Hva blir riktig??

Jente1988

Flørter med forumet
Altså,,, på disse "uke for uke" så står det at man er f.eks 12 uker, men fosteret er 10 uker.

Legen sa etter ul at jeg var 9,5 uke og greit nok det. Men betyr det da at jeg (nå 11+5 uker) skal se på "uke for uke : uke 14 ? For det stemmer med fosterets uke 11-12? 

Jente1988 skrev:
Altså,,, på disse "uke for uke" så står det at man er f.eks 12 uker, men fosteret er 10 uker.

Legen sa etter ul at jeg var 9,5 uke og greit nok det. Men betyr det da at jeg (nå 11+5 uker) skal se på "uke for uke : uke 14 ? For det stemmer med fosterets uke 11-12? 

Nå vet ikke jeg om jeg forstod deg helt, men hvis legen sier at du er 11+5 i dag, så er fosteret 9+5 :) Det er dine uker legen snakker om :)

Men hvis du har fått en termin, så kan du gå inn på terminkalkulatoren her inne på bv, å så ser du hvor langt du er på vei :)

Hehe, du skjønte nok ikke helt.

Altså, jeg var på ul for litt siden. Og da sa han at jeg var 9,5 uke ca. 

For jeg vet jo at man ikke teller med de to første ukene når man beregner termin foruten ul osv. 

Jeg ble bare så usikker, men hvorfor skulle han egentlig sette på to ekstra uker om fosteret da ultralyden ble tatt var 9,5 uke... Hmm. 

Jente1988 skrev:
Hehe, du skjønte nok ikke helt.

Altså, jeg var på ul for litt siden. Og da sa han at jeg var 9,5 uke ca. 

For jeg vet jo at man ikke teller med de to første ukene når man beregner termin foruten ul osv. 

Jeg ble bare så usikker, men hvorfor skulle han egentlig sette på to ekstra uker om fosteret da ultralyden ble tatt var 9,5 uke... Hmm. 

Hæ? SKjønner ikkeno jeg :P Man regner jo termin fra første dag i siste mens.. Så da regner man termin med de to første ukene bortsett fra når man ser på hvor gammel fosteret er :P

Men de to første ukene i ett svangerskap telles jo ikke.. Fordi man som regel har eggløsning to uker etter at man har hatt første dag i siste mens. Med meg?

Så hvorfor skulle egentlig legen legge på to uker som ikke har betydning? 

For man er jo ikke gravid de to første ukene i ett svangerskap...

Jente1988 skrev:
Men de to første ukene i ett svangerskap telles jo ikke.. Fordi man som regel har eggløsning to uker etter at man har hatt første dag i siste mens. Med meg?

Så hvorfor skulle egentlig legen legge på to uker som ikke har betydning? 

For man er jo ikke gravid de to første ukene i ett svangerskap...

De regner at du er gravid fra første dag i syklusen, som er første dag i mens :) Snodige greier..

Det er derfor babyen er 2 uker yngre.. Tror det er sånn

Det er bare legene som forstår hvorfor de teller slik. :-p 

Når du var på UL og legen sa 9+5 var babyen 7+5 :-) 

Okei, alt tyder på at fosteret er 11+5 i dag.... Kan jeg da si at jeg er 13+5 uker da? 

Eller blir det heeelt feil ?  

Jente1988 skrev:
Okei, alt tyder på at fosteret er 11+5 i dag.... Kan jeg da si at jeg er 13+5 uker da? 

Eller blir det heeelt feil ?  

Når har du termin da? :)

16 April. Sjekket det selv og det sto der og, som legen sa at jeg ble gravid ca 23 juli...

Man regner jo fra dagen egget blir befruktet, som jeg har skjønt da. 

Jente1988 skrev:
16 April. Sjekket det selv og det sto der og, som legen sa at jeg ble gravid ca 23 juli...

Da er du ikke 13+ 5 i dag, men 11+5. Jeg har termin 12.april og er 12+2 :-) 

Nei, de regner ikke fra når egget blir befruktet men når du hadde siste mens. 

Jente1988 skrev:

Hvis du har termin 16. april så er du 11+5 dager på vei i følge babyverden :) Babyen er 9+5..
Legene regner fra første dag i siste mens :)

Jente1988 skrev:

Dette er feil. Siden man sjelden vet når egget blir befruktet så regnes det fra siste menstrasjon. 

Hehe, jeg ble bare forvirret at jeg har ikke noe svar. Bedre å snakke med legen din igjen om hva han mener på neste kontroll :)

Men da er jo jeg mange mnder på vei da..... For jeg tok ut spiralen og ble gravid med engang, så jeg rakk aldri å få mensen. Så derfor jeg fikk tidlig ultralyd,,,,  

Legen som tok ul på meg ante ikke når jeg hadde siste mens, så da måtte han bare anta at det var 14 dager før da? 

Saken her er at jeg veit når jeg ble gravid, men syns på en måte at det er helt feil å plusse på to uker for jeg var jo ikke gravid da..

Har snakket med legen og han sier jeg er 11+5, at fosteret er det. 

Men i følge her da, så skal jeg plusse på to uker..

Hehe..

Men som sagt, og forsket på så er man ikke gravid FØR egget er befruktet. Men de regner fra første dag i siste mens pga de ikke vet når man ble gravid. Og greit nok det. Men for de som VET når de ble befruktet, så blir det jo helt feil å plusse på to uker. For da var man jo ikke gravid. 

Skjønner? Derfor terminen blir satt tilbake i de fleste tilfeller. 

Back
Topp