Hva bidrar partner med i hjemmet?

MolleBolle

Betatt av forumet
Snøkrystallene2021❄️
Bare for morro skyld. Hva bidrar partner med i hjemmet?
Her er det jeg som tar meg av hus, jeg som vasker klær, jeg som lager middag, jeg som klipper plenen og steller i hagen, jeg som handler inn det som trengs av mat og husholdningsartikler osv.
Jeg sier til han at han er plukk bortskjemt xsmile9
Ønsker mer hjelp, bortsett fra klesvasken. (Han vasker alt på 60 grader)
Han skrur og fikser bilene.
 
Bare for morro skyld. Hva bidrar partner med i hjemmet?
Her er det jeg som tar meg av hus, jeg som vasker klær, jeg som lager middag, jeg som klipper plenen og steller i hagen, jeg som handler inn det som trengs av mat og husholdningsartikler osv.
Jeg sier til han at han er plukk bortskjemt xsmile9
Ønsker mer hjelp, bortsett fra klesvasken. (Han vasker alt på 60 grader)
Han skrur og fikser bilene.
Mannen hjelper til med det jeg ber han om! Han ordner for det meste ute :) men han handler som regel også vasker han klær :) han er ikke den late typen. Han holder på hjemme fra morgen til kveld i helgene, også på kveldstid i hverdagen:) jeg lager for det meste mat og jeg vasker hjemme:) han er utrolig flink til å bidra:) jeg er veldig heldig:)
 
Her i huset TROR samboeren at han bidrar med svært mye. I følge han selv så rydder han stadig vekk og lager ofte mat. Men å flytte rot fra en plass til en annen er ikke å rydde i mine øyne, og hvis han lager noe mat ser kjøkkenet alltid ut som en krigssone når han er ferdig.
Han blir stolt som en hane om han på eget iniativ har f.eks satt på en vaskemaskin med klær. Da vrir det seg inne meg for ut av maskinen kommer både mørkt og lyst tøy, ull og håndklær i samme vask. :banghead:
Men han er veldig snill og ikke vanskelig å be. Så han får tildelt enkle arbeidsoppgaver når jeg trenger hjelp og han er veldig flink å blant annet handle på butikken, lufte hunden og leke med barnet vårt :p
 
Her i huset TROR samboeren at han bidrar med svært mye. I følge han selv så rydder han stadig vekk og lager ofte mat. Men å flytte rot fra en plass til en annen er ikke å rydde i mine øyne, og hvis han lager noe mat ser kjøkkenet alltid ut som en krigssone når han er ferdig.
Han blir stolt som en hane om han på eget iniativ har f.eks satt på en vaskemaskin med klær. Da vrir det seg inne meg for ut av maskinen kommer både mørkt og lyst tøy, ull og håndklær i samme vask. :banghead:
Men han er veldig snill og ikke vanskelig å be. Så han får tildelt enkle arbeidsoppgaver når jeg trenger hjelp og han er veldig flink å blant annet handle på butikken, lufte hunden og leke med barnet vårt :p
Høres ut som en helt vanlig mann som prøver så godt han kan :joyful: også er han flink til å ta vare på familien :) mannen her også laget mat innimellom, og ja ser ut som en krigssone når han er ferdig, så jeg går å tørker opp etter han:hilarious: men maten hans er sabla god når han først lager den da:) det skal han ha! :shy:
 
Her tror nok mannen han gjør mer enn faktisk gjør, og jeg mindre enn jeg faktisk gjør. Hver gang jeg er syk eller nå i svangerskapet hvor jeg rett og slett ikke har overskudd, så flyter det over. Han er riktig nok den som skrur bil og klipper plenen, men ellers er det nok ikke så mye som han gjør på jevnlig og på eget iniativ.

Jeg er ikke den som rydder og vasker mest heller, men prøver nå å gjør mitt ytterste for å ha et presentabelt hjem. Skulle ønske han var flinkere til å se når han må «step up» og prioritere ting riktigere. Han kan f.eks fint bruke en hel kveld på å rydde i garasjen når det ser ut som et bomba horehus hjemme. Eller den ganga vi skulle rydde og vaske hele huset for besøk og han fikk selv velge hva han skulle gjøre, og valget hans falt på å brette sammen og kaste papp på roterommet som de besøkende ikke skulle være i.... :banghead:

Siste utvei er å gi han en oppgave å forholde seg til med et visst tidsintervall. Gav han badene hver torsdag. Jeg endte opp med å måtte mase på han for å ta det etter han ignorerte det i 3 uker. Prøver på nytt og da ville han ha alt anna enn badene. Så nå har han ansvar for kjøkkenet, søpla og oppvaskmaskinen. Litt spent på hvordan det kommer til å gå :bag:
 
Her er mannen et rotehode uten like! Men når han først setter i gang, så gjør han jobben ordentlig. Da er det ikke et støvkorn å finne. Samtidig er det han som lager mest mat, han er flinkest og har mest interesse for det. Merker at han tar mer vare på meg nå når jeg er gravid og formen er ganske dårlig, lager mat og gjør det jeg spør om stort sett med en gangxsmile9 Men av generell smårydding, vasking, klær og oppvask er det nok jeg som gjør mest! Og han ser ikke alltid hvor mye arbeid det er:confused:
 
Her i huset gjør mannen det meste :hilarious: bortsett fra klesvasken :hilarious: vi deler på å lage middag, men som oftest er det han som lager mat, han rydder og styrer, han har støv på hjernen, men jeg er god venn med hybelkaninene :hilarious:
 
Mannen er dårlig på husarbeid, men gjør litt innimellom. Som regel hvis jeg ber han gjøre en spesifikt oppgave. Jeg har bestandig vært den som støvsuger vasker gulv og har tenkt at det er greit for jeg er den som ønsker å ha dyr i huset. En hund og to katter. Men alt av usynlig husarbeid, som å rydde og tørke støv, er det jeg som gjør. Det som irriterer meg mest er småting som han sier han skal ta seinere, som kopper og fat i vinduskarmen, oppvask som han lar stå (han vasker seriøst aldri stekepannene etter seg, og han bruker de ofte så de står konstant skitne på komfyren med mindre jeg vasker de), rot som kan skal rydde seinere osv. Han vasker klær da. Liker best når han bare vasker sine egne klær, og det gjør han heldigvis oftest, for han er ikke så nøye på det med hvilke klær som vaskes sammen til hvilken temperatur... som flere ovenfor her ser jeg. Men han er flink å klippe plenen ute da. Jeg gjorde det også før, men etter jeg ble gravid har han tatt det av seg selv. Jeg bytter dekk på bilen selv.. han lager middag innimellom også, som oftest vil han rydde seinere... men av og til hiver han seg rundt og tar alt selv.
 
Her er mannen veldig flink og står på hele dagen for oss <3 Jeg hadde satt pris på at han kanskje tok litt mer initiativ, men sier aldri nei hvis jeg spør, og han har stått opp med barna hver dag etter jeg ble gravid. Veldig takknemlig for det, og føler selv at jeg skulle gjort mer. Formen har vært dårlig og motivasjonen likeså, dermed er det heller på min ende at det skorter :hilarious:
 
Akkurat nå gjør mannen alt i hjemmet siden jeg er syk med hyperemesis (kvalme). Han tar seg av barnet vårt, står opp med han hver dag, mater han, leker med han, legger han. Lager middag, handler mat, rydder og vasker klær. Han er veldig flink :) Skal også sies at det er mye klaging fra han da, men han sier og erkjenner at jeg har det verre enn han som er sengeliggende med kvalmen.

Når jeg kommer tilbake i form igjen så vil det være mer 50/50 hjemme tenker jeg. Klesvasken har en tendens til å falle litt ekstra på meg, men nå gjør han mye ute da. Fikser hagen, robotklipperen osv. Også er han veldig ryddig av natur, så det er sjeldent jeg må rette på han. Det går heller andre veien :p
 
Vi deler alt ganske likt. Han elsker å lage mat, så han står for matlaging, mens jeg står for oppvasken feks. Vasker klær etter behov (men oftes når han er tom for rene klær :hilarious:), og handler inn mat etter at jeg skriver handleliste. Står opp annenhver dag med minsten på snart 2 og er like delaktig i han.
Skal absolutt ikke klage! :rolleyes:
 
Her gjør nok mannen mer enn meg:p Lager mat, vasker (hus og klær) og holder på stadig vekk. Jeg har bare blitt latere og latere i og med at han er så flink, men prøver å ta meg sammen. Jeg har nok mest styr på tingene til frøkna, og sørger for at hun har klær å gå med, da...;)
 
Jeg gjør husarbeid, jeg vasker klær, jeg lager middag, jeg klipper plen ca annenhver gang, jeg måker mest snø, jeg fikser alt med bilen min selv, jeg handler inn det som trengs, ja, jeg gjør det meste. Mannen gjør svært lite dessverre.
Det ble sånn etter at mannen begynte å jobbe skift, han blir så sliten av dag - kveld - natt, men vil ikke bytte jobb pga lønn.
Han ordner med ved da. Og hvis jeg ber han om å gjøre husarbeid så kan han gjøre det, men ikke hver gang, og jeg må gjerne mase.
Nå har jeg sagt at han må stå for støvsuging siden jeg sliter med bekkenet, og resultatet er hundehår OVERALT! Så jeg går over med tørrmopp for at det skal se sånn nogenlunde greit ut her.
Det verste er at før han begynte å jobbe skift så fordelte vi alt husarbeid 50/50. Han var kjempeflink til å ta sin del av jobben, og nå må jeg mase for at han skal gjøre noe. :( Jeg kommer til å be han om å finne seg en annen jobb hvis han ikke skjerper seg når vi har fått barn.
 
Måtte faktisk tenke over dette litt:hilarious: alt går bestandig automatisk. Mannen gjør egentlig mye ute. Han lager middag for det meste, da han liker det. Handling gjør vi stort sett i lag 1 dag i uken. Rett og slett for det er raskere når vi er 2. Ellers inne gjør jeg alt. Men, jeg er litt sånn at det må gjøres rett:confused: Han er veldig på ungene å minne dem på hvor jakkene henges. Merkelig at når barna kler av seg, så ligger alt strødd:wideyed::wacky:
Men han selv, klarer bare ikke under noen omstendighet å sette skoene sine i sko hyllen:banghead:
Alt i alt- jeg skal ikke klage:p
 
Åå, Nå ble jeg litt ekstra forelska i mannen min. Han gjør virkelig mye hjemme! Det har ikke alltid vært sånn, og vi hadde mange diskusjoner tidlig i samboerskapet. For meg var det ikke aktuelt å bo med en som ikke deltok i husarbeidet.

Vi har en litt rar fordeling da, siden han jobber turnus. Når han er på jobb 2 uker gjør jeg naturligvis alt hjemme selv. Og når han er hjemme med helt fri i 2 uker gjør han ‘alt’ hjemme. Jeg deltar såklart noe, men jeg jobber 100% og er sliten etter de to ukene alene hjemme. Så han vasker hus, vasker klær, handler og lager middag, og gjør lekser med eldste mens jeg er på jobb. På ettermiddagen er jeg sammen med minste mens han er sjåfør for eldste barnet og hennes venninner som skal på diverse fritidsaktiviteter og bursdager.

Nå er jeg hjemme med hyperemesis da, så deltar lite nå også. Mannen gjør om mulig enda mer selv i disse månedene..
 
Her er mannen kjempeflink. For tiden gjør han nok mer enn meg. Han lager mat, vasker klær, tar ansvar for bilen og tar alt ute. Jeg rydder, vasker om det trengs og ordner det meste praktisk (planlegger, melder forsikringer, osv). Vi har vaskedame da, så føler meg veldig heldig der :D vi giftet oss jo nettopp, og når jeg hører andre prate blir jeg faktisk ofte veldig takknemlig :Heartred
 
Jusst nå er jeg for det meste kvalm og trøtt og mannen tar seg av kidsa og holder huset flytende. Men håper på å snart komme sterkere tilbake. Skal sies at jeg har fortsatt oversikt og orden da selv om det meste bare pekes på :depressed:

til vanlig har vi en 50/50 men Min smerteterskel for rot er nok ganske mye lavere :) han sier sjelden å aldri nei når jeg ber han fikse noe med hus eller barn, men litt eget intiativ savnes.. hehe
 
Back
Topp