Hva blir gjort på overtidskontroll?

Studentmamma

Forelsket i forumet
Oktobermirakler 2013
Har time til overtidskontroll på sykehuset på mandag.. Håper jeg slipper den, men hvis ikke.. Hva sjekker de? Blir man sjekket nedentil? Tøyer eller stripper de for å få fortgang i sakene? Eller er det kun fokus på hvordan baby har det inni magen?

Jeg har fått oppsatt time til overtidskontroll, og fikk beskjed om at de skal se at baby har det bra, og jeg blir sjekket nedentil (hvis jeg ikke har noe imot det) sånn at de kan se om ting har kommet i gang eller ingenting har skjedd. Men de skal ikke gjøre noe for å påskynde prosessen hos meg, bare se hvordan det ligger an.

Først målte dem hjerterytmen, sparkebevegelser og om var noe rieaktivitet. Så ble jeg strippet, og så tok dem ultralyd for å sjekke at det er nok med fostervann og at babyen har det bra :) Jeg var der på onsdag, og har fortsatt ett håp om at fødselen skal starte av seg selv. Hvis ikke blir jeg satt i gang til søndag.

Sent from my iPhone using BV Forum

Som det sies over her, de sjekker om baby har det bra. (UL for å se at morkakeaktiviteten er god, nok fostervann, størrelse o.l.). Ctg for bevegelse og hjerterytme. Prat med mor, hvordan føler mor det, hvordan har mor det. Og til slutt en underlivsundersøkelse for å sjekke åpning/modning. Stripping kan de gjøre dersom modningen er god nok/åpningen stor nok, ellers prøver de fleste å holde deg unna fordi det ofte skaper bare mer ubehag (uten fremgang) for mor.
Og også legger dere en plan fremover, en dato for igangsetting, og litt informasjon rundt det.
Ikke noe å være redd for, det går så bra atte! Og husk at baby ofte trives når de er der lengst mulig, og at terminen er innenfor to uker før og etter termindato :-)

Uansett, lykke til :-)

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app

Back
Topp