Hva bruker dere mot treg mage?

Movicol er effektivt på meg. Ellers bruker jeg laktulose for å myke opp hvis det ikke er helt stopp :)

Bruker å drikke biola og spise en overmoden pære + drikke mye vann. Da ordner det seg ila dagen for meg som regel :) unngå mye bindende mat som feks ris, pasta, loff etc.

Duphalac. Biola.
Men det som hjelper meg aller mest og kjappest er bevegelse. En rask tur i oppoverbakke, feks, det er det nærmeste jeg kommer trening for tida.

Er det lenge siden du har hatt avf?
Den viktigste medisinen er rikelig med vann og bevegelse. Vær obs på at de fleste avf.midler krever at du drikker rikelig med vann (dette gjelder også svisker og annen fiberrik mat).
Du kan f. eks prøve med laxoberaldråper el. Toilax tbl. på kvelden (kjøpes på apoteket) (da virker det morgenen etter).
Hvis du er mye plaget bør du ta det opp med fastlegen din.:love2

Jeg brukte Betulac Laktulose en del forrige svangerskap. Hadde Movicol også, men Betulac gikk lettere ned her.
Men måtte ofte ta mer enn det som stod som anbefalt før jeg fikk ønsket effekt, lurt å prøve seg litt fram!

Skal du ha sånn umiddelbar effekt, er det vel miniklystèr som er "the shit"... Ånei, nå var jeg litt for morsom :hilarious:

Prøver å drikke mye vann eller saft iløpet av dagen, vurderer å kjøpe Biola for å se om det hjelper. Er også greit å gi det god tid når man er på do og ha en krakk til å sette beina på :)

Jeg har hatt god effekt av linfrø og chiapudding. Også viktig å drikke mye vann.

Vet du om dette er trygt å ta i graviditeten? reseptfritt?

Det står på pakningsvedlegget at det kan brukes, men de anbefaler å ta kontakt med lege etc. før bruk. Jeg snakket med lege om det i forrige svangerskap og fikk beskjed om at det var helt greit. Men at laktulose er førstevalget :)

Last edited:
Svisker og yoghurt har fungert tidligere for meg. Heldigvis ikke fått treg mage ennå :)

Back
Topp