Robotstøvsugeren tar gulvene med rent vann og mirofiberklut. Flekkfjerning tar jeg med mikrofiberklut. Vasker vinduer og speil med rent vann og vindusklut. Bruker Klar på badet og eddik til å vaske søppelbøttene.

Unntak ved omgangssyke i hus. Da vasker jeg hele badet, trappegelender, dørhåndtak og lysbrytere med klorin.

Vann og mikrofiber (Enjo)

Back
Topp